2012-11-13, 14:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintersin
Bibeln är inte den enda heliga skrift som släppts.
Alla heliga skrifter har en motståndare, en fiende, någon som inte vill böja sig. Döp honom till Loke, Satan, Surt, Set, Melek-Taus eller vad du vill! Namnet är irrelevant.

Alla dessa 'bad guys' hade var sin specialitet med hänsyn till HUR dom var 'onda' e.dyl. Det kvittar väl inte vilken man väljar som symbol.

Citat:
Medans det goda i människan, välvilja, kärlek och såvidare har blivit förkroppsligade i Gudaform som Freja, Oden, Horus listan tar inte slut! Det det handlar om är vad som strömmar ur dem.. Alltså, motstånd, sökandet efter det dolda, kunskapen om jaget/självet!

Just for the record. Freja-religionen var inte någon hippie gulleplutte grej.

Citat:
För kristna finns Gud, det är den som spelar "roll" för mig, är listan på Gudar/motståndare/frigörare lång.

Mina fienders fiender är mina vänner?

Citat:
Visst, det är "eran" Satan man identiferar sig med - men man söker sig bortom den sanning om Honom som står i bibeln.

"Eran" ... jag trodde du adresserade inlägget till mig.

Och hur kan du komme 'bortom' Satans roll som en överambitiös liten byråkrat (nu var det egentligen inte ÉN Satan), och använda honom som symbol för anti-fascism?
Citera
2012-11-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alla dessa 'bad guys' hade var sin specialitet med hänsyn till HUR dom var 'onda' e.dyl. Det kvittar väl inte vilken man väljar som symbol.

Just for the record. Freja-religionen var inte någon hippie gulleplutte grej.

Mina fienders fiender är mina vänner?

"Eran" ... jag trodde du adresserade inlägget till mig.

Och hur kan du komme 'bortom' Satans roll som en överambitiös liten byråkrat (nu var det egentligen inte ÉN Satan), och använda honom som symbol för anti-fascism?

Alla "badguys" har en "specialitet", och därför är alla lika viktiga.

Nej, men pratar om Freja i Asgård. Asarna? Hoppas du inte förträngt dem.

Antog att du var kristen när jag skrev eran, man får ju inte glömma de andra likasinnade.

Överambitös lite byråkrat? Vad är det för fel på att vilja att alla människor ska få egen vilja, vilket vi i slutändan fick... Och var jag nu använt honom som en symbol för antifascism förstår jag tyvärr inte riktigt men om du utvecklar så hoppas jag kunna svara på din fråga.

Mina fienders fiender? Varför skulle de inte vara mina "vänner" det handlar inte om vänner eller fiender - det handlar om vad man som människa väljer att ta in.
Citera
2012-11-13, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla "badguys" har en "specialitet", och därför är alla lika viktiga.

Som symboler? Då kan jag ju välja Mao som mitt symbol, eftersom han var ateist liksom jag. Och sen kan jag strunta i att han också var ideologi-fascist, vilket jag avkyr.

Citat:
Nej, men pratar om Freja i Asgård. Asarna? Hoppas du inte förträngt dem.

Freja var en 'Vana'.

Citat:
Antog att du var kristen när jag skrev eran, man får ju inte glömma de andra likasinnade.

Kanske bäst att läsa inläggen lite mera noga.

Citat:
Överambitös lite byråkrat? Vad är det för fel på att vilja att alla människor ska få egen vilja, vilket vi i slutändan fick... Och var jag nu använt honom som en symbol för antifascism förstår jag tyvärr inte riktigt men om du utvecklar så hoppas jag kunna svara på din fråga.

Överambitiösa byråkrater är inte precis kända för sina anti-fascistiska attityder.

Mina fienders fiender? Varför skulle de inte vara mina "vänner" det handlar inte om vänner eller fiender - det handlar om vad man som människa väljer att ta in.[/quote]

En del muslimer hatar en del kristna. Inte skulle jag välja någon av dom vänner.
Citera
2012-11-13, 15:22
Medlem
Citat:
Som symboler? Då kan jag ju välja Mao som mitt symbol, eftersom han var ateist liksom jag. Och sen kan jag strunta i att han också var ideologi-fascist, vilket jag avkyr.

Freja var en 'Vana'.

Kanske bäst att läsa inläggen lite mera noga.

Överambitiösa byråkrater är inte precis kända för sina anti-fascistiska attityder.

Mina fienders fiender? Varför skulle de inte vara mina "vänner" det handlar inte om vänner eller fiender - det handlar om vad man som människa väljer att ta in.

En del muslimer hatar en del kristna. Inte skulle jag välja någon av dom vänner.[/quote]

Ja, det kan du göra - för mig kvittar det. Men eftersom du uppenbarligen inte har någon tro överhuvudtaget och jag är inte här för att frälsa dig på något sätt så förstår jag inte poängen med att blotta mina anledningar för dig.

En Vana ja, men hon levde i asgård ihop med Asarna och övriga väsen i Asgård. Hoppades du skulle förstå poängen, men det spelar ingen roll.
För att hålla oss kvar på Asatron, så är egentligen asarna samma sak som Gud. DE styr människorna och människorna gör saker för DEM, medans tillexempel Loki motarbetar Asarna och Gullveig och Tursarna motarbetar Asgård och dess skapelse. Man ansåg blandannat att Gullveig lärde ut svartkonst till kvinnor, för deras egen vinning - med andra ord utbildade dem.

Det förstår jag att du inte vill, men sen spelar folks religion eller politiska åsikt ingen roll för mig när jag har vänner - men om det gör det för dig är det din förlust.
Citera
2012-11-14, 00:39
Medlem
IssaJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggesatan
vi får väll se men ämnet i tråden heter ju i ok för sig "min satanism" då kan ju någon tycka att det är tämeligen osmakligt, om inte helt jävla offtopic att vräka ur sig kristna böner. utan att det får någon motprestation från någon satanist's håll!

jag kan bara fråga dig IssaJesus. hur många gånger har du sett mig gå offtopic i forum där kristna skriver av sig?
om dom nu inte vill ställa frågot till oliktänkande. där dom undrar varför vi har olika ståndpunkter från just dom...

vägarna är många och destinationen är samma, beroende på
vad man väljer, gå av vägen, in i vildmarken, eller sträva efter
att komma hem, er ökenvandring har varit lång, tycker du inte
att det är dags att färdas tillbaka upp på vägen?

att söner och döttrar kommer tillbaka till sitt ursprung.
för det, går jag gärna offtopic från och till.

(nu är klockan sen, dags å vila.)
men förstår du varför det är som det är?
och vad som nu börjar finnas möjligt?
jag har väckt minnen ikväll, koppla av och minns
bedj till Fadern och fråga honom om det han
tycker du, eller ni, behöver?
så kan det ändras det som såg ut som omöjligt.

jag tror du kommer bli glad, över det Fadern har att säga.
det är inte tid för att allt ska sägas, men hoppet finns <3

Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Citera
2012-11-14, 06:35
Medlem
siggesatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IssaJesus
vägarna är många och destinationen är samma, beroende på
vad man väljer, gå av vägen, in i vildmarken, eller sträva efter
att komma hem, er ökenvandring har varit lång, tycker du inte
att det är dags att färdas tillbaka upp på vägen?

att söner och döttrar kommer tillbaka till sitt ursprung.
för det, går jag gärna offtopic från och till.

(nu är klockan sen, dags å vila.)
men förstår du varför det är som det är?
och vad som nu börjar finnas möjligt?
jag har väckt minnen ikväll, koppla av och minns
bedj till Fadern och fråga honom om det han
tycker du, eller ni, behöver?
så kan det ändras det som såg ut som omöjligt.

jag tror du kommer bli glad, över det Fadern har att säga.
det är inte tid för att allt ska sägas, men hoppet finns <3

Issa Jesus,
lärjungen magnus.

ehm ok... magnus va inte det latin för den högste eller något i den stilen opus magus har jag för mig är en reference till ID dvs ditt undermedvetna skulle inte tro att jag tänker dyrka dig i din tanke i form av gud! din förbenade hemuul
Citera
2012-11-14, 21:57
Medlem
IssaJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggesatan
ehm ok... magnus va inte det latin för den högste eller något i den stilen opus magus har jag för mig är en reference till ID dvs ditt undermedvetna skulle inte tro att jag tänker dyrka dig i din tanke i form av gud! din förbenade hemuul

hemuulen svarar :

du gör mig glad, varför, har magnus inte koll på, men det kändes bra å inte bli dyrkad,
tillbedjan är att vända sig till Jesus, den sanna himmelens Gud som är grunden
i den Tro på Gud som jag tillbedjer.

jag förstod inte ditt inlägg, men det är okej. det är inte tid ännu.

bibel, översättning år 1981. nya testamente,
johannesevangeliet kapitel 8, vers 31 och 32.

hälsningar

Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Citera
2012-11-14, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoSerious
Satan Lucifer
Varför skriver du ut båda namnen? Det räcker ju med ett av dem eftersom både satan, djävulen och lucifer endast är beskrivande namn och inte något för och/eller efternamn.
Citat:
Ingen vet vad Satan Lucifer vill att vi skall göra.
Helt fel. Om du läser i Bibeln så får du reda på vad satan vill att du ska göra. Det kan enkelt förklaras med att göra precis vad man känner för och inte bry sig om vad andra tycker eller hur de drabbas av det. Var en riktig egoist och älska endast dig själv.
Citat:
Bränner vi ner en kyrka och ser att det gynnar Satan Lucifer, så gör vi det igen.
Sådant agerande betyder inte ett skit, inte heller att välta gravstenar eller skriva konstiga tecken på väggar eller golvet betyder något för att anses vara en duktig dyrkande.
Citat:
Ritualer som folk genomför och böner
Allt sådant används därför att människor många gånger har ett behov av att göra det mystiskt eller därför att de tror att de hånar kristendomen om de gör ritualer eller mässar böner på ett liknande men omvänt sätt mot hur de görs i kyrkorna. Men alla ritualer och böner som framförs i kyrkorna är precis lika mycket satanism eftersom de ofta gör det framför avgudabilder, precis som många satanister, och på så sätt ändå går emot Bibeln.

Eftersom demonerna inte kan läsa våra tankar så kan såklart att högt uttrycka sina önskemål och begär vara ett sätt till att interagera med dem. Vad de däremot kan göra med vårat sinne är att påverka det så att vi hör eller ser saker som inte finns. Det är ju på det viset de låter människor se "spöken" eller annat de använder för att skrämmas eller visa sin makt.
Senast redigerad av pethom 2012-11-14 kl. 22:35.
Citera
2012-11-15, 09:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att hålla oss kvar på Asatron, så är egentligen asarna samma sak som Gud.

Nej (om du med 'gud' menar den abrahamiska 'guden').

Citat:
DE styr människorna och människorna gör saker för DEM, medans tillexempel Loki motarbetar Asarna och Gullveig och Tursarna motarbetar Asgård och dess skapelse.

Loki var en egocentrisk 'trickster', med nästen inga likheter med Satan, ormen eller Lucifer. Desutom 'styrde' Asar/Vanar inte på samma sätt som abrahamismens 'gud' påstås göra.

Citat:
Man ansåg blandannat att Gullveig lärde ut svartkonst till kvinnor, för deras egen vinning - med andra ord utbildade dem.

Vad har det med satanism att göra (frånsett den senare mish-mash synkretism som uppstod blant icke-kristna grupperinger)?

Citat:
Det förstår jag att du inte vill, men sen spelar folks religion eller politiska åsikt ingen roll för mig när jag har vänner - men om det gör det för dig är det din förlust.

Tråden rör sig inte om konstellationer i socialt liv, men om ideologin bakom 'satanism'.
Citera
2012-11-15, 11:05
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Helt fel. Om du läser i Bibeln så får du reda på vad satan vill att du ska göra. Det kan enkelt förklaras med att göra precis vad man känner för och inte bry sig om vad andra tycker eller hur de drabbas av det. Var en riktig egoist och älska endast dig själv.

Det du beskriver är någon som inte bryr sig om framtiden. Någon som bara är intresserad av tillfällig förlustelse, som inte bryr sig om regler eller allmän moral. Någon som primärt lever i nuet. Därför kan ingen veta vad en satanist kommer att göra. Det enda vi vet att satanisten inte kommer att vara förutsägbar: alltså vet vi inte vad satanisten kommer att göra.
Citera
2012-11-15, 21:58
Medlem
IssaJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det du beskriver är någon som inte bryr sig om framtiden. Någon som bara är intresserad av tillfällig förlustelse, som inte bryr sig om regler eller allmän moral. Någon som primärt lever i nuet. Därför kan ingen veta vad en satanist kommer att göra. Det enda vi vet att satanisten inte kommer att vara förutsägbar: alltså vet vi inte vad satanisten kommer att göra.

det där handlar om 'fri vilja', vilket Gud gillar,
för då kan folket få de valmöjligheter som Jesus
förser med <3

Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Citera
2012-11-15, 22:23
Medlem
Citat:
Nej (om du med 'gud' menar den abrahamiska 'guden').

Loki var en egocentrisk 'trickster', med nästen inga likheter med Satan, ormen eller Lucifer. Desutom 'styrde' Asar/Vanar inte på samma sätt som abrahamismens 'gud' påstås göra.

Vad har det med satanism att göra (frånsett den senare mish-mash synkretism som uppstod blant icke-kristna grupperinger)?

Tråden rör sig inte om konstellationer i socialt liv, men om ideologin bakom 'satanism'.

På vilket sätt skiljer sig Asarna från din abrahamitiska Gud? Båda styr människorna och människor underkastar sig Asarna/Gud.

Satanism är ett vagt begrepp, något folk aldrig verkar förstå. Jag personligen tror inte att Satan är en enda Gud eller hur man ska beskriva det, utan en manifestation av en extrem aspekt.
Satan är ärkefienden, motståndaren medans Lucifer är upplysaren, bringaren av det Svarta ljuset, han vars flamma finns inom alla.
Eftersom Satanism mer verkar ha blivit ett samlingsnamn för ockultister som gör lite allt möjligt så tycker många det är konstigt att man pratar om "andra religioners gudar" men vad säger att inte alla religioner har rätt på sitt sätt?
Loke är en trickster ja, det är sant.. Men på samma sätt så tvingar han därmed människor att tänka och att inte blint lyssna till vad en högre varelse säger. Gullveig härskar över Nifelheim, köld, enslighet och tomhet i form med andra ord.. Hon är varulvarnas moder (den animaliska sida som lever i varje människa, eller odjuret 666 om du så vill)

Med andra ord så har detta med Satanism att göra för att man inte begränsar sig till en sida, en synvinkel, öppna sina sinnen och ta in flera sidor av samma sak så att säga.

Jag skrev så eftersom Bogomil påpekade att mina fienders fiender är mina vänner, gå tillbaka två sidor så förstår du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in