Citat:
Ursprungligen postat av the_first_two
det kan kanske inte vara samma sak samtidigt, men mycket väl i olika stadier. altså teori kan bli fakta. ett väldigt enkelt exempel; jag har en teori om att det står en soffa bakom mig, jag vet ju inte än. när jag sedan vänder mig om blir det ett fakta av min teori.
jag utgår altså ifrån att fakta betyder ett bevisat faktum. alltså soffan stog ju där, redan innan jag hade teorin, men eftersom jag var ovetande om det så var det bara en teori.
Jag tror det är viktigt att vi först skiljer på teori och teori. Inom vetenskapen används ordet teori om en sammantagen slutsats som kan användas som förklaringsmodell till ett stort område. I det dagliga talet är teori snarare synonymt med gissning. Min gissning, eller teori om du så vill, är att du syftar på den vardagliga betydelsen av teori.
Visst har du i sådana fall rätt. Om jag gissar att en soffa står bakom mig och jag sedan vänder mig om och finner den där så har min gissning blivit fakta. Det liknar mycket det empiriska insamlandet av data. Man ställer upp en hypotes som man sedan testar.
Angående ursprungsinlägget verkar du vara inne på skeptikernas linje: ingenting går att bevisa, kunskap finns inte och det går inte att skilja sanning från lögn. Bara för att en sak händer 10^1000000 gånger behöver det inte hända igen. Med detta följer att vi inte ens kan bevisa vår egen existens. Egentligen går det inte att överbevisa skeptikerna, men deras förhållningssätt är rätt så meningslöst. Utgår jag ifrån att jag existerar finns det en risk för att jag har fel, men har jag fel så finns jag ju inte så då kan jag egentligen inte ha fel, så antingen existerar jag och har rätt eller så existerar jag inte och kan inte ens komma fram till att jag inte existerar.
Själv anser jag kunskap vara något som ännu ej är falsifierat men samtidigt utförligt testat och mer sannolikt än andra alternativa teorier (gissningar). När kunskap blir motbevisad upphör kunskap att vara kunskap och det vi idag anser vara kunskap kan mycket väl visa sig vara fel.