• 1
  • 2
2006-12-13, 11:11
Medlem
Mesharrys avatar
Hur stor varmvattenberedare bör man ha i ett enpersonshushåll? Diskar i maskin och snabbduschar.
Citera
2006-12-13, 11:46
Medlem
skinner5000s avatar
Diskmaskinen använder kallvatten. Beror ju på hur fort du duschar men en 30 litrare borde väll räcka?
Finns även i 15 litersmodell, men det är ju alltid trevligt att ha lite extra varmvatten ifall kompisar, flickvän osv också ska duscha.
Citera
2006-12-13, 12:05
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Diskmaskinen använder kallvatten. Beror ju på hur fort du duschar men en 30 litrare borde väll räcka?
Finns även i 15 litersmodell, men det är ju alltid trevligt att ha lite extra varmvatten ifall kompisar, flickvän osv också ska duscha.
Hur lång tid tar en 30-litare att värma? Antar att det lönar sig att byta ut den gamla beredaren, den är apstor, säkert 200 liter och väldigt gammal. Är det något annat man ska tänka på vid köp?
Citera
2006-12-13, 12:26
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Hur lång tid tar en 30-litare att värma? Antar att det lönar sig att byta ut den gamla beredaren, den är apstor, säkert 200 liter och väldigt gammal. Är det något annat man ska tänka på vid köp?
Hur lång tid det tar beror på hur stor effekten är och dens konstruktion, men dom moderna beredarna är väldigt snabba. Har inga exakta siffror dock.

Jo nog skulle del löna sig alltid. Dels blir ju elräkningen mindre samt att det går betydligt fortare att få varmvatten.
Citera
2006-12-15, 00:57
Medlem
Det var en 30-liters beredare i en stuga jag hyrde 94-98, med beredaren på max temp och ett vanligt duschmunstycke så räckte vattnet till ca 9 minuters dusch.
Citera
2006-12-15, 08:17
Medlem
Det finns små beredare med högre effekt, en sådan kan kanske passa?
Citera
2006-12-15, 19:23
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haagbard
Det var en 30-liters beredare i en stuga jag hyrde 94-98, med beredaren på max temp och ett vanligt duschmunstycke så räckte vattnet till ca 9 minuters dusch.
Konstigt, mina föräldrar hade en 30 litrare förut i deras stuga. Den gav i alla fall 15 minuters duschande.

Sedan är det viktigt att kolla upp hur lång tid den tar på sig att värma upp kallt kranvatten till en viss temperatur. det är ju alltid trevligt om det går fort. Duschar man då slut på varmvattnet så är det bara att vänta en liten stund sedan finns det nog med vatten till nästa som vill duscha.
Citera
2006-12-16, 05:28
Medlem
Megaforces avatar
En 30-liters beredare har sällan effekt över 2 kW men ofta används 1 kW pga att man inte har säkringskapacitet. Tar väl ungefär en timme att få hyfsad värme i en sådan.

Det är ingen god ekonomi att köra varmvattenberedare på max-temp. En 30-liters på 60 grader ger ungefär 45 liter duschvatten. Ett snålspolande duschmunstycke förbrukar ca 5-6 liter/min vilket gör att man kan duscha i 8-10 min. Räcker det inte så kan man förlänga till ca 15-20 min genom att höja temperaturen upp till 85 grader, men då kostar tomgångsförbrukningen mycket mer..
Citera
2006-12-16, 10:33
Bannlyst
Konstigt, min beredare är på 70 liter och den är stört omjlig att tömma. Har haft gäster och 5 personer har långduschat, inga problem. Men i en stor lär väl vattnet ha tid att värmas på väg igenom den även under full spolning.

Se till att du har säkringskapacitet. Man kan tydligen koppla 2 faser istället för en på beredaren och göra den snabbare. Kan vara värt att låta en elektriker säkra upp om det behövs.
Citera
2006-12-16, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
Konstigt, min beredare är på 70 liter och den är stört omjlig att tömma. Har haft gäster och 5 personer har långduschat, inga problem. Men i en stor lär väl vattnet ha tid att värmas på väg igenom den även under full spolning.

Se till att du har säkringskapacitet. Man kan tydligen koppla 2 faser istället för en på beredaren och göra den snabbare. Kan vara värt att låta en elektriker säkra upp om det behövs.

En beredare på 70 liter som håller en temperatur på 85 grader kan leverera duschvatten i ca 60 min (det värms ju upp även under duschningen). Med en fas kan man maximera 2 kW men vanligast är att man kopplar in 2 x 1kW på två faser och använder tredje fasens effekt till spis/kokplatta etc i stugan så att man klarar sig utan problem på 3x10A säkring.
Citera
2016-05-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Konstigt, mina föräldrar hade en 30 litrare förut i deras stuga. Den gav i alla fall 15 minuters duschande.

Sedan är det viktigt att kolla upp hur lång tid den tar på sig att värma upp kallt kranvatten till en viss temperatur. det är ju alltid trevligt om det går fort. Duschar man då slut på varmvattnet så är det bara att vänta en liten stund sedan finns det nog med vatten till nästa som vill duscha.

Jag tror att jag satsar på en 15 liters beredare. Har man för stor beredare, säg 30 liter, och gör av med 7 när man duschar ... Ja då är det slöseri att ständigt ha 30 liter uppvärmda.

15 räcker med god marginal
Citera
2016-05-13, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jag tror att jag satsar på en 15 liters beredare. Har man för stor beredare, säg 30 liter, och gör av med 7 när man duschar ... Ja då är det slöseri att ständigt ha 30 liter uppvärmda.

15 räcker med god marginal

Nej, 15 liter räcker inte med god marginal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in