Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Leif GW Persson var inte DN:s källa. Dn fick ett tips om en promemoria som säkerhetspolisen hade skrivit till rikspolischefen om jag inte missminner mig. DN ringde upp Leif GW Persson såsom rikspolischefens närmaste som bekräftade det som DN frågade om. Vad jag förstår antog han att DN på något sätt hade sett dokumentet eller visste exakt vad som stod i det vilket man inte gjorde till fullo. DN fick på det sättet Leif GW Persson att tro att man visste mer än man gjorde och han fick bära hundhuvudet för att han bekräftat att promemorian fanns.
Jo, Leif GW Persson var källan. Han har berättat att det var Staffan Heimersson på Aftonbladet som fick Jan Guillou att ta reda på mer och förmå Bratt att avslöja källan bakom promemorian som pekat ut Geijer och kompani som säkerhetsrisker. Och Bratt röjde då Leif GW Perssons identitet genom att ringa upp Persson samtidigt som Jan Guillou satt bredvid och lyssnade på deras förtroliga samtal. Så mycket journalistisk heder har alltså den gamle KGB-spionen Jan Guillou, om det nu var någon som undrade.