Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Nej, när det gäller tidningar så vänder man sej vanligen i första hand till PO, när PO och PON sagt sitt kan det vara ide att stämma för förtal förutsatt att tidningen klandras.
Annars är det svårt att vinna något förtalsmål.
Vore det enkelt att fälla en tidning för förtal så skulle inte en enda skvallertidning existera.
Dessutom tycker jag att du läser vad som står under paragrafen för förtal, det står inte att uppgifterna som sprids eller publiceras måste vara absolut sanna, eller att man har frikort för att dom är absolut sanna, allt handlar om syftet med att uppgiften sprids och på vilka grunder det sker, där kommer allmänintresset in och Littorins ställning i samhället.
Hade han varit Svensson i samhällhet Svensson, och jobbat på jobbet Svensson, ja, då hade det krävts att tidningen var jävligt säker, nu är han inte det, han har en position som gör att man kan ställa frågan och rapportera om hur han reagerar på frågan. Det är inte problematiskt, i synnerhet inte om det finns någon som kan styrka att det finns skäl att ställa frågan.
Det är riktigt att man normalt vänder sig till PO i första hand. Dels är det gratis, dels behöver tidningen inte ha begått ett lagbrott när den publicerar något, men det kan strida mot branschens egna etiska regler. Men det är ingalunda ett krav vart man ska vända sig. Vill man driva ett förtalsmål är man fri att göra det utan att först vända sig till PO.
I övrigt kommer vi inte mycket längre i den här diskussionen. Varken du eller jag kan exakt uttala oss om hur utfallet vid ett förtalsmål skulle bli. Inte ens experter vet exakt hur det skulle gå. Jag ser att det finns en stor risk att Aftonbladet skulle fällas, du ser inte riktigt den risken. Fint, men längre än så kommer vi inte.