2007-06-24, 22:00
Medlem
von Clausewitzs avatar
Diskussionen kring huruvida en Nationalekonomidoktor kan bedöma ett abstract i företagsekonomi är intressant. Det kan han visst göra, eftersom doktorsexamen i huvudsak är en skola i vetenskaplighet på samma sätt som den grundexamen Littorin inte klarat är en motsvarighet till förskola i vetenskaplighet.

Doktorn konstaterade att vetenskapligheten som beskrivits i uppsatsens abstract "inte imponerade". Det betyder att bedömningen var att i vetenskaplighet har inte Littorin blivit "skolmogen" än. Att då komma dragande med hur många sidor (123?) som ett alster har säger tyvärr inte mycket.

Det är i PM:et eller på englesiska "abstract" som det intressanta ska komma fram. Gör det inte det där, håller uppsatsen möjligen måttet som den affärsplan den egentligen skulle vara.

Det hemska handlar om att Hr Littorin uppenbarligen inte ser detta själv .

vC
Citera
2007-06-25, 12:23
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Clausewitz
Diskussionen kring huruvida en Nationalekonomidoktor kan bedöma ett abstract i företagsekonomi är intressant. Det kan han visst göra, eftersom doktorsexamen i huvudsak är en skola i vetenskaplighet på samma sätt som den grundexamen Littorin inte klarat är en motsvarighet till förskola i vetenskaplighet.

Doktorn konstaterade att vetenskapligheten som beskrivits i uppsatsens abstract "inte imponerade". Det betyder att bedömningen var att i vetenskaplighet har inte Littorin blivit "skolmogen" än. Att då komma dragande med hur många sidor (123?) som ett alster har säger tyvärr inte mycket.

Det är i PM:et eller på englesiska "abstract" som det intressanta ska komma fram. Gör det inte det där, håller uppsatsen möjligen måttet som den affärsplan den egentligen skulle vara.

Det hemska handlar om att Hr Littorin uppenbarligen inte ser detta själv .

vC

Jag plockade just fram en doktorsavhandling ur min bokhylla och plöjde igenom Abstract. Visst kan jag hålla med om att den kan ge en fingervisning om uppsatsens vetenskaplighet, men att kapa hela uppsatsen pga. en dålig Abstract känns inte helt rätt. Man kan då def. skriva en lysande abstract men om man sedan gjort dåliga studier eller dåliga tolkningar av resultaten så hjälper ju inte det för kvaliteten på uppsatsen. Tvärtom borde vara möjligt också. En trött och dålig handledare kan ha släppt igenom en medioker abstract, men resten av uppsatsen kan vara bra i alla fall. Hur det är i Littorins fall har jag dock ingen aning om.
Citera
2007-06-25, 21:47
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Jag plockade just fram en doktorsavhandling ur min bokhylla och plöjde igenom Abstract. Visst kan jag hålla med om att den kan ge en fingervisning om uppsatsens vetenskaplighet, men att kapa hela uppsatsen pga. en dålig Abstract känns inte helt rätt. Man kan då def. skriva en lysande abstract men om man sedan gjort dåliga studier eller dåliga tolkningar av resultaten så hjälper ju inte det för kvaliteten på uppsatsen. Tvärtom borde vara möjligt också. En trött och dålig handledare kan ha släppt igenom en medioker abstract, men resten av uppsatsen kan vara bra i alla fall. Hur det är i Littorins fall har jag dock ingen aning om.
Och här slog jag precis upp en sida på måfå i en bok om psykopater. Stoppade in ett finger i den f.ö. läsvärda boken "Psykopater i jakkesæt" av danska Sanne Udsen, cand.polit. och ph.d.

Citerar stycket (OCR-scannat):
Citat:
PSYKOPATER I JAKKESÆT

... Den rationelt indstillede observatør vil formode, at det i et sådant tilfælde vil være de langsigtede interesser, en person ønsker at optimere

Men det kan man ikke gå ud fra, når den person er psykopat. For så kan det være de meget, meget kortsigtede interesser, der får størst vægt. Måske ønsker psykopaten at imponere en anden person. Til det formål kan psykopaten finde på at lyve, selv om det i løbet af ingen tid vil være muligt for den anden at finde ud af, at det var en løgn. Men det betyder ikke, at psykopaten vil afholde sig fra at lyve, selv om der kun er tale om en meget kort frist, før han eller hun vil blive afsløret. Da det for de fleste ikke-psykopater er forbundet med en meget stor grad af ubehag at blive afsløret i at lyve, vil det normalt afholde de fleste mennesker fra at lyve, hvis de ved, at de vil blive opdaget i løbet af kort tid. Men den samme logik følger en psykopat ikke. Her vil det korte, triumferende øjeblik veje tungest. Skidt med resten. Det ordner man hen ad vejen.

Men denne indstilling kan være svær at gætte for en underordnet medarbejder. Og da der ydermere kan være mange ubekendte faktorer på spil i forhold til, hvad psykopaten selv opfatter som sin egen kortsigtede inte*resse, kan det for en medarbejder være yderst vanskeligt at gætte sig frem til, hvad der vil blive opfattet som det rigtige at gøre i den konkrete situation. Og så risikerer man som medarbejder meget let at gøre det helt forkerte - uden at ane, hvorfor det var forkert.

Impulsiviteten og ønsket om at optimere de kortsigtede mål, også selv om det sker på bekostning af de langsigtede mål, hænger også sammen med trangen til spænding og ønsket om, at der skal ske noget nyt.
Faktiskt ser jag vissa likheter med Littorins förklaring när han redan i den allra första intervjun sa att MBA:n hade han tagit för sitt eget nöjes skull, och INTE tänkt att använda sig av den!
Endast detta säger ju att han redan då visste att det var fejk. Vem tar en MBA på skoj och aldrig tänker använda sig av denna? Sen gick det som det gick och han hann under tiden bli arbetsmarknadsminister i Sverige. Har Sanne Udsen eller någon av hennes väninnor månntro varit på en Littorinsk tjejmiddag? En svensk arbetsmarknadsminister med en MBA från Fairfax? Hmm...
Citera
2007-06-25, 23:20
Bannlyst
ska horungen inte lämna sin post,snarast då!
Citera
2007-06-26, 20:32
Medlem
Avhandling, nåja...

Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Nu har ju ministern aldrig skrivit någon avhandling precis, det är STOR skillnad på en mba (C-) uppsats och en avhandling. Det är som att jämföra allsvenskan med div 4 ungefär.
Däremot tror jag inte att han är så obegåvad att hans abstract är sämre än uppsatsen. Det får vi å andra sidan bara veta när vi kan läsa uppsatsen. Och med den framträdande plats denna har i ministerns apologetik vore det konstigt om vi inte får det. Närmast tjänstefel av journalistkåren om man inte ser till det.
Citera
2007-06-26, 20:52
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Har Sanne Udsen eller någon av hennes väninnor månntro varit på en Littorinsk tjejmiddag? En svensk arbetsmarknadsminister med en MBA från Fairfax? Hmm...

Inte illa. Vilket idolporträtt!

...Är det en fågel? Är det ett flygplan? Är det en komet?

Nej, det är Sven Otto...
Citera
2007-06-26, 22:49
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plask49
Nu har ju ministern aldrig skrivit någon avhandling precis, det är STOR skillnad på en mba (C-) uppsats och en avhandling. Det är som att jämföra allsvenskan med div 4 ungefär.
Däremot tror jag inte att han är så obegåvad att hans abstract är sämre än uppsatsen. Det får vi å andra sidan bara veta när vi kan läsa uppsatsen. Och med den framträdande plats denna har i ministerns apologetik vore det konstigt om vi inte får det. Närmast tjänstefel av journalistkåren om man inte ser till det.

Jo, jag vet skillnaden mellan C-uppsatser och avhandlingar. Min poäng är att man inte kan såga en avhandling eller för den del C-uppsats enbart på abstract. Jag minns min egen D-uppsats där jag skrev abstract sist, då jag var less och i princip visste att uppsatsen skulle bli godkänd och kvaliteten blev därefter. Som tur var så hade jag en handledare som gav mig bakläxa.
F.ö. tycker jag att man som akademiker (professor eller vad han nu var) gott kan hålla sig till försiktighetsprincipen i sina uttalanden om nåt som man faktiskt inte har läst när man vet att uttalandet kommer att hamna i media.
För säkerhets skull så påminner jag om att jag inte har den minsta uppfattning om kvaliteten på Littorins uppsats.
Citera
2007-06-27, 01:51
Bannlyst
Tror inte han fick jobbet som minister p.g.a. sin "fake" MBA. Herr Littorin har mörkare hemligheter än så, lita på det. Fortsätt att gräva lite längre tillbaka i tiden bara...
Högst osympatisk person btw!
Citera
2007-06-27, 05:48
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Tror inte han fick jobbet som minister p.g.a. sin "fake" MBA. Herr Littorin har mörkare hemligheter än så, lita på det. Fortsätt att gräva lite längre tillbaka i tiden bara...
Det låter spännande! Kom igen nu. Du kan inte bara säga A.
Citera
2007-06-27, 09:31
Medlem
catos avatar
Journalisterna har av någon anledning släppt detta, vi kommer aldrig att få läsa grabbens uppsats, antingen sparar journalisterna detta för framtiden eller så, "slickar du mitt så slickar jag ditt......"
Citera
2007-06-27, 11:42
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Läste vidare i danskan Sanne Udsens bok om "Psykopater i jakkesæt". Citat:
Citat:
... Andre karakteristika, såsom impulsivitet, høj risikotærskel, ringeagt for regler og normer, samt dårlig selvbeherskelse er åbne karakteristika, som er relativt nemme for den opmærksomme iagttager at se.
Men selv de skjulte karakteristika som manglende samvittighed og mangel på empati vil om ikke andet indirekte kunne aflæses. Det gælder med andre ord om at være årvågen og se kritisk på sine omgivelser!
(Behändigt att det nuförtiden går att fotografera av en boksida och direkt OCR-scanna före man sen sparar det som ett worddokument).
Nåja, är det något som känns igen när Sven-Otto plötsligt sprang iväg mitt under tv-intervjun?
Citera
2007-06-27, 11:47
Medlem
Therons avatar
Mer av Sanne Udsens klarsyn:
Citat:
PSYKOPATER I JAKKESÆT
... den forstand, at psykopater typisk lyver så meget og gerne om ting, der let lader sig kontrollere, at det til sidst bliver tydeligt, at det er løgn. Problemet for den normale person er, at det kan tage lang tid at lugte lunten.
Mens psykopater ofte kan være mistroiske over for andre og deres historier - og dermed lever op til det gamle ordsprog "tyv tror, hvermand stjæler" - så er de fleste normale mennesker som udgangspunkt ganske godtroende. De tror på det, de får at vide. I hvert fald i første omgang.
Är det drivkraften bakom Littorins arbetsmarknadspolitik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in