2010-07-10, 04:15
Medlem
knussligs avatar
Riktigt lustigt att läsa hur alla moderater och sverigedemokrater här försöker lägga över skulden på aftonbladet och kallar journalisterna och chefredaktörerna för alla möjliga saker. Verkligen hög nivå här... Kom med sakliga argument istället för smutskastning, som ni beskyller AB för.
Citera
2010-07-10, 04:16
Medlem
Eller ser du Fredrik stå där och försvara sin kamrat?
Citera
2010-07-10, 04:26
Medlem
logitas avatar
Aftonbladet har inget val, de måste publicera de uppgifter de säger sig ha eller krypa till korset och erkänna att de har förhastat sig och förlitat sig på osäkra uppgiftslämnare.
Om de inte presenterar alla fakta snarast så blir följden att alla antar att det inte finns någon grund för deras påståenden/antydningar ...
Citera
2010-07-10, 04:30
Medlem
Jag säger det igen, Lena Melin hade lite bråttom, förmodligen så finns det en story runt SOF men den är inte alls så het som vi vill tro.
Citera
2010-07-10, 04:33
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grundsnygg
Jag säger det igen, Lena Melin hade lite bråttom, förmodligen så finns det en story runt SOF men den är inte alls så het som vi vill tro.

Och vad har du för grund att påstå det? I mina ögon verkar det som att du inte vill tro att storyn är så het.
Citera
2010-07-10, 04:34
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Riktigt lustigt att läsa hur alla moderater och sverigedemokrater här försöker lägga över skulden på aftonbladet och kallar journalisterna och chefredaktörerna för alla möjliga saker. Verkligen hög nivå här... Kom med sakliga argument istället för smutskastning, som ni beskyller AB för.
Haha, då kan AB lägga korten på bordet. Just nu finns inget annat att göra än att spekulera.
Citera
2010-07-10, 04:39
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grundsnygg

den är i alla fall tillräckligt het för att hans skull välja att avgå...
Citera
2010-07-10, 04:46
Medlem
Lena Melin som politisk reporter kommer att vara lika het som som SOL.
Citera
2010-07-10, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimpan
Grundat på att han gjort exakt vad och med vilket underlag? Det är nog få som tror att det inte ligger någon hund begraven alls, men jag och flera önskar allt lite mer substans i påståendena för att man ska lita på dem. Än så länge jobbar vi bara med spekulationer eller rena gissningar här.
Ja det är nog bara SOL (och kanske FR) som inte vill ha all information på bordet direkt.

Men enligt AB har de haft informationen i veckor och uppenbarligen jobbat med den fram till nu – faktakollat, intervjuat källor, osv. När AB kände sig redo att agera gick inte många timmar innan situationen förändrades radikalt. De vill säkert inte göra något överilat nu.

Och om SOLs pressektreterare kallar det "väldigt kraftfulla påståenden" är det nog ganska känsligt.

AB jobbar nog rätt hårt med fortsättningen. Det känns därför märkligt att redan racka ned på AB för att de inte säger "B" på momangen. "A" var uppenbarligen sprängstoff nog att en regeringsmedlem försvann som en avlöning.

Att då köra på med FB-mall 1A "Aftonhoran är sämst i världen yadayada" är knappast förvånande, men fånigt.
Senast redigerad av Götterdämmerung 2010-07-10 kl. 05:04.
Citera
2010-07-10, 05:16
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig

Njae, gäller nog inte alla. Jag är själv moderat och har inte (ännu i alla fall) skuldbelagt AB.
Jag tror tvärtom att AB har rätt rejält på fötterna. Oavsett vad man kan ha för åsikter om kvällstidningarna så skulle dom inte braka ut med en sådan nyhet utan att ha på fötterna.

Om AB däremot skulle välja den udda vägen att försöka låta detta självdö så har dom gjort bort sig grundligt och då kommer jag kritisera dom

Däremot så vill jag bestämt kalla Anette Kullenberg på Expressen för en riks-tomta efter att ha läst hennes krönika, maken på trams får man leta efter.
Som att det skulle vara så synd om ex-frun, ingen av oss vet exakt varför det blev skilsmässa, och även politiker får anses ha rätten att genomgå en skilsmässa.

Jag tror inte detta har med hans skilsmässa att göra, i alla fall inte i den menigen att det är den nuv. tvisten som ligger bakom. Sedan kan hans "brott" i sig vara orsaken till skilsmässan, vem vet.
Men om nu ex-frun satt på graverande upplysningar om SOL så tror jag att hon 1. nyttjat det tidigare och 2. i så fall genom att låta han veta att "jag vet detta, djävlas med mig och jag släpper det".
Ingenting i hennes agerande så långt tyder heller på att hon vill smutskasta barnens far offentligt.

Eftersom straffskalan 2 år i fängelse nämts så utesluter det sexköp med (frivillig) vuxen person, vilket var min första tanke. Skulle det skett så är detta uppblåst värre, men föga förvånande i den moralistiska anda som råder ibland.

Ekobrott/valfusk mm är en möjlighet, men hela reaktionen från (M) och SOL's eget panikavhopp känns inte heller troligt. Vi har för många politiker som skitit i det blå skåpet och likväl fått uppbackning i början av partikamrater mm. Nu är tystnaden så kompakt så det känns som om just detta är något unikt som sker.

Det är också värt att betänka att SOL kanske agerat annorlunda på AB's utfrågningar om inte vårdnadstvisten fanns. Den tvisten + en skandal kanske blev för mycket och därav hans panikavhopp.
Man kan bara spekulera än så länge.

Det man i alla fall kan säga om AB om man nu skall prata klantighet så är det försöket att ursäkta sin tystnad med att han nu inte är en offentlig person. Han har haft en franträdande roll i Sveriges regering/riksdag. Att han väljer att avgå 24 timmar efter en journalist ställer frågot ger han inte frisedel från det ansvar han i sin minister roll haft. Har vi haft en minister som begått brottslig handlig så är det något vi alla har rätt att få reda på. Oavsett partitillhörighet, oavsett om han avgått eller ej.
Citera
2010-07-10, 05:22
Medlem
Pratbubblans avatar
Har det verkligen sagts i Aftonbladet att brottet är preskriberat och att straffskalan är x antal månad eller år? Är inte det sådana "sanningar" som uppstått i denna tråd?

Har inte Aftonbladet bara påstått att det kan ge fängelse? Men rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2010-07-10, 05:23
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götterdämmerung
Ja det är nog bara SOL (och kanske FR) som inte vill ha all information på bordet direkt.

Men enligt AB har de haft informationen i veckor och uppenbarligen jobbat med den fram till nu – faktakollat, intervjuat källor, osv. När AB kände sig redo att agera gick inte många timmar innan situationen förändrades radikalt. De vill säkert inte göra något överilat nu.

Och om SOLs pressektreterare kallar det "väldigt kraftfulla påståenden" är det nog ganska känsligt.

AB jobbar nog rätt hårt med fortsättningen. Det känns därför märkligt att redan racka ned på AB för att de inte säger "B" på momangen. "A" var uppenbarligen sprängstoff nog att en regeringsmedlem försvann som en avlöning.

Att då köra på med FB-mall 1A "Aftonhoran är sämst i världen yadayada" är knappast förvånande, men fånigt.
Det kanske ska diskuteras i underforumet medier snarare än i denna tråden, men att i offentligheten anklaga en person för "ett brott som kan ge fängelse" och sedan inte lägga fram fakta eller ens en konkret anklagelse är inte okej. Det har gått 2 dygn utan så mycket som en antydan till vad det är. Det är bäst för AB att de har ordentligt med bevis och att det är ett jävligt allvarligt brott som begåtts.
Det AB har gjort nu är att piska upp en skitstorm utan dess like,något man måste varit medveten om på redaktionen när man valde att gå ut med det. Oavsett vad det är SOL står anklagad för så kan man fråga sig om inte AB gör sig skyldig till förtal av någon form. I vanliga fall brukar de ju publicera sina nyheter som "känd politiker stampade på fågel" eller liknande dvs. anonymt subjekt, specifik handling.

Det jag personligen finner mest intressant med detta är inte huruvida SOL köpt sex, knarkat eller trampat ihjäl kattungar. Det intressanta är Aftonbladets agerande, just för att det är så märkligt. Det ska bli intressant att se om Aftonbladets agerande leder till en diskussion och kanske tillochmed en stämning för förtal. Ju längre de väntar, desto mer har de att förlora.

Edit: För trådens skull kan jag nämna att jag röstade blankt när det senast begavs, och att jag ej ännu bestämt mig mellan blocken inför detta val.
Senast redigerad av skolmatsal 2010-07-10 kl. 05:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in