Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-19, 14:08
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Sjalva poangen med bedragerier ar att dom ska lura folk, saledes kan de vara extremt skickigt upllagda. Mycket smartare personer an SO har blivit lurade. Jag kanner till en del detaljer kring detta och kanner SO sedan tidigt 90 tal och jag vet att han plugga samtidigt som han jobba i NYC. Da saknade han helt politiska ambitioner varfor det helt skulle sakna poang for honnom att plugga om det inte gav honom nagt tillbaks.

Sedan kan det mycket val vara sa att han tog en utbilding med laga standard for att han bara ville fa det gjort. Majoriteten av mina vanner skulle saga att universiteten i Sverige ar att likstalla med det som SO pluggat pa i USA.
Alla har vi väl mött folk som har blåst oss? Varför köpa en fejkexamen ifall det inte ger något tillbaka? Standard på ett köpt examensbevis? Hur avgör man det, på papperskvalitéten? I så fall tunn omdömesförmåga vill jag säga.

Off-topic, men lite om hur slipstenen kan dras:

I ett svenskt universitet (tidigare högskola) vet jag av en "psykopat" som började jobba där under falskt flagg med dito tunna papper. Han tömde institutionens kassa och tog bl.a. hand om x antal nylevererade och dyra datorer som givetvis såldes vidare. Han åkte inte dit för det, men däremot för andra plundringar som han utförde under universitetets täckmantel.

Hans tidigare arbetskollegor vid institutionen kunde för sitt liv inte förstå att HAN hade stulit och bedragit dem, trots alla kassor var tömda och mycket pekade på honom. I efterhand förklarade han väldigt övertygande i en rättssal att professorn till honom hade sagt att han hade rätt att bruka titeln från den utbildning som han typ bara hade ägnat en halv dag åt. Titeln var inte skyddad precis som det är för läkare och advokater. Tja...

Så kan slipade psykopater uppträda.
Citera
2007-06-19, 14:08
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkons Ågren
Men kom loss nu FG, du brukar ha så bra inlägg och så ofta on-topic. Vad fan har det här med saken att göra?

Jag har visserligen varit halvaktiv i den här tråden, men jag fattar inte att tråden får vara kvar på skvaller. Visst, det har dykt upp lite kul smuts om Sven-Otto här i kölvattnet av examensgrejen - men ska inte tråden flyttas till ett mer seriöst debattforum? För vad vi vet hittills är alltså att han har en examen från ett bluffuniversitet, men en massa andra principiella frågor återstår att diskutera:

* Visste han om det själv?
* Borde han ha vetat om det själv?
* Borde inte någon regeringskompis informerat honom om detta?
* Är det här så allvarligt att han måste avgå?
* Varför gör medierna ingen större grej av det här?

För att ta några exempel...

Du glomde lagga till att du ar ombudsman pa SSU och sommarjobbar pa Sveavagen 68
Citera
2007-06-19, 14:13
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Alla har vi väl mött folk som har blåst oss? Varför köpa en fejkexamen ifall det inte ger något tillbaka? Standard på ett köpt examensbevis? Hur avgör man det, på papperskvalitéten? I så fall tunn omdömesförmåga vill jag säga.

Off-topic, men lite om hur slipstenen kan dras:

I ett svenskt universitet (tidigare högskola) vet jag av en "psykopat" som började jobba där under falskt flagg med dito tunna papper. Han tömde institutionens kassa och tog bl.a. hand om x antal nylevererade och dyra datorer som givetvis såldes vidare. Han åkte inte dit för det, men däremot för andra plundringar som han utförde under universitetes täckmantel.

Hans tidigare arbetskollegor vid institutionen kunde för sitt liv inte förstå att HAN hade stulit och bedragit dem, trots alla kassor var tömda och mycket pekade på honom. I efterhand förklarade han väldigt övertygande i en rättssal att professorn till honom hade sagt att han hade rätt att bruka titeln från den utbildning som han typ bara hade ägnat en halv dag åt. Titeln var inte skyddad precis som det är för läkare och advokater. Tja...

Så kan slipade psykopater uppträda.

Jag vill inte skriva dig pa nasan, men poangen med ett bedrageri ar att motparten inte ska fatta, dvs han blev lurad. Eller kan ha blivit lurad. Kom med nagot nytt nu
Citera
2007-06-19, 14:53
Medlem
Therons avatar
Citat:
Jag vill inte skriva dig pa nasan, men poangen med ett bedrageri ar att motparten inte ska fatta, dvs han blev lurad. Eller kan ha blivit lurad. Kom med nagot nytt nu
Vem och vad är det som ger bedragare fritt spelutrymme? Har du aldrig funderat över det?

Fredrik gör det nu med sitt godkännande utan att ifrågasätta. De politiska kostnaderna att göra det kanske blir för stora? Licensbekymren med överklasshoppan Borelius, Stegö och migrationsminister Billström sved förmodligen ganska ordentligt.

FN-kolonin Kosovo är full av höga och synnerligen välbetalda funktionärer tillsatta på falska papper. DN's artikelserie 1-4 av Maciej Zaremba.

Det är väl marknaden som styr utbudet av varor och tjänster? Dvs att efterfrågan på falska examenspapper finns utan att egentligen någon bakom diplomkvarnen behöver lura köparna. Istället lurar deras kunder folk med de falska pappren.
Citera
2007-06-19, 15:22
Medlem
MoonieZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongo-Benny
Därför att dom flesta som kritisera/hånar SOL nu, garanterat inte sa ett
knyst vid sossarnas skandaler förra mandatperioden. Man förlåter S för mord
men sågar borgare i fall dom snor en 50 öres kola. Man har helt enkelt dubbla
måttstockar, Detta gäller f.ö. även media då de flesta av borgarna "skandaler"
överhuvudtaget inte hade uppmärksammats om dom begåtts av sossar, utan då krävs det grövre övertramp för att hamna i mediernas strålkastarljus...

Det där med dubbla måttstockar gäller mer än väl även för det blå laget, inte minst många debattörer här, så med det argumentet kommer du ingenvart.

Sossarnas s k "skandaler" och verkliga skandaler tröskas i media i evigheter. Lars Danielsson är bara ett uppenbart exempel. Göran Perssons husbygge och allt som hör samman med det återkommer gång på gång. Mona Sahlins förflutna påminns det om med jämna mellanrum. Med all rätt - jag tycker inte att något ska döljas åt något håll.

Jag kritiserade såväl förra socialdemokratiska regeringen för dess skandaler som förra SSU-ordförandens fyllebråk och anser mig därmed ha rätt att vara lika kritisk mot borgerliga politikers misstag, skandaler och annat klandervärt trots mina tydliga vänstersympatier.

Gällande topic så tror jag Littorin visste precis varifrån han skaffade sin examen och att skälet att han gjorde det är enkelt: han ville ha en examen på sitt CV eftersom han enligt uppgifter här inte slutfört studierna i Lund. Han vet förstås att en examen är en bättre merit än enbart oavslutade studier.

Detta kommer inte att leda till hans avgång som minister, till det krävs något tyngre att peka på.
Citera
2007-06-19, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Han sitter kvar. Hur lång var denna utbildning då?

Lika länge som det tar att fylla i en jätteenkel blankett plus en betalningsblankett, så lång tid.
Citera
2007-06-19, 15:36
Medlem
catos avatar
Hallo Davidhoff, är du ihop med Litorin eller, det verkar så som du ligger i och försvarar bedragaren, vänta bara, han kanske lurar dig också....
Citera
2007-06-19, 15:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ett av de roligaste inläggen i den här tråden!

Försöker du få någon att tro att poängen med bedrägliga examina är att lura den som köpt examensbeviset? Den som hävdar att han blivit utsatt för det bedrägeriet skulle nog aldrig lyckats klara en riktig examen. Vilket sammanträffande att just Littorin inte heller har klarat sin riktiga examen.
Citera
2007-06-19, 15:51
Medlem
chribsson2s avatar
Davidoff

Förstör ofta trådar med sitt rabiata försvar av allsköns högerskummisar. Lite mindre Davidoff inlägg i trådarna tack.

P.S Nej, Davidoff jag är inte Vänster så du kan tagga ner lite.
Citera
2007-06-19, 15:52
Bannlyst
Citat:
Majoriteten av mina vanner skulle saga att universiteten i Sverige ar att likstalla med det som SO pluggat pa i USA.

Majoriteten av dina vänner i USA kan inte ens peka ut Europa på en världskarta så jag tror dig när du skriver att de likställer våra universitet med US-brevlåde universtet.

Klart han vet om att det var ett fejk betyg han fick.

Citat:
Ursprungligen postat av cato
Hallo Davidhoff, är du ihop med Litorin eller, det verkar så som du ligger i och försvarar bedragaren, vänta bara, han kanske lurar dig också....

Citat:

*ASG* du måste bli lurad ofta så jävla dum som du är!!
Citera
2007-06-19, 16:23
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Du glomde lagga till att du ar ombudsman pa SSU och sommarjobbar pa Sveavagen 68
Fyfan så korkat skrivet.
Fattar inte att ni orkar hålla på att försöka svartmåla folk,
blir så jävla trött på allt sandlådetjafs om såsse hit och såsse dit.
Väx upp brats!
Citera
2007-06-19, 16:31
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ett av de roligaste inläggen i den här tråden!

Försöker du få någon att tro att poängen med bedrägliga examina är att lura den som köpt examensbeviset? Den som hävdar att han blivit utsatt för det bedrägeriet skulle nog aldrig lyckats klara en riktig examen. Vilket sammanträffande att just Littorin inte heller har klarat sin riktiga examen.
Retorik i den högre skolan.
... Man skall väl inte sparka på den som redan ligger ned? Sägs det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in