2006-12-13, 03:56
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Personliga regler?

Jag antar att du misssat att vi har ett regelverk att följa...?
Om du jamfor cannabis med ska vi saga juridik sa kan du knappast forneka att ni foljer helt olika riktlinjer. Aven om man i bada forumen har samma regelverk sa verkar 0.1 och 0.2 inte vara nagot som direkt hogprioriteras i cannabis.

Det har ar bara ett exempel. Jag ar inte ute efter att kritisera nagons moderering just nu.
2006-12-13, 12:40
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Jag moddar mitt och Pojkens med guldbyxornas forum Reklam & Marknadsföring ganska löst, främst för att det är ett mycket lungt och trevligt forum med många kloka, mogna användare.

När jag modererade gamla loungen hörde jag till de mjukare tillsammans med Tippi och Bussen. Tobak, som jag modererade ett tag skötte sig i princip av sig självt medan jag i Medier och Journalistik kunde jag bli rätt rabiat och skälla ut folk emellanåt. Jag var verkligen ingen bra moderator där och hoppade av rätt snart ...

Jag tror de flesta av oss modererar efter principen hellre fria än fälla, men som Engelbreckt skrev så spårar vissa forum ur snabbare än man kan säga flashback om man inte styr dem med järnhand. Så att vara så tillåtande som möjligt inom våra regler och att anpassa sig till forumet, tror jag är något de flesta kan skriva under på.

Vem är jag? Jag är Siden-Carlsson här på FB, varken mer eller mindre.
2006-12-13, 21:17
Medlem
Heinzes avatar
Heinze, mod i media och Telekommunikation.

Jag hatar tramsare och idioter som tror att skvallerforumet är någon form av Modeller & Paparazzis i miniformat, dvs de skriver mer om hur mycket de skulle vilja ha sex med kändisen som är topic eller hur ful hon är, skvaller är det sämre med.

När det gäller icke-kändisar så låses dessa trådar pga PUL, folk som inte orkar söka utan startar den tredje tråden om samma kändis den aktuella dagen får en mindre trevlig kommentar om hur inkompetenta de är. Folk borde förstå att har något stått i aftonbladet en hel dag så finns det minst en tråd redan, använd dem.

Telekommunikation är ett rätt lugnt forum, där raderas en del annonser emellanåt, knappt ngt annat.
2006-12-13, 21:39
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Heinze, mod i media och Telekommunikation.

Jag hatar tramsare och idioter som tror att skvallerforumet är någon form av Modeller & Paparazzis i miniformat, dvs de skriver mer om hur mycket de skulle vilja ha sex med kändisen som är topic eller hur ful hon är, skvaller är det sämre med.

När det gäller icke-kändisar så låses dessa trådar pga PUL, folk som inte orkar söka utan startar den tredje tråden om samma kändis den aktuella dagen får en mindre trevlig kommentar om hur inkompetenta de är. Folk borde förstå att har något stått i aftonbladet en hel dag så finns det minst en tråd redan, använd dem.

Telekommunikation är ett rätt lugnt forum, där raderas en del annonser emellanåt, knappt ngt annat.

Det är ju iaf storslaget av dig att erkänna att du jobbar med nåt som du hatar .
2006-12-14, 18:29
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Det är ju iaf storslaget av dig att erkänna att du jobbar med nåt som du hatar .

Läs mitt inlägg igen tack. Jag hatar mupparna som förstör forumet.
2006-12-14, 20:50
Medlem
Många moderatorer är, i min uppfattning, en samling av folk som tycker om att använda det lilla, relativa makt som geniet Administrator har gett dom; den makten ska ge ett uttryck av någonting som är ädelt.

Alla kan inte vara moderatorer, därför är jag valt.

I Flashback är det två typer som är välkomna: medelsvensson, som kommer med dry humour och dry logic; och pajasen, som gör piss-och-bajs skämt. Resten är främlingar och ska ses över.

Administrator klagade över att den svenska regeringen censurerade forumet och förbjöd folk att posta i Flashback från Sverige. Eller någonting liknande. Han fick också peja 400,000kr. Men då sa han: "jag kan också!" Och på så sätt kom moderatorerna till i världen.

Så länge du bor i mitt hus, gör du som jag säger; och om du inte tycker om det, kan du flytta ut. Ja, det är ungefär den policy som många moderatorer använder i sina argument när dom ska försvara FB; och det gör Admin väldigt glad och stolt. Han har ju skapat sin lilla nation av lojala får! Dom får en nästan att tro att FB handlar om frihet. Dom får en nästan att tro FB ska vara ett alternativt källa för information spridning (propaganda); men så är det icke. Svensken är svensk, oavsett om han går till höger eller vänster. Svensken är förmodligen dem mest konservativa Europén. Turkarna är mycker mer liberala än svenskar. Vi får nog se på saudiaraberna för att hitta en mer konservativ folk.

FB behöver inte så många moderatorer. Det hade räckt med tre stycken, om ens det; och deras funktion borde vara att rensa spam eller liknande. Fast den där Snövit tjejen kan vi behålla: om inte för avatarens skull, så för hennes sex noveller.
2006-12-14, 21:31
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candide
FB behöver inte så många moderatorer. Det hade räckt med tre stycken, om ens det; och deras funktion borde vara att rensa spam eller liknande. Fast den där Snövit tjejen kan vi behålla: om inte för avatarens skull, så för hennes sex-noveller.

Det var nog det minst genomtänkte inlägget på bra länge. Om du går igenom de senaste trådstarterna här på forumet hittar du:

Musikforumet är värdelöst - en tråd om att det behövs hårdare moderering

Efterlyser en ny moderator i alternativa sexualiteter

Moderatorer i resor

Eftersöker ny moderator i psykologi och psykiatri

Aktivare moderering i religionsforumet eftersökes

Så, hur fan ska man klara det på tre mods?
2006-12-14, 21:46
Medlem
Jo, fler moderatorer är svaret på allt; precis som fler macho poliser ska sätta stopp för fler brott; mer pengar till skolan ska göra eleven bättre i skolan; och fler tullar ska stoppa missbrukningen.

Citat:
Musikforumet är värdelöst - en tråd om att det behövs hårdare moderering

Ja, bra idé. Stoppa det lilla som finns kvar; och bra exempel han gav också: folk som frågar vad en viss låt heter, ska ha sitt inlägg raderat. Jag vill vara den förste med att nominera Heinze till moderator i musikforumet -- om han inte är det redan.

Citat:
Efterlyser en ny moderator i alternativa sexualiteter

Jaha, och vem stoppar dom från att vara alternativa nu? Kan du inte åka tåg utan att tågvärden håller dig i handen?

Citat:
Eftersöker ny moderator i psykologi och psykiatri

Ja, dom två forumen är ju värst. Det finns inget farligare än akademiker och folk med självmordstankar i ett och samma forum.

Citat:

Man ska inte klara det:--åtminstone inte det du vill att det ska klaras ut. Jag har inte sagt att folk inte vill ha moderatorer. Det vill dom, och därför förtjänar dom att ha er. Känns det bra att vara behövd, Heinze? Du blev inte brandman, men du blev moderator. Bravo!
2006-12-14, 21:46
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
20 adminstratörer som flyttar trådar och rensar OT medans tre moderatorer som håller ordning på papperskorgen och arkiven
2006-12-14, 21:48
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candide
Man ska inte klara det:--åtminstone inte det du vill att det ska klaras ut. Jag har inte sagt att folk inte vill ha moderatorer. Det vill dom, och därför förtjänar dom att ha er. Känns det bra att vara behövd, Heinze? Du blev inte brandman, men du blev moderator. Bravo!

*ler* Ledsen att göra dig besviken min vän men min "makt" är bra mycket större IRL än på Flashback. Flashback hobby, inget annat.
2006-12-15, 09:30
Medlem
Carpe Diems avatar
Det finns ett regelverk och detta eftersträvar vi att följa i alla delfora. Den som postar en knarkannons åker ut oavsett var den är postad.

Sedan är det självklart så att vissa regler har ett tolkningsutrymme, det kan handla om till exempel vad som är ett "grovt" personangrepp, där min personliga mening är att en debatör som själv angriper skall få tåla mera än den som själv avstår från att ta till personangrepp.

Vidare kan debattklimatet i ett delfora skilja sig starkt från ett annat och då är det, enligt min mening, naturligt att modereringen också skiljer sig åt.

Man skall komma ihåg att en enskilld moderator i stort sett bara kan radera/låsa trådar och ge tillsägelser. Tuffare åtgärder som banningar eller varningar är kollektiva beslut.
2006-12-15, 10:18
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag är jag, ojämn i mitt sätt att vara och kort stubin när det gäller idioter. Personliga tolkningat finns det gott om men man är sällan (jag har aldrig varit det) ensam i sina forum så nivån blir rätt jämn i slutändan ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in