2006-12-11, 12:23
Bannlyst
Det verkar ju variera kraftig imellan olika forum på FB, så det kan ju vara intressant och veta lite mer om er som upprätthåller lagen. Sen att jag anser att moderatorer skall vara exakt likadana och följa reglerna till punkt och pricka är en annan sak.
2006-12-11, 12:38
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Det verkar ju variera kraftig imellan olika forum på FB, så det kan ju vara intressant och veta lite mer om er som upprätthåller lagen. Sen att jag anser att moderatorer skall vara exakt likadana och följa reglerna till punkt och pricka är en annan sak.
Har egentligen inte olika regler, men i vissa forum måste man kanske vara lite strängare än i andra. Det är egentligen inte så mycket svårare än så.

Just nu är jag nog strängast i S&S då det forumet verkligen behöver det.
2006-12-11, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Har egentligen inte olika regler, men i vissa forum måste man kanske vara lite strängare än i andra. Det är egentligen inte så mycket svårare än så.

Just nu är jag nog strängast i S&S då det forumet verkligen behöver det.

När du säger strängast menar du då att en sak som skulle funka i ett annat forum skulle få nerslag i S&S, eller menar du att du att nivån är lägre så att du får agera oftare?
2006-12-11, 12:48
Medlem
Ladidas avatar
Vissa forum tål mer trams och offtopic än andra, beror lite på de som debatterar där inne.

Vilka vi är?

Vem är du?
2006-12-11, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Vissa forum tål mer trams och offtopic än andra, beror lite på de som debatterar där inne.

Vilka vi är?

Vem är du?

En tämligen galen person som är hyfsat omtyckt av sin omgivning och ser till att saker blir gjorda.
2006-12-11, 13:19
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
När du säger strängast menar du då att en sak som skulle funka i ett annat forum skulle få nerslag i S&S, eller menar du att du att nivån är lägre så att du får agera oftare?
Både att man måste agera oftare och att det blir viktigare att agera strängare när det sker.

Och nej, du kommer inte kunna argumentera dig till att din tvåantråd får en ny chans.
2006-12-12, 02:09
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

Personliga regler?

Jag antar att du misssat att vi har ett regelverk att följa...?
2006-12-12, 02:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Personliga regler?

Jag antar att du misssat att vi har ett regelverk att följa...?

Faktum är att samma regler tolkas helt motsatt av olika moderatorer ibland. Gång på gång har det hänt i t ex Kriminilogiforumet där jag hänger mycket.
Ladida följer PUL medan Azrael skiter blankt i den. Se t ex trådarna om morden i Hedemora respektive om självmordet i Värmdö (bilsprängningen). Ni moderatorer kan nog kolla upp detta medan vi medlemmar inte kan länka till (korrekt) raderade inlägg. Hänger man med tillräckligt bra i en forumdel märks sådant tydligt. Det skapar dessutom en mindre trevlig stämning av osämja eller hur jag ska uttrycka det.

Hittade ett av inläggen som inte raderats helt:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=5641460&postcount=18
2006-12-12, 04:16
Medlem
Engelbreckts avatar
Ja, vad ska man säga. Tror att det är ofrånkomligt att det modereras lite olika, vi gör det här på våran fritid och inte som avlönade statliga tjänstemän. Sen vet jag ju att om jag skulle moderera lika löst i Nationalistforat som i Vapen och militär skulle det gå åt helvete i nationalistforat. Vissa forumdelar kräver lite hårdare nypor för att alls fungera.

Visst, vi har ett regelverk att hålla oss till, vilket jag gör så gott jag kan, men det finns ganska mycket tolkningsutrymme i reglerna varför alla moderatorer inte tolkar reglerna exakt likadant. Inte ens jurister tolkar alltid lagen på samma sätt så att uppnå perfektion på den fronten är nog omöjligt om vi inte ersätts av robotar.

Det är trots allt bara ett forum, det handlar inte om en statlig juridisk process, lite rättsosäkerhet är inte hela världen här.

Vem jag är? Tja, jag är en person som gillar frihet och ogillar när människors fri och rättigheter kränks ute i samhället. En kraftigt byggd kristen hårdrockare med förkärlek för samhällsfrågor, vapen, musik och god mat.

Kärlek, frid och frihet.
2006-12-12, 06:03
Medlem
Fet-Everts avatar
Det viktiga är att säga att den som följer de uppställda reglerna riskerar ingen åtgärd eller raderade inlägg. Det är också viktigt att säga att moderatorerna inte godtyckligt sitter och raderar inlägg, utan de har i de absolut flesta fall stöd i reglerna för detta. Men vi kan också se att det skiljer lite i hur hårt man modererar, framför allt syns det mellan olika forum men det kan även skilja lite mellan olika moderatorers modererande i samma forum även om det kanske inte är så påtagligt.

Enligt min åsikt är det bra om det modereras olika hårt i olika forum. I vissa forum blir det lätt mer OT och urspårade trådar och då är det bra om det hårdmodereras lite, medan det i andra forum flyter på ganska bra och ett och ett annat OT-inlägg stör vanligen inte debatten, snarare kan en kul kommentar som inte sårar någon annan vara ganska upplyftande.

Med anledning av tidigare debatter har jag förstått att en del medlemmar vill ha millimeterrättvisa, dvs. det ska modereras exakt likadant i revisionsforumet som i Bostad, hem och trädgård. Som jag skrev så råkar ingen ut för något så länge denne följer reglerna och moderatorerna raderar inte inlägg som inte strider mot regelverket. Vad det egentligen handlar om är att folk vill veta HUR mycket de kan bryta mot reglerna och där skiljer det lite mellan forumen. Dock anser i alla fall inte jag att det är en särskilt bra filosofi att försöka kräva någon form av jämlikhet mellan forumen i HUR mycket man kan bryta mot reglerna utan att moderatorerna reagerar. Rekommendationen blir att helt enkelt följa uppställt regelverk och acceptera att det dels är svårt att få 60 moderatorer att moderera exakt lika och att varje forum ser olika ut och kräver mer eller mindre hårda insatser av respektive moderator.

Edit: Engelbreckts inlägg ovan är tänkvärt, ungefär så menar jag med mitt ordbajseri
2006-12-12, 14:34
Medlem
ChristianXs avatar
Jag är väl enkelt uttryckt en ickeempatisk glidare som för tillfället är olyckligt kär och har ett ganska brett intresseregister.

Vad gäller Fb och dess regler så har vi ju ett regelverk att följa, och detta kan ju givetvis tolkas olika av olika tolkare. Det är ju därför som det alltid sker omröstningar bland moderatorkåren där påföljden kan bli mer än en tillsägelse.

Viktigt att förstå är ju att dessa regler har två olika ändamål. Dels är det ju att skydda Flashback mot staten, dvs se till att inget förekommer som kan få för stora rättsliga följder, samtidigt som vi skall ligga så nära gränsen för vad som är tillåtet som möjligt. Lagen om HMF är ju ett bra exempel på det.

Den andra aspekten är ju att regelverket skall se till att forumet som helhet fungerar och ger utrymme för yttrandefrihet. Regler som 1.01, dvs spam och reklam, är ju till för att hålla en massa annonser och annat skräp borta, så att forumet kan fokuseras på sin grunduppgift.

Självklart är det så att det modereras olika i olika forum, men det är ju ganska naturligt. Dock anser jag att det skall i så fall bero på vilka ämnen som diskuteras där. Vissa fungerar ju bäst under ganska lösa tyglar, medan andra behöver väldigt strama. Dock slall ju givetvis moderatorerna i ett och samma forum vara samspelta och agera på ungefär samma sätt och mot samma mål. När man modererar är man bara en funktion, och inte en person, så några "personliga regler" har jag inte.

Allt ovan är givetvis mina personliga tankar och tolkningar av det hela. Och som Engelbreckt påpekar ovan, det är bara ett litet internetforum, så ta det inte på blodigt allvar.
2006-12-13, 01:44
Medlem
Oddballs avatar
Här har ni en f.d fallskärmsjägare som har bl.a krukväxter som hobby, samlar på fällknivar och är volontär hos Stockholms Stadsmission.

Min moderering följer i huvudsak två rättesnören: FB:s regelverk och min egen "fingerspitzgefühl".
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in