Det viktiga är att säga att den som följer de uppställda reglerna riskerar ingen åtgärd eller raderade inlägg. Det är också viktigt att säga att moderatorerna inte godtyckligt sitter och raderar inlägg, utan de har i de absolut flesta fall stöd i reglerna för detta. Men vi kan också se att det skiljer lite i hur hårt man modererar, framför allt syns det mellan olika forum men det kan även skilja lite mellan olika moderatorers modererande i samma forum även om det kanske inte är så påtagligt.
Enligt min åsikt är det bra om det modereras olika hårt i olika forum. I vissa forum blir det lätt mer OT och urspårade trådar och då är det bra om det hårdmodereras lite, medan det i andra forum flyter på ganska bra och ett och ett annat OT-inlägg stör vanligen inte debatten, snarare kan en kul kommentar som inte sårar någon annan vara ganska upplyftande.
Med anledning av tidigare debatter har jag förstått att en del medlemmar vill ha millimeterrättvisa, dvs. det ska modereras exakt likadant i revisionsforumet som i Bostad, hem och trädgård. Som jag skrev så råkar ingen ut för något så länge denne följer reglerna och moderatorerna raderar inte inlägg som inte strider mot regelverket. Vad det egentligen handlar om är att folk vill veta HUR mycket de kan bryta mot reglerna och där skiljer det lite mellan forumen. Dock anser i alla fall inte jag att det är en särskilt bra filosofi att försöka kräva någon form av jämlikhet mellan forumen i HUR mycket man kan bryta mot reglerna utan att moderatorerna reagerar. Rekommendationen blir att helt enkelt följa uppställt regelverk och acceptera att det dels är svårt att få 60 moderatorer att moderera exakt lika och att varje forum ser olika ut och kräver mer eller mindre hårda insatser av respektive moderator.
Edit: Engelbreckts inlägg ovan är tänkvärt, ungefär så menar jag med mitt ordbajseri