• 1
  • 2
2006-12-10, 18:57
Medlem
MoonWizs avatar
Hej allihopa!
Jag skulle behöva ett script eller liknande som gör att bara den första delen i en adress till en hemsida visas i adressfältet, exempelvis att om jag ska öppna sidan www.minsida.se/sida2.php så syns bara www.minsida.se alternativt att bara första sidan visas, www.minsida.se/index.php. Går detta att fixa utan att använda frames, förslagsvis nån php-lösning? Har nämligen ett annat script på hemsidan som inte verkar funka med frames .
Tackar på förhand!
Citera
2006-12-10, 19:02
Medlem
ChristianXs avatar
Det brukar underlätta att placera sina trådar i rätt forum.

Prog -> Web

/Mod
Citera
2006-12-10, 19:04
Medlem
MoonWizs avatar
my bad
Citera
2006-12-10, 19:05
Medlem
Drooms avatar
Jag skulle lagt allt i en IFRAME.
Citera
2006-12-10, 20:30
Medlem
dIRe_s avatar
Kör du apache kan du använda mod_rewrite. Annars är det nog bäst att lösa det med sessions.
Citera
2006-12-10, 20:34
Medlem
phatzs avatar
Nu vet jag ju inte i vilket sammanhang du vill använda det här men det är i regel mest irriterande ur ett användarperspektiv.
Citera
2006-12-10, 20:37
Medlem
MoonWizs avatar
tack för alla, som vanligt, snabba o bra svar .

Citat:
phatz: Nu vet jag ju inte i vilket sammanhang du vill använda det här men det är i regel mest irriterande ur ett användarperspektiv.

kommer använda det på en fotohemsida och anser att det ser snyggare ut med www.minsida.se än http://www.minsida.se/kryptiskt_mapp...re_filnamn.php . . . personlig åsikt men också min sida . men förstår din poäng .
Vad är de mer uppenbara nackdelarna med iframe förutom bakåtkompabiliteten?

edit: stavfel
Citera
2006-12-10, 20:46
Medlem
phatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonWiz
tack för alla, som vanligt, snabba o bra svar .

kommer använda det på en fotohemsida och anser att det ser snyggare ut med www.minsida.se än http://www.minsida.se/kryptiskt_mapp...re_filnamn.php . . . personlig åsikt men också min sida . men förstår din poäng .
Vad är de mer uppenbara nackdelarna med iframe förutom bakåtkompabiliteten?

edit: stavfel

"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut. Attans, då blir det inget länkande eftersom jag inte vet hur man får fram hela adressen."

"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut. Urk!" *högerklickar, klickar visa sidinfo* *suckar*

"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut, då skiter jag i det (eftersom det är jobbigt/webmastern är jobbig och han inte är värd mitt länkande)."

Är det värt det för att det ska vara lite snyggare i ett adressfält de flesta inte bryr sig det minsta om?
Citera
2006-12-10, 21:03
Medlem
MoonWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phatz:
"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut. Attans, då blir det inget länkande eftersom jag inte vet hur man får fram hela adressen."

"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut. Urk!" *högerklickar, klickar visa sidinfo* *suckar*

"Wow, vilken snygg bild! Den vill jag dela med mig av. Oj, hela sökvägen skrivs inte ut, då skiter jag i det (eftersom det är jobbigt/webmastern är jobbig och han inte är värd mitt länkande)."

Är det värt det för att det ska vara lite snyggare i ett adressfält de flesta inte bryr sig det minsta om?

vill folk se bilderna kan dom kolla min hemsida, har inte så lång väg till bilderna att jag anser det jobbigt att klicka sig dit, har högst två klick till vilken sida/bild som helst på hemsidan.

men tack för alla tipsen, kör på iframe lösningen.
Citera
2006-12-10, 21:58
Medlem
Quienas avatar
Använd mod_rewrite istället och använd sedan PHP för att fixa det. Så kan du länka till:
http://minsida.se/bild:sommarhus

Till exempel.
Citera
2006-12-11, 08:06
Medlem
herons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonWiz
vill folk se bilderna kan dom kolla min hemsida, har inte så lång väg till bilderna att jag anser det jobbigt att klicka sig dit, har högst två klick till vilken sida/bild som helst på hemsidan.

Det där håller inte, tror du att folk orkar sitta och skriva: "Du, gå in på www.ensida.se, sen klickar du dig in på bilder, sen klickar du dig vidare på fjärde bilden från höger på andra raden, då kommer du till ett galleri där du ska klicka på bilden näst längst ner i högra hörnet"?

Istället för att kopiera och klistra in en länk.
Citera
2006-12-11, 18:49
Medlem
Vet inte hur du strukturerat din hemsida, men jag skulle köra på frames ist för iframes. Bara gör 2st frames en som inte tar någon plats(och därmed inte syns) och en som tar upp all plats som du använder till själva sidan. Så i och med att bara ena framen används så kommer adressfältet aldrig updateras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in