• 36 038 online
  • 1 193 629 medlemmar
  • 61 840 697 inlägg
2006-12-10, 18:42
Medlem
wattfords avatar
Vad kan en sån göra? Hur blir man det? Lön?
Citera
2006-12-10, 18:45
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Vad kan en sån göra? Hur blir man det? Lön?

En typsik civilanställning är passtanterna, jag har själv sökt en sådan tjänst när den annonserades ut en gång men nån 50-årig kärring snodde den från mig... Lönen kan variera en del men är generellt sett inte särskilt bra (vill minnas att den jag sökte låg runt 16k).

Jag ger mig attan på att det var min ACAB-tatuering som ställde till det för mig...
Citera
2006-12-10, 18:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
fotografer brukar de annonsera efter ibland..

men jag har ingen aning vad lönen kan vara.
Citera
2006-12-10, 18:50
Avstängd
PolarenPärs avatar
Måste man vara ostraffad sedan tidigare för att få anställning där?
Citera
2006-12-10, 18:54
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Måste man vara ostraffad sedan tidigare för att få anställning där?

Det tror jag inte; dom sa inget om det när jag sökte iaf...
Citera
2006-12-10, 18:54
Avstängd
PolarenPärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det tror jag inte; dom sa inget om det när jag sökte iaf...
Låter ju bra. Kanske man skall slänga in en ansökan så man kan sitta och fika med snutbögarna då
Citera
2006-12-10, 19:05
Medlem
Säkerhetspolisen söker aspiranter just nu. Man behöver inte vara polis, varför detta får betraktas som civilanställd personal. Länk
Citera
2006-12-10, 19:57
Medlem
Kuggarns avatar
Jag har en polare som är anställd som analytiker på kriminalpolisens underrättelserotel. Han är i grunden fil.dr i statsvetenskap, i 35 årsåldern och tjänar runt 30000:-.
Citera
2006-12-16, 16:46
Avstängd
Civilanställda får större och större inflytande inom polismyndigheten. Det finns många tjänster som poliser sitter på idag som inte på något sätt kräver polisutbildning.

Som civilanställd kan man arbeta med en hel del fascinerande uppgifter som t ex beslagshandläggare, utredare och ta upp anmälningar samt hålla målsägandeförhör. De flesta får nog dock börja som passhandläggare och sedan arbeta sig uppåt. Det är ganska svårt att få in foten på sådana tjänster.

Finns folk som satsat 2 1/2 år på att utbilda sig till polis för att sedan glida runt i radiobil på något NÄPO i fem år och tjafsa med alkisar med samma lön som en civilanställd som sitter på ett behagligt och rymmligt kontor med fina arbetstider och softa arbetsuppgifter.

Lönerna är däremot inte mycket att hänga i julgranen. 18.000:- är generellt ingångslönen och sedan kanske den ökar med 300:- på två år om ens det. Årligen kan man få en bonus eller två på runt 5000:-, men det beror på hur kämparvilliga ST är.
Citera
2006-12-16, 21:01
Medlem
Morsan jobbade som översättare hos polisen vid sidan om hennes vanliga jobb.
Ibland gjorde hon även förhör med brottslingar, som en extra resurs.

Så, det är klart att det finns vägar in, på flera olika sätt.
Citera
2007-05-16, 20:17
Medlem
Troians avatar
Det finns ju hur många civila jobb som helst inom polisen. Städare, it-folk, ekonomer, personalhandläggare...

Just nu söker de till och med utredare:

"Ditt arbete innebär att handlägga enklare brottutredningar. Du kommer att hålla förhör med både den som drabbats av brott, är vittne eller är misstänkt för brott. Du kommer att ha täta kontakter med förundersökningsledare, som kan vara polis eller åklagare, och samverka med andra myndigheter, vilket ger ett brett kontaktnät. Arbetet innebär oregelbundna och obekväma arbetstider."

De vill inte ens att man ska vara polis, utan:

"...lägst gymnasiekompetens. Lämplig utbildning gärna inom något av följande områden: juridik, ekonomi, beteendevetenskap eller sociologi."

( http://www.polisen.se/inter/util/nod...icleid=9008768 )

Lediga jobb just nu: http://www.polisen.se/inter/nodeid=2...eversion=1.jsp
Citera
2007-05-17, 08:12
Medlem
Sergeantens avatar
Är du en Expert? Go for it..

http://www.polisen.se/inter/util%5Cn...icleid=8985761
Citera