2007-04-18, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
hur gör man egentligen för att få katten att gå på lådan? eller inte klösa på soffan och istället klösa på träd/bräda. Har växt upp med katt och ska nu skaffa egen, men dessa saker har jag aldrig tänkt på eftersom mina föräldrar skaffade katterna före jag föddes.

Ja det första har du ju redan fått svar på. Det ska mamman lära ut.
När jag inte vill att min katt tex ska klösa eller gå i blomkrukorna på vissa ställen så började jag med att spruta vatten med en blomspruta samtidigt som jag gjorde ett "PSSHYYY"-ljud. Det funkar ypperligt och nu räcker det med ljudet. Hon kutar iväg fort som fan för hon tror ju att hon ska få vatten på sig.. brr..
Citera
2007-04-18, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaithSith
Måste man verkligen klippa klorna på sina katter? Våra verkar ha fina klor ändå? De är iofs utekatter

Nej, jag har aldrig gjort det när vi hade utekatter. Dom behövs när dom ska klättra. Däremot med innekatten klipper jag. Hon verkar bli irriterad när dom är för långa och försöker bita av dom själv!
Citera
2007-04-18, 16:26
Medlem
Tjohildas avatar
Japp. utekatterna behöver sin klor, för att klättra och försvara sig med.
Citera
2007-05-22, 11:38
Medlem
Jag ska snart åka och hämta familjens nyförvärv, en sibirisk katt, en allergivänlig ras! Ska bli sååå kul... Har redan en likadan hane, men nu ska det bli en liten tjejkompis. Som jag läst tidigare i tråden så är det så att alla dyra leksaker som finns går aldig upp mot en kartong eller en pappåsen utan handtag, bästa leksaken!
Men om du ska ha katt i en liten lägenhet tänk då noga på vad du köper för katt. Mind otter har två katter med blandning av perser i, dessa är superlugna och bra att ha innomhus, går gärna ut en liten promenad i sele. Medans våran katt är som en vilde, far och ränner överallt och behöver ha mycke utrymme!
Om man sen vill träffa lite kattmänniskor så kan man ställa ut katten och då behövs det schampo och tvätt, men annars klarar man sig bra med lite tvål och vatten om man måste hgöra en inats mot smutsig katt!
Satsa också på ett bra foder och bra kattsand, då slipper du folks irriterade tankar om att det luktar katt piss. Lycka till!
Citera
2007-05-22, 11:52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildarosen
en pappåsen utan handtag,
hahaha utan handtag kan jag hålla med om, varit med om att kattan fastnat i handtaget till en plastpåse och jävlar vilken fart de blev på'na.

favoritleksaken för iår är en tuss filtervadd men gummiband är en hit också när man skjuter iväg och små å mjuka nog för att åka igenom magen ifall kattens skulle tugga i sej de.
Citera
2007-05-22, 21:13
Medlem
Avva66s avatar
Min katt blir som tokig om jag knycklar ihop ett kolapapper, eller folie och slänger på golvet.
Det är också den enda leksak han uppskattar av nån anledning.
Citera
2007-05-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Min katt blir som tokig om jag knycklar ihop ett kolapapper, eller folie och slänger på golvet.
Det är också den enda leksak han uppskattar av nån anledning.
Ja de är då inte dyra i drift när det gäller underhållning!
Citera
2007-05-30, 06:01
Medlem
Dahlberg1891s avatar
Jag har oxå tänkt på att skaffa katt, främst i syfte att hålla mig sällskap då jag jobbar hemifrån.

Men jag har lite frågor angående kostnad per månad. Jag tänker skaffa 2 st, är det så att man får 2 st kostnader? Till exempel, kan de skita i samma låda? kan de äta ur samma skål? (det är ju uppenbart att det går åt mer mat och sand, men ja undrar om man kan effektivisera proceduren lite)

Men för enkelhetens skull så får jag väl formulera mig såhär: Hur mycket betalar du för din katt per månad. (mat, sand osv) Så får jag väl multiplicera med 2 sen antar jag
Citera
2007-05-30, 08:24
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahlberg1891
Jag har oxå tänkt på att skaffa katt, främst i syfte att hålla mig sällskap då jag jobbar hemifrån.

Men jag har lite frågor angående kostnad per månad. Jag tänker skaffa 2 st, är det så att man får 2 st kostnader? Till exempel, kan de skita i samma låda? kan de äta ur samma skål? (det är ju uppenbart att det går åt mer mat och sand, men ja undrar om man kan effektivisera proceduren lite)

Men för enkelhetens skull så får jag väl formulera mig såhär: Hur mycket betalar du för din katt per månad. (mat, sand osv) Så får jag väl multiplicera med 2 sen antar jag

Jag har en katt på 3 år.

Jag köper en säck med kattsand á 100 kr. (det står att den ska räcka till två katter i en månad, men det tror jag inte på)

Han får blötmat för ca 20 kr i veckan. Torrfoder för ca 7 kr om dagen. Nu är jag väldigt oekonomisk och köper inte stora förpackningar, skulle nog komma ner till ca 4 kr om dagen för torrfodret då kanske.. Men jag upplever att han inte tycker om torrfodret mot slutet av påsen.. Jag har iofs en kinkig tjockis till katt som inte nöjer sig med vad som helst.

Sen tillkommer en försäkring på ca 65 kr i månaden för honom.
Citera
2007-05-30, 10:08
Medlem
Statics avatar
suttit ett tag och läst tråden nu och fått många bra tips,

Har det mesta
försäkringar
klösträd
matskålar
toa
shampo balsam
kam/borste
sax
m.m

har till och med satt upp biliga ikea hyllor som är inkläda med 100kr mattor från rusta så hon kan klättra ass högt typ 4hyllor "dom är bra o kasta reklamtidningar för då har hon nått o förstöra"

det är en perser katt och är rätt lung av sig gillar o sova men när man är hemma gillar hon o jaga min laserpekare eller lite bollar man kastar runder =)

såg några som tycker att det e lite med 40kvm lägenhet jag och min sambo bor i 57kvm och katten stortrivs eftersom vi har massor av hyllor ställen och gömma sig.. och vi kan vara borta i 2dagar och hon märker inte det bara där är mat i skålarna och vatten =).

säger bara det
Köper bara kvalitets sand och torrfoder för vi köpte biligt skit i början och hon åt som fan men va hungri hela tiden och trött. nu när vi har rätt saker så e hon som en helt annan katt=)

http://server.mestlol.nu/katt/orly.jpg en bild katten =)
Citera
2007-05-30, 10:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Static
såg några som tycker att det e lite med 40kvm lägenhet jag och min sambo bor i 57kvm och katten stortrivs eftersom vi har massor av hyllor ställen och gömma sig..
jo vi människor tenderar till att se 2dimensionellt medans katterna ser den tredje dimensionen.

mens ätta upp hyller på väggarna, nja tror ja skippar de själv, inte så pigg på att få katten rätt i nylet hon har sämre balans än alkiskarna på parkbänken efter det regnat alkohol
Citera
2007-05-30, 10:20
Medlem
Statics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
jo vi människor tenderar till att se 2dimensionellt medans katterna ser den tredje dimensionen.

mens ätta upp hyller på väggarna, nja tror ja skippar de själv, inte så pigg på att få katten rätt i nylet hon har sämre balans än alkiskarna på parkbänken efter det regnat alkohol

haha =) den katten måste jag bara se som har sån balans .. dock har min katt bara gått helt lungt på hyllan o typ tänkte på annat och sen bara gick rakt ut lyften och blev assrädd o trilla rakt ner på golvet och hon kolla på mig som vad fan hände. har nog aldrig skrattat så mycket i mitt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in