Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-12, 07:33
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Hej negrar, hur står det till med djurens renlighet. På vissa ställen läser jag att de är extremt rena. På andra ställen läser jag att de är smittohärdar som kan åsamka alla typer av skador på liv och hälsa.

Jag tänkte skaffa en inomhuskatt och undrar om den kommer vara ren eller smutsig. Jag har extremt rent här hemma. Samt vill jag att den ska sova bredvid mig om den så vill. Så länge jag vet om den är smutsig eller ren.

Det som kan upplevas som ”smutsigt” hos katter är pälsen. Som hos många katter, speciellt bondkatter och många långhåriga, fäller massor och med det också mjäll.

Skulle rekommendera att skaffa en raskatt. Typ devon rex, cornish rex. Fäller knappt nåt alls och har aldrig träffat en oren rex-katt. Trevliga är de också!

Drar heller inte ut så mycket sand från lådan eller får bajs fast i rumppälsen.
Citera
2024-03-25, 23:24
  #266
Medlem
Silltunnas avatar
Kattfamilj?

Hur fungerar det? Nån som provat?
Jag menar alltså att ha en honkatt och en hankatt och låta dessa para sig och skaffa ungar, för att sedan behålla hela klanen och låta dem leva som en familj tillsammans. Hur ser rollerna och relationerna ut? Börjar sönerna utmana farsan på fajt när de blir större, och vill de ligga med sin morsa? Etcetera…
Citera
2024-03-25, 23:31
  #267
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Brukar oftast sluta med att ungarna vill se värden och beger sig ut på äventyr bortom vedboden...

Men tror nog att du borde prata med någon om de där odipus idéerna, de blir inte något mer okay bara för att det är söta kattungar ..
Citera
2024-03-26, 06:09
  #268
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hur fungerar det? Nån som provat?
Jag menar alltså att ha en honkatt och en hankatt och låta dessa para sig och skaffa ungar, för att sedan behålla hela klanen och låta dem leva som en familj tillsammans. Hur ser rollerna och relationerna ut? Börjar sönerna utmana farsan på fajt när de blir större, och vill de ligga med sin morsa? Etcetera…

Verkligen inget att rekommendera. Om du håller katterna okastrerade kommer hankatten (och sönerna när de blir könsmogna) att para sig med honkatterna och leda till inavel som kan förorsaka skador hos kommande generation kattungar. Och ja, det blir högst troligt revirkonflikter om inte katterna får möjlighet och utrymme att bilda egna revir. Denna revirkamp kan visa sig i direkta konflikter, men även indirekt i form av att katterna revirmarkerar (urinerar) utanför kattlådorna.

Dessutom är det inte tillåtet att utan särskilt tillstånd ha mer än nio vuxna katter och två kullar kattungar totalt varje år, vilket du skulle uppnå ganska snart eftersom katter blir könsmogna tidigt och har kort dräktighetstid.

Så lägg ner dina eventuella planer, då det i förlängningen leder till rent djurplågeri. Och sök hjälp för dina tankar inom detta.
Citera
2024-03-26, 08:10
  #269
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Så lägg ner dina eventuella planer, då det i förlängningen leder till rent djurplågeri. Och sök hjälp för dina tankar inom detta.

Jag har verkligen inga jävla planer på detta. Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag tycker att det är intressant med djurs beteenden i allmänhet.
Jag har en katt, och det är mer än tillräckligt.
Citera
2024-03-26, 09:44
  #270
Medlem
Loreias avatar
Det blir kaos, sönerna kommer para sig med sin mamma och systrar och efter 1 till 2 år har du enormt många katter och inaveln kommer bara bli värre. Okastrerade hanar slåss med andra hanar och revirmarkerar vilket kommer lukta jättetrevligt....
Det är inte helt ovanligt att folk tycker det här är en jättebra idé och efter 10 + med att ha jobbat på katthem är jag jävligt trött på det.
Citera
2024-03-26, 13:26
  #271
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hur fungerar det? Nån som provat?
Jag menar alltså att ha en honkatt och en hankatt och låta dessa para sig och skaffa ungar, för att sedan behålla hela klanen och låta dem leva som en familj tillsammans. Hur ser rollerna och relationerna ut? Börjar sönerna utmana farsan på fajt när de blir större, och vill de ligga med sin morsa? Etcetera…

Katter (liksom bl.a. hundar) parar sig hämningslöst inom familjen och en hona kan få två-tre kullar, ca 10-20 ungar, om året. Hanarna slåss med varandra om honorna.
Värst blir dock lukten - okastrerade hanar strilar (pinkar revir) överallt, på dörrar, väggar, sängar, kläder, skor mm mm och kattpiss, särskilt från hanarna, stinker. Katter förstör mycket också, de klöser var de har lust, på väggar, möbler, mattor mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback