2007-02-14, 05:03
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Hankatt är billigare att kastrera, annars är det inte så stor skillnad. De tar som regel mycket möss och sådant men du bör ge den mat i alla fall. Jag rekommenderar fryst foder för hundar, det blir billigare än torrfoder och producerar mindre avföring = mindre skit i kattlådan som du också bör ha ifall du glömmer att släppa ut katten. En del katter föredrar att gå på lådan hellre än ute. Willys kompakta kattsand är billig 18,90 för 5 kg. Annars är Extreme Classic från någon djuraffär den överlägset bästa, då slipper man helt odörer från lådan.
Jag brukar inte lägga ner mer veterinärkostnader än ev kastrering. Blir det något allvarligt fel avlivar jag katten. Men det har jag aldrig behövt göra, ganska robusta saker, katter.

Frysta foder kan vara http://www.klassfoder.se/ som finns i många välsorterade djurbutiker. Gå inte på snacket om den perfekta näringsbalansen, detta är mycket dugligt åt katter. Det finns andra märken också, men det får du googla fram själv.
Citera
2007-02-14, 08:48
Bannlyst
Säg Nej -

Kan någon förklara vad det är för kul att ha en pissande & skitande katt hemma?????

Jag har en fågel - en gök - den varken pissar eller skiter - för den är inbyggd i min mobil S-E 700 & den ropar på mig varje gång någon ringer mig.
Citera
2007-02-14, 17:53
Avslutad
Katter är underbara, men du får räkna med att den kommer betee sig
som ett jävla mongo när den får utrbrott, min springer bokstavligen på
väggarna som i the matrix, först upp på soffan sen på väggen och ner igen.
Samt klättrar upp i dörrlisterna, river på väggar osv, men bara spruta på
katten med en såndär grejj frisören har till håret, så fattar dom att de
inte får riva på väggar... Men inte säkert din katt blir jättevild men
de välter saker osv, men det kan man ta för det är så kul att ha katt
Citera
2007-02-14, 18:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Kan någon förklara vad det är för kul att ha en pissande & skitande katt hemma?????
Min katt har aldrig varken pissat eller skitit inne, inte ens när han varit riktigt pissenödig, så har han det.
En katt som pissar inne är antingen en okastrerad hankatt, eller så är det nåt som inte är bra. Dåligt städad kattlåda, ålder eller nåt.

Sen är det en annan sak som är viktig btrf katt, nämligen det att katten blir vad du gör den till. Busar du hårt med katten när den är liten så kommer den att bli vild även som vuxen, osv. Värt att tänka på.
Citera
2007-02-14, 22:22
Medlem
Krusbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Hankatt är billigare att kastrera, annars är det inte så stor skillnad. De tar som regel mycket möss och sådant men du bör ge den mat i alla fall. Jag rekommenderar fryst foder för hundar, det blir billigare än torrfoder och producerar mindre avföring = mindre skit i kattlådan som du också bör ha ifall du glömmer att släppa ut katten. En del katter föredrar att gå på lådan hellre än ute. Willys kompakta kattsand är billig 18,90 för 5 kg. Annars är Extreme Classic från någon djuraffär den överlägset bästa, då slipper man helt odörer från lådan.
Jag brukar inte lägga ner mer veterinärkostnader än ev kastrering. Blir det något allvarligt fel avlivar jag katten. Men det har jag aldrig behövt göra, ganska robusta saker, katter.

Frysta foder kan vara http://www.klassfoder.se/ som finns i många välsorterade djurbutiker. Gå inte på snacket om den perfekta näringsbalansen, detta är mycket dugligt åt katter. Det finns andra märken också, men det får du googla fram själv.

Två aminosyror som är mycket viktiga för katten är taurin och arginin. Katten kan inte själv tillverka taurin, och därför måste den tillfogas katten med födan. Hundmat innehåller inte denna viktiga aminosyra, och därför ska man inte ga katten hundmat. Brist på taurin kan leda till blindhet, kräkningar och hjärtproblem. Katten behöver extra mycket arginin. (saxat från http://www.katt.nu/skot2.htm)
Innehåller fryst hundmat taurin?
Citera
2007-02-16, 21:09
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Jajamensan!

Citat:
Ursprungligen postat av Krusbär
Två aminosyror som är mycket viktiga för katten är taurin och arginin. Katten kan inte själv tillverka taurin, och därför måste den tillfogas katten med födan. Hundmat innehåller inte denna viktiga aminosyra, och därför ska man inte ga katten hundmat. Brist på taurin kan leda till blindhet, kräkningar och hjärtproblem. Katten behöver extra mycket arginin. (saxat från http://www.katt.nu/skot2.htm)
Innehåller fryst hundmat taurin?

Taurin finns ju i rått kött, hjärta är det som innehåller mest Taurin. Fryst färskfoder är en blandning av rått muskelkött, inälvor och spannmål, eller om man väljer ett halvfoder som klass köttkross en blandning av muskelkött och inälvor. Animalisk vävnad innehåller stora mängder Arginin också.

Rått kött är det bästa man kan ge sin katt, då riskerar man i princip inte brist på något, det mesta finns i köttet.

Det är bara i cellulosatorrfodren man behöver tillsätta sådant där, ger man riktigt käk behöver man inte pjollra så mycket med vitaminer och sådant. Äter katten dessutom möss är lyckan gjord, det är ju den ultimata födan.
Citera
2007-02-16, 21:29
Medlem
Krusbärs avatar
Men så bra, då kan jag släppa det då!
Tyvärr finns det snåljåpar som köper överskottsbolags-hund-burkmat och ger sin katt bara för att det är billigare än kattmat, men då får man tänka på att hundmaten innehåller mycket mer utfyllnad, spannmål o grönsaker. Katter är ju mycket mer köttätare än hundar. Äter dom några grönsaker i det fria egentligen? (förutom nån grästuva o kanske lite i bytesdjurets magsäck) Knäppt att det säljs burkar som heter typ "kanin, ris och ärtor" till katter.
Citera
2007-02-17, 00:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusbär
Tyvärr finns det snåljåpar som köper överskottsbolags-hund-burkmat och ger sin katt bara för att det är billigare än kattmat,
är nog bland det snålaste jag hört detta året, väljer man riktigt torrfoder blir det inte nämnvärt dyrt, pröjsar runt 100kr kilot för det torrfodret jag ger min katt som basföda och ett kilo räcker över 1 månad.
Citera
2007-04-17, 23:34
Bannlyst
hur gör man egentligen för att få katten att gå på lådan? eller inte klösa på soffan och istället klösa på träd/bräda. Har växt upp med katt och ska nu skaffa egen, men dessa saker har jag aldrig tänkt på eftersom mina föräldrar skaffade katterna före jag föddes.
Citera
2007-04-17, 23:36
Bannlyst
Man blir sugen på att skaffa katt igen när man läser denna tråd. Det är helt underbart att ha en katt eller två. Tyvärr kan jag inte då jag måste resa en hel del och inte kan lämna den till nån
Citera
2007-04-17, 23:41
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
hur gör man egentligen för att få katten att gå på lådan?.
nånting kattmamman ska lära ungarna men ett tips när man tar hem en ny katt är att ta med lite använd kattsand så att lådan luktar lite samt om möjligt använda den sand katten är van vid.

Citat:
eller inte klösa på soffan och istället klösa på träd/bräda.
skrek HÖGT och fräste åt kattan varenda gång hon klöste nånstans hon inte fick och ställde mej själv och "klöste" på fåtöljen och klösbrädan för att visa kattan var hon får klösa och har funkat bra.
Citera
2007-04-18, 00:19
Medlem
Måste man verkligen klippa klorna på sina katter? Våra verkar ha fina klor ändå? De är iofs utekatter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in