2007-01-03, 14:32
Bannlyst
Sj har jag köpt mig en kisse från www.bengalkatt.com
Får dock inte hämta hem den förräns slutet av Januari=(.

Bengal kan ju rekommenderas då den är en innekatt, vilket du efterfrågade!
Lägg sedan till deras underbara utseende och personlighet!
Citera
2007-01-03, 14:36
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion

Wow! Cool katt! Vad kostar en sådan? Är det en sån där raskatt som kostar multum?
Citera
2007-01-03, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Wow! Cool katt! Vad kostar en sådan? Är det en sån där raskatt som kostar multum?

Visst e den=)!!!

Ja den e faktiskt ganska dyr, men anser att det är värt pengarna!
Normalpris brukar ligga på 8000:- (vilket också vi ger), men man kan finna både billigare och dyrare.

Något unikt är att bengalen älskar vatten (hur många katter gör det?)
Citera
2007-01-04, 02:01
Medlem
I Savants avatar
Citat:

Fy fan va häftig. Tror jag slänger ut min nuvarande bondkatt till förmån för en sån på bilden!
Citera
2007-01-04, 12:42
Bannlyst
Citat:
Något unikt är att bengalen älskar vatten (hur många katter gör det?)

Turkisk van!

Vi köpte en katt för 4 månader sedan. (Äntligen lyckades jag övertala sambon som inte gillat katter hittils! Jag har haft katt hela mitt liv.)
En helig Birma. Det är så himla kul kul med katter. Kan sitta och kolla hur länge som helst när hon leker!

Vi har köpt det här:

*Matskålar
*Sele (Ifs helt onödig för oss, hon hatar den och jag har inte tränat henne att ha på sig den. Dessutom går hon inte ifrån oss när vi är ute så hon får gå lös på tomten)
*Kvalitetsfoder. Vi kör på RC men det finns många bra där ute!
*Klätterställning! Hon älskar den. Ett tips är att kolla runt på olika postordersidor för i djuraffärerna kostar nästan alla stora och bra över tusenlappen. Vi köpte den här: http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=&productId=178159&Searc hBackLink=%2fListPage%2fSearch.aspx%3fSearchText%3 dkatt%26ConceptStoreCategoryId%3d%26B%3d1
Helt klart prisvärd och stadig var den också. Sen köpte vi kattmynta. Bara för att vi hade hört att det skulle vara bra så att katten föredrog vissa saker framför andra. Den har vi använt till klätterställningen och hennes leksaker.
Citera
2007-01-06, 09:15
Medlem
choralones avatar
Hej

Jag funderar på att skaffa en katt, förmodligen genom ett katthem för övergivna katter. Det är alltså en huskatt eller bondkatt, eller vad de nu kallas, som jag är ute efter. Vantrivs dessa att vara inomhus? Jag har en relativt stor lägenhet på ca 80 kvm, men jag bor ett par våningar upp, så det finns ingen möjlighet för den att kunna gå ut och in.

Så frågan är, kan man ha dessa som en innekatt, eller kommer den bli ledsen över att inte få springa fritt ute? Måste man skaffa någon framavlad konstig ras för att ha som innekatt?

En annan fråga: Är det någon som vet om det brukar vara några problem med hyresvärdar att sätta upp nät på balkongen? Jag vill ju inte att den ska hoppa över balkongräcket och slå sig direkt.
Citera
2007-01-06, 10:49
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choralone
förmodligen genom ett katthem för övergivna katter.
det låter jättebra, dom brukar dessutom oftast va både vaccinerade och kastrerade.

Citat:
Vantrivs dessa att vara inomhus? Jag har en relativt stor lägenhet på ca 80 kvm, men jag bor ett par våningar upp, så det finns ingen möjlighet för den att kunna gå ut och in.
vissa kan men dom flesta anpassar sej rätt bra.

Citat:
En annan fråga: Är det någon som vet om det brukar vara några problem med hyresvärdar att sätta upp nät på balkongen? Jag vill ju inte att den ska hoppa över balkongräcket och slå sig direkt.
dom flesta säger ingenting sålänge man inte förstör nånting.

om du jobbar sju till fyra kan det va bättre med 2 katter, då kan dom underhålla varann.
Citera
2007-01-06, 10:57
Medlem
choralones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
det låter jättebra, dom brukar dessutom oftast va både vaccinerade och kastrerade.

vissa kan men dom flesta anpassar sej rätt bra.

dom flesta säger ingenting sålänge man inte förstör nånting.

om du jobbar sju till fyra kan det va bättre med 2 katter, då kan dom underhålla varann.

Tack för svar.
Jo, jag jobbar heltid så det kanske blir tråkigt för den lille gynnaren. Två katter kanske inte är så dumt då.

Det känns ju lite taskigt att behöva ha katterna inomhus, fast samtidigt kanske det är bättre än att de ruttnar bort på något överfullt katthem? Man kanske skulle flytta till en lägenhet på markplan, men det är det ju en del jobb med
Citera
2007-01-06, 17:46
Medlem
Svart Liljas avatar
Citat:
Hej

Jag funderar på att skaffa en katt, förmodligen genom ett katthem för övergivna katter. Det är alltså en huskatt eller bondkatt, eller vad de nu kallas, som jag är ute efter. Vantrivs dessa att vara inomhus? Jag har en relativt stor lägenhet på ca 80 kvm, men jag bor ett par våningar upp, så det finns ingen möjlighet för den att kunna gå ut och in.

Så frågan är, kan man ha dessa som en innekatt, eller kommer den bli ledsen över att inte få springa fritt ute? Måste man skaffa någon framavlad konstig ras för att ha som innekatt?

Ju yngre katten/katterna är, ju lättare är det att få dom att anpassa sej till att vara innekatter.
En katt som aldrig varit ute vet inte vad den går miste om på samma sätt som
en katt som varit en utekatt.
Citera
2007-01-06, 18:12
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart Lilja
En katt som aldrig varit ute vet inte vad den går miste om på samma sätt som
en katt som varit en utekatt.
men samtidigt är det inte ovanligt att katter från hem anpassar sej fint och trivs utomordentligt bra med att va innekatt.
Citera
2007-01-07, 09:09
Medlem
Citat:
Hej

Jag funderar på att skaffa en katt, förmodligen genom ett katthem för övergivna katter. [...]

Vad jag har förstått så kräver de flesta ställen där man kan ta hand om en övergiven katt att du skriver på ett papper där du lovar att hålla katten innomhus.
Citera
2007-01-07, 12:39
Medlem
Svart Liljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men samtidigt är det inte ovanligt att katter från hem anpassar sej fint och trivs utomordentligt bra med att va innekatt.

Det har du rätt i.
Antagligen så föredrar en fd utekatt att få komma till ett kärleksfullt hem och vara inne än att leva i ett katthem resten av sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in