Har litet irriterad en längre tid följt diskussionen kring "förintelsen". Det som irriterar är att debattörerna så ofta talar förbi varandra. För att få klarare linjer i diskussionen skulle jag önska att de ärede medlemmarna i forumet skulle ta ställning till följande frågeställningar vilka jag även själv reflekterar över nedan.
1 Orsakerna till att judarna internarades i de tyska koncentrationslägren
Efter det Hitler blivit rikskansler förklarade "Judea" krig mot Tyskland med alla medel, både ekonomiska och militära där det lät sej genomföras.
HTML]http://adl.cc/jewwatchusa/judea_declares_war_on_germany.htm[/html]
Delge vad ni anser. Är denna händelse relevant för den vidare utvecklingen av judefrågan i dåtidens Tyskland ? Vissa "troende" vill påskina att "es war ja nicht so bös gemeint" och att denna akt inte borde tilldelas större betydelse.
Men oberoende, krigsförklarningen kan väl inte ha tagits så väl emot av den tyska befolkningen och pöbeln utnyttjade naturligtvis tillfället till att förstöra judisk egendom ungefär som när pöbeln härjade i Göteborg härförleden, utan att här dra vidare paralleller.
Vid krigsutbrottet hade man ju all rätt i Tyskland att betrakta alla judar som femtekolonnare och samla ihop dem där dessa påträffades, både inom och utanför Tyskland. Så gjorde man i Finland då man internerade de rabiataste kommunisterna inför hotet från SU och i USA då man internerade alla japaner (och kanske andra "snedögda" för säkerhets skull) då Japan förklarade USA krig.
2 Antalet avlidna judar i koncentrationslägren
Vad jag har förstått är både "förnekarna" och de "troende" överens om att antalet judar som dog i lägren var stort. De "bokstavstroende" håller fast vid sina sex miljoner, medan de moderata "troende" kan leva med allt mellan en och sex miljoner.
För "förnekarna" är problemet inte hur många som har dött, utan hur dessa dött. Jag antar att de kan acceptera en till två miljoner döda .
3 Hur dog judarna i lägren ?
Den stora striden torde gälla på vilket sätt judarna dog under deras vistelse i lägren. En vistelse som kunde omfatta flera år. De dogmatiskt "troende" håller fast vid gaskammarteorin med vidhängande kremering. Efter det internerna anlänt förflöt det inte många dagar så var dom gasade och kremerade.
Vi kan jämföra med hur de ryska krigsfångarna i tex de finska fånglägren (koncentrationslägren om ni så vill) dog. Dom bara dog, utan sexiga gaskammare, utan gengas eller andra extravaganser i avlivningsteknik
http://www.hbl.fi/pagespeed/url/News...1a5cf19d06fce6
De dog av farsot, undernäring och "dåligt bemötande i allmänhet". Och detta under en relativt kort tid i jämförelse med den tid judarna måste tillbringa i de tyska lägren.
Före den välsignade upptäkten av antibiotikan var det inget större problem att med gått samvete göra sig av med icke önskade element. Det gälde ju bara att "bunta ihop" och titta på.
4 Det vardagliga livet i lägren
Man har ju läst om internernas lägerorkestrar och teatergrupper (mm?). Har de "troende" någon vettig förklarning till dylika aktiviter om allt gick ut på att avliva judar & co så snabbt som möjligt ?