2006-12-09, 22:56
Medlem
drums avatar
Sitter nu med en bild som jag har använt effekten "lito" på. Men nu vill jag ersätta det vita med orange och svart med röd. Hur gör jag då? (photoshop)

Får ursäkta om jag lagt i fel kategori.
Citera
2006-12-09, 23:14
Medlem
Nu har jag aldrig använt photoshop, men i Gimp finns ett verktyg som heter "Markera regioner via färg", borde finnas ett liknande verktyg du kan använda i photoshop.

Sen finns det även "Färgutbyte" under "Filter" -> "Färger" -> "Mappa", likaså här torde det finnas något liknande.

Vet inte om det hjälpte, men jag antar att placeringen borde vara någorlunda lika i bildredigeringsprogram.
Citera
2006-12-10, 00:54
Medlem
phatzs avatar
Halloj, drum!

Kan du länka till bilden? Jag vet inte vad "lito" är för effekt (är det ett svensk ord för ett av filtrerna?) så det är svårt att ge dig tips på hur du ska ändra färgerna då det finns mångatillvägagångssätt beroende på situationen.

Ett generellt tips kanske är på sin plats så jag åtminstone hjälper något innan jag går och lägger mig. Gör det till en vana att alltid duplicera lager, och gärna dokumentet (om du är en manisk ctrl+s-tryckare som jag), när du experimenterar. Det kommer garanterat spara dig timmars arbete och en hel del sinnesro
Citera
2006-12-10, 00:57
Medlem
phatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhoenixNox
Nu har jag aldrig använt photoshop, men i Gimp finns ett verktyg som heter "Markera regioner via färg", borde finnas ett liknande verktyg du kan använda i photoshop.

Sen finns det även "Färgutbyte" under "Filter" -> "Färger" -> "Mappa", likaså här torde det finnas något liknande.

Vet inte om det hjälpte, men jag antar att placeringen borde vara någorlunda lika i bildredigeringsprogram.

"Markera regioner via färg" heter "Select Color Range" i PS och hittas under Select -> Color Range.

Färgutbyte: Image -> Adjustments -> Replace Color

EDIT: Jag låter alltid så dryg när jag quotar dig av någon anledning PhoenixNox, ville bara klargöra att det inte är min mening
Citera
2006-12-10, 02:07
Medlem
drums avatar
Vet att jag var lite luddig i beskrivningen i första inlägget men ska försöka förklara lite bättre nu då.

Vill inte lägga upp bilden jag jobbar med men har kommer en bild som också har "lito" effekt. (denna effekt heter lito i hps egna bildredigeringsprogram, har ingen aning om vad den heter annars)

http://img186.imageshack.us/img186/8...astwoodjc5.jpg

Nu kanske det är lite lättare att hjälpa mig Ni får gärna skriva på Svenska också då jag har en svensk version
Citera
2006-12-10, 03:27
Medlem
phatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drum
Vet att jag var lite luddig i beskrivningen i första inlägget men ska försöka förklara lite bättre nu då.

Vill inte lägga upp bilden jag jobbar med men har kommer en bild som också har "lito" effekt. (denna effekt heter lito i hps egna bildredigeringsprogram, har ingen aning om vad den heter annars)

http://img186.imageshack.us/img186/8...astwoodjc5.jpg

Nu kanske det är lite lättare att hjälpa mig Ni får gärna skriva på Svenska också då jag har en svensk version

http://img185.imageshack.us/img185/6...dorangenl5.jpg

Först och främst får du gå in i Image -> Mode (första menyalternativet) och byta till RGB ist. för greyscale. Skapa sedan ett nytt lager.

Eftersom det var högsta möjliga kontrast mellan de två färgerna i bilden är det lätt att gå in i Select -> Color Range, trycka på Eyedrop Tool i rutan som kommer upp och sedan trycka på en svart pixel och dra upp mätaren till max (200). Tryck OK och fyll lagret med röd. Skapa ett nytt lager och lägg det under det du nyss fyllde och fyll det med orange. Voilá

EDIT: Vet inte vad det mesta heter på svenska men du kan nog lista ut det Annars kan du skicka bilden i ett PM så ordnar jag det åt dig.
Citera
2006-12-10, 14:23
Medlem
drums avatar
Riktigt schysst! Tack för en bra beskrivining. Hinner tyvärr inte fixa det nu utan får bli ikväll. Återkommer om jag stöter på något problem.

Tack ännu en gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in