• 2
  • 3
2006-12-10, 01:37
Medlem
Assholes avatar
http://metro.se/se/article/2006/11/1...7-23/index.xml
Citera
2006-12-10, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Carradine har både en och flera, för att inte säga de flesta, poängerna i denna tråd, så där blir det dunk i ryggen från min sida! Trendkänsliga hobby-nutritionists är nyckelordet; Proklamerar man att nånting helt plötsligt är så mycket nyttigare än det man käkat sen urminnes tider, så blir det så också hos kreti och pleti.

Tycker det var klockrent med de där reklamaffisherna med dammsugare som de uttryckligen lovar att de inte innehåller fullkorn.

Men fortfarande är det dock så att min mage föredrar fullkorn oavsett vad vissa reklamaffisher påstår, kan det vara så att min mage påverkas av dessa reklambudskap?
Citera
2006-12-10, 09:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
http://metro.se/se/article/2006/11/1...7-23/index.xml
YES!!! Jag visste det!
Citera
2006-12-10, 13:43
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
En liten rolig notering i fullkornshetsen är att McDonalds hängde på trenden med "McFeast Fullkorn", problemet är bara att den innehåller 30% mindre fibrer än den vanliga McFeasten med vitt bröd

Och detta grundar du på vadå? En McFeast Fulkorn innehåller 4g fibrer och en vanlig McFeast innehåller 2g fibrer. Mina mattekunskaper säger att McFeast fulkorn då innehåller 100% mer fibrer än vanliga McFeast.

*Utdelar bichslapp till Balthazaer*
Citera
2006-12-10, 15:13
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Och detta grundar du på vadå? En McFeast Fulkorn innehåller 4g fibrer och en vanlig McFeast innehåller 2g fibrer. Mina mattekunskaper säger att McFeast fulkorn då innehåller 100% mer fibrer än vanliga McFeast.

*Utdelar bichslapp till Balthazaer*

Jag grundar det på uppgifterna på McDonalds hemsida i deras "vår mat"-applikation:
http://img228.imageshack.us/my.php?i...donaldsvz4.gif
Citera
2006-12-10, 15:33
Medlem
men vem äter fullkorn för fibrernas skull då, gör man det har man ju missat hela poängen
Citera
2006-12-10, 16:23
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag grundar det på uppgifterna på McDonalds hemsida i deras "vår mat"-applikation:
http://img228.imageshack.us/my.php?i...donaldsvz4.gif

sorry, Tyvärr verkar den där applikationen räkna som ett rövhål. Om du kollar totalen längst ner så är den på 6.2g medans delmängderna är 1.7 och 1.3. Ta bort någon av produkterna så visar totalen det faktiska fiberinehållet.

McFeast fullkorn innehåller i vilket fall 100% mer fibrer än vanliga McFeast.
Citera
2006-12-10, 23:22
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
sorry, Tyvärr verkar den där applikationen räkna som ett rövhål. Om du kollar totalen längst ner så är den på 6.2g medans delmängderna är 1.7 och 1.3. Ta bort någon av produkterna så visar totalen det faktiska fiberinehållet.

McFeast fullkorn innehåller i vilket fall 100% mer fibrer än vanliga McFeast.

Och framförallt är det brödet mycket godare än det vanliga

Samma sak med snabbmakaroner (som jag inte inbillar mig är nyttigt för 5 öre) så är fullkornsalternativet mycket godare. Trots att jag då på hela två punkter gått över till fullkorn tvivlar jag på att det är reklamen som totalt hjärntvättat mig.
Citera
2006-12-12, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rogue
Men fortfarande är det dock så att min mage föredrar fullkorn oavsett vad vissa reklamaffisher påstår, kan det vara så att min mage påverkas av dessa reklambudskap?

Visst är det så. Magar är smartare än man tror!

Nä, ska jag vara ärlig så tror jag det är högst individuellt. Vissa har bättre ämnesomsättning än andra och kan äta lite vad som helst utan att påverkas. Själv är jag sådan, men andra kan ju såklart ha känsligare magar och då kan ju fullkorn vara en lösning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in