Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-09, 20:28
Medlem
RadioAnsiktes avatar
Fullkorn är modernt nu.
Allt ska kunna serveras i en fullkornsvariant. Det nyaste påfundet jag sprungit på är papparkakor gjorda av fullkorn. Hälsoaspekter framhävs, men stämmer det verkligen? På vilket sätt är fullkornsbröd nyttigare än vanligt bröd?
Jag är naturligt kritisk till såväl cancerlarm som hälsotrender.
Finns det någon forskning på området?
Citera
2006-12-09, 23:26
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Pepparkakor med fullkorn för att var anyttig är bortkastade pengar. Pepparkaks deg = sirap, socker, kryddor, mjöl och smör. Och ganska presis hälften mängd sirap+socker gämfört med mjölet så.... Why bother with fullkorn? inte direkt som att man äter samm amängder som bröd.
Citera
2006-12-09, 23:55
Medlem
felstavadds avatar
Fibrer, bra för lilla tarmen och en regelbunden tarmtömning med fin konsistens. Längre mättnadskänsla så man äter mindre mellan målen, mindre gasbildning bl.a.
Enbart i pepparkakor vet jag inte men i kombination med annan fiberrik kost så blir magen gladare. Fibrer innehåller väl inte vad jag vet några speciella näringsämnen utan är bra för megen och tarmen i första hand

Vetenskapliga förklaringar får du söka själv, orkar inte just nu, för lite fibrer vet du men kolla in vilken kvällsblaska så får du säkert lite uppslag....
Citera
2006-12-10, 00:01
Medlem
Deannas avatar
Forskare på bland annat SLU i Sverige och Oslo Universitet har väl påvisat (empiriskt) fullkornets nyttighet och att de förhindrar vissa välfärdssjukdomar, så som hjärt- och kärlsjukdomar.
Fast vad jag har sett så krävs det en ganska stor andel av fullkorn för att den ska vara "bra" (50% eller mer).. Många brödsorter som påstår sig innehålla mycket fullkorn har inte så mycket..
Jag har svårt att tro att pepparkakorna innehåller så pass mycket fullkorn att de verkligen blir nyttiga.. Det är bara ett marknadsföringstrick, men det verkar ju fungera..
Citera
2006-12-10, 00:14
Medlem
Kowalskis avatar
Det löjligaste jag sett i frågan är fullkorns-fiskpinnar. Vafan liksom, det är väl inte många brödsmulor på en pinne, så fullkorn eller inte kan väl inte göra av eller till när det gäller nyttighet? Eller har jag missat nåt? Någon som provat?
Citera
2006-12-10, 00:15
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Forskare på bland annat SLU i Sverige och Oslo Universitet har väl påvisat (empiriskt) fullkornets nyttighet och att de förhindrar vissa välfärdssjukdomar, så som hjärt- och kärlsjukdomar.
Fast vad jag har sett så krävs det en ganska stor andel av fullkorn för att den ska vara "bra" (50% eller mer).. Många brödsorter som påstår sig innehålla mycket fullkorn har inte så mycket..
Jag har svårt att tro att pepparkakorna innehåller så pass mycket fullkorn att de verkligen blir nyttiga.. Det är bara ett marknadsföringstrick, men det verkar ju fungera..
Man planerar ju tydligen nu på att sätta en undre gräns för när man får skriva att det är fullkorn och "nyttigt".

Jag hatar fullkornspasta, är ni med mig!!??!!
Citera
2006-12-10, 00:20
Medlem
PyR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
...så sant.
Citera
2006-12-10, 00:20
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag testade fullkornspepparkakorna, och jag tyckte faktiskt att de var riktigt goda. Frasiga och inte lika kompakta som vanliga pepparkakor. Jag väljer nog dem framför vanliga oavsett nyttighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kowalski
Det löjligaste jag sett i frågan är fullkorns-fiskpinnar. Vafan liksom, det är väl inte många brödsmulor på en pinne, så fullkorn eller inte kan väl inte göra av eller till när det gäller nyttighet? Eller har jag missat nåt? Någon som provat?

Jag skulle inte ha något emot att prova dem. Jag misstänker att det blir mer krispighet av fullkorn, och vanliga pinnar kan bli lite sladdriga emellanåt.

Citat:
Man planerar ju tydligen nu på att sätta en undre gräns för när man får skriva att det är fullkorn och "nyttigt".

Sen jag gick över till fullkornspasta har jag svårt för vanlig pasta. Den påminner mest om gummi tycker jag, och är inte alls lika trevlig att tugga på.
Citera
2006-12-10, 00:30
Bannlyst
Citat:

Nej för fan, det är inte alls dumt! Men man får absolut inte göra misstaget att koka den någon minut för lite - då är skiten nästan oätlig.
Citera
2006-12-10, 00:34
Bannlyst
Citat:

Verkligen inte! Efter att ha börjat äta fullkornspasta går jag inte tillbaks till halvkornpasta eller vad vanlig pasta heter. Tycker bara det är fördelar med fullkorn, spelar ingen roll att det är nyttigare, det är ändå godare.. Men man måste koka dem tiden ut som ovanstående nämde annars blir de lite väl råa..
Citera
2006-12-10, 00:35
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Sen jag gick över till fullkornspasta har jag svårt för vanlig pasta. Den påminner mest om gummi tycker jag, och är inte alls lika trevlig att tugga på.
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Nej för fan, det är inte alls dumt! Men man får absolut inte göra misstaget att koka den någon minut för lite - då är skiten nästan oätlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Verkligen inte! Efter att ha börjat äta fullkornspasta går jag inte tillbaks till halvkornpasta eller vad vanlig pasta heter. Tycker bara det är fördelar med fullkorn, spelar ingen roll att det är nyttigare, det är ändå godare.. Men man måste koka dem tiden ut som ovanstående nämde annars blir de lite väl råa..
Här har vi tre killar som läst för mycket Aftonbladet och ICA Kuriren istället för att äta det de tycker är gott!

Edit: Innan fullkornspasta var det ingen som gnällde, men så fort det kom så: "buu för vanlig pasta, den får man ju AIDS av och den smakar gammal kamelsvett!"
Citera
2006-12-10, 00:37
Bannlyst
Citat:
Här har vi tre killar som läst för mycket Aftonbladet och ICA Kuriren istället för att äta det de tycker är gott!

You must join the Dark Side, Carradine...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in