• 1
  • 2
2008-06-06, 23:29
Medlem
beaver_ses avatar
Ena kabeln går till lampan i fläkten
den andra till själva fläkten
den sista är den som knyter ihop det så att säga...

så när du bara har 2 sladdar i taket så går den ena till 2 st i fläkten.
Har för mig att det sitter en "sockerbit" i fläkten med markeringar...
Citera
2008-06-07, 08:51
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
KattenMys,

När det gäller jord, det är faktiskt att rekomendera att man jordar en takfläkt då dom innehåller en MOTOR, det är inte bra att en elektriker påstår att man kan skita i det. Jorden gör ju att om en jordfelsbrytare finns så ökar den säkerheten mot att själva fläktens hölje kan bli strömförande. Det man kan göra är ju att koppla på jord någon annan stans för det finns oftast i närheten, det duger utmärkt.

Vill bara påpeka att jord skyddar mot att höljet blir "strömförande" oavsett om man har jordfelsbrytare eller ej. Skillnaden är att med JFB så löser den ut när läckströmmen blir mer än 30mA.
Utan JFB så händer inget förrens läckströmmen blir så stor att proppen går (oftast 10A).
Så i detta fall erbjuder jordfelsbrytaren framförallt ett mycket bättre brandskydd.

Värt att notera är att i båda fallen så är höljet egentligen strömförande fram tills JFB/propp har löst ut, men eftersom jordningen har så mycket lägre resistans än en människa så kan vi säkert ta i höljet.

Citat:
KattenMys,
Bilden säger mig följande:

Svart kabel plus grön kabel, då är någon av dem "nollan" eller att den går till en molex och dessa kablar är "nollan" i systemet, och den andra är fas. Färgerna ska man inte stirra sig blind på, dom säger inget med säkerhet. Man måste mäta.

Det går ju att vara ful och koppla lite som man vill så man kan bli lurad. Det går att använda jord för att driva en lampa (om jag inte minns fel) men det kan ställa till med problem och så ska inte några elsystem vara utförda.
Jag måste bara fråga vad du syftar på när du säger molex, vi kallar alltid kontakterna på nätaggregat för molex.

Om man har ett hus med 4-lederare som inkommande så är det faktiskt samma tråd som man kopplar till jord och nolla. Dock så är det onödigt att använda jord som nolla eftersom det är jord som saknas lite överallt i äldre hus. Däremot så är det ganska vanligt att man använder nollan som jordning i sånna hus om man har behov av jord på ett ställe och inte vill dra om elen, detta funkar men är inte lagligt.
Citera
2008-06-07, 09:23
Medlem
Om de andra vägguttagen i rummet är ojordade så får fläkten inte jordas.
Och då använder du bara kablarna som var kopplade till den gamla lampan.
Citera
2008-06-07, 11:03
Medlem
DennisOlofs avatar
Wob, ahahaha.

Molex, vad tänkte jag på, skulle ha skrivit torix eller vad dom heter . Och det stämmer såklart de du skrev om jorden, kanske var otydlig, i alla fall bör man ju ansluta jord till apparater som har en sådan anslutning. Går att köra utan men jag tycker det var dåligt att en ELEKTRIKER ansåg man kunde skite i det.

"Om man har ett hus med 4-lederare som inkommande så är det faktiskt samma tråd som man kopplar till jord och nolla. Dock så är det onödigt att använda jord som nolla eftersom det är jord som saknas lite överallt i äldre hus. Däremot så är det ganska vanligt att man använder nollan som jordning i sånna hus om man har behov av jord på ett ställe och inte vill dra om elen, detta funkar men är inte lagligt."

Det var något sådant jag tänkte på, finns ju säkert lite varianter på detta, och det kan vara mycket farligt, men det finns säkert flertalet sådana lösningar i äldre hus eller folk som mekat med el'n själv. För övrigt har nästan alla hus fyrledar system och det heter TN-C har man femledarsystem är det TN-S fast det är inte vanligt.

Citera
2008-06-07, 20:18
Medlem
Citat:
i alla fall bör man ju ansluta jord till apparater som har en sådan anslutning. Går att köra utan men jag tycker det var dåligt att en ELEKTRIKER ansåg man kunde skite i det.

Det beror helt på i vilket miljö apparaten monteras. Är inget annat i rummet jordat, ska fläkten ej heller jordas. Även om den har jordanslutning! Allt eller inget ska jordas i ett rum! Så elektrikerns rekommendation var riktig.

För övrigt är jag rätt övertygad om att den gula och den gröna kabeln är tändtrådar, och den svarta är nolla. Vanligt i hus från den tiden. Men helt säker kan man aldrig vara. Folk kan ha kopplat hejvilt. Mät alltid!
Citera
2008-06-07, 21:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Orka!, just de. AJ AJ AJ, det hade jag glömt.

Så var det ju enligt reglerna, jordar man en apparat eller uttag i ett rum skulle hela rummet jordas.

Det kanske är så som du säger om färgerna, helt säker är man dock aldrig. Det enda jag kan om äldre hus är att jordkabeln var RÖD under ett längre tag, innan man gick över till grön-gul.

Vad man körde med för färg innan vet jag inte, precis som nollan alltid är blå men det gäller ju bara nya hus (jag vet inte när man började med det, kanske 90talet). Det vet nog folk som varit med i branchen länge.

Iofs ska man inte lita på färgerna, alltid mäta för att vara säker, dock vet jag många brukar ta bort skalet på proppskåpet för att titta vad det är för kablar, då kan man gissa sig till hur det borde vara och sedan mäter man för att kolla att det stämde.
Citera
2008-06-07, 23:14
Bannlyst
Men döh... Gissa kan du göra, men håll det för dig själv

Citat:
Jorden gör ju att om en jordfelsbrytare finns så ökar den säkerheten mot att själva fläktens hölje kan bli strömförande.
Om en apparat är jordad spelar det ingen roll om en jordfelsbrytare finns i systemet.

Citat:
Det går att använda jord för att driva en lampa (om jag inte minns fel) men det kan ställa till med problem och så ska inte några elsystem vara utförda.

Jaså, hur tänker du då?
Citera
2008-06-07, 23:31
Medlem
Citat:
precis som nollan alltid är blå men det gäller ju bara nya hus (jag vet inte när man började med det, kanske 90talet). Det vet nog folk som varit med i branchen länge.

Svart fas, blå nolla och gulgrön jord blev standard i början av 70-talet. 2002 ändrades fasens färg till brun.
Citera
2008-06-08, 10:34
Medlem
DennisOlofs avatar
hypad, eh

Alla på forumet får skriva det dom vill så länge det inte bryter mot reglerna.

Orka!, tack för informationen, så det var så långt tillbaka 70talet. Oj då.
Citera
2008-06-08, 17:18
Bannlyst
Citat:
hypad, eh

Alla på forumet får skriva det dom vill så länge det inte bryter mot reglerna.

Orka!, tack för informationen, så det var så långt tillbaka 70talet. Oj då.

Det har du rätt i, sorry. Men man kanske inte ska ge råd om såna saker när man inte är helt säker

Citat:
Ursprungligen postat av Dennisolof
Det går att använda jord för att driva en lampa (om jag inte minns fel) men det kan ställa till med problem och så ska inte några elsystem vara utförda.

Undrar fortfarande vad du menar med detta.
Citera
2008-06-08, 17:42
Medlem
DennisOlofs avatar
hypad, då blir jag snäll igen, självklart är det inte lämpligt ge råd eller information man är osäker på. Jag brukar dock "ryta" till ibland.

Det jag och även många andra säkert glömmer är att texten inte säger mycket till mig, jag vet ju inte hur du tänkte när du skrev texten. Det är svårt förmedla ironi, humor osv via ren text. Smileys hjälper lite men ibland känns det som folk skriker på en och är arg, förmodligen är det inte så men hur kan jag veta det ?

---------------------------------------------------------------

Jordkabeln, jag tror jag tänkte mera på att det kan vara en extra kabel dragen till någon dosa, jordad (alltså inte enligt reglerna osv) och sedan använder man den istället som fas (och då kopplar om i elcentralen också) eller något annat. Det går ju att göra elsystem lite som man vill, självklart bör man följa regelverket men man vet ju inte hur elen är ihop-knåpad i äldre hus eller om någon gjort saker själv. Iofs säkert ganska ovanligt.

Eftersom "nollan" och "jord" sitter ihop i el-centralen så går det ju säkert att få ihop galna kopplingar, iofs lagom kul att andra apparater kanske blir strömförande osv, beror ju helt på vad som är inkopplat kanske. Usch man ska vara försiktig med 230v, enligt statistiken sker mest olyckor och skador där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in