hypad, då blir jag snäll igen, självklart är det inte lämpligt ge råd eller information man är osäker på. Jag brukar dock "ryta" till ibland.
Det jag och även många andra säkert glömmer är att texten inte säger mycket till mig, jag vet ju inte hur du tänkte när du skrev texten. Det är svårt förmedla ironi, humor osv via ren text. Smileys hjälper lite men ibland känns det som folk skriker på en och är arg, förmodligen är det inte så men hur kan jag veta det ?
---------------------------------------------------------------
Jordkabeln, jag tror jag tänkte mera på att det kan vara en extra kabel dragen till någon dosa, jordad (alltså inte enligt reglerna osv) och sedan använder man den istället som fas (och då kopplar om i elcentralen också) eller något annat. Det går ju att göra elsystem lite som man vill, självklart bör man följa regelverket men man vet ju inte hur elen är ihop-knåpad i äldre hus eller om någon gjort saker själv. Iofs säkert ganska ovanligt.
Eftersom "nollan" och "jord" sitter ihop i el-centralen så går det ju säkert att få ihop galna kopplingar, iofs lagom kul att andra apparater kanske blir strömförande osv, beror ju helt på vad som är inkopplat kanske. Usch man ska vara försiktig med 230v, enligt statistiken sker mest olyckor och skador där