• 1
  • 2
2006-12-09, 19:52
Medlem
Tjenna ska sätta upp en takfläkt, men de stämmer inte med elkablarna och jag är inte den bästa med el... Så finns det någon vänlig skäl med elkunskap som kan hjälpa mig?

På fläkten är det:

Gul/grön, är jorden
Vit
En svart och en blå som går ihop till samma

I taket är det:

En svart
En grön
En gul

Vore mycket tacksam för svar!
Citera
2006-12-09, 20:21
Medlem
Crashs avatar
Fan låter knepigt, är också lite intresserad av svaret
Citera
2006-12-09, 20:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daark_
Tjenna ska sätta upp en takfläkt, men de stämmer inte med elkablarna och jag är inte den bästa med el... Så finns det någon vänlig skäl med elkunskap som kan hjälpa mig?

På fläkten är det:

Gul/grön, är jorden
Vit
En svart och en blå som går ihop till samma

I taket är det:

En svart
En grön
En gul

Vore mycket tacksam för svar!

Om det är ett äldre hus så finns det ingen jord i taket, utan det är troligtvis en dubbel lampkontakt på väggen som går till två sladdar och så nollan på den tredje. Om takfläkten är av den typ som har lampor så brukar man koppla så att man kan koppla in lampan och fläkten separat.

Färgerna kan variera i äldre hus så man skall inte lita på dem. Vanligast är dock att svart är återledare och här är nog grön samt gul ledare från resp strömställare på väggen. När det gäller lampan så är grön/gul helt klart skyddsjord. Vit är förmodligen återledare och svart samt blå går till lampa resp motor. Genom att sära på dem och ansluta till grön samt gul så kan du nog manövera fläkten och belysningen separat.

För att vara helt säker på inkopplingarna så bör man mäta först. Dessutom bör man kolla i lampan vart den svarta rep blåa ledaren går.
Citera
2006-12-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det är ett äldre hus så finns det ingen jord i taket, utan det är troligtvis en dubbel lampkontakt på väggen som går till två sladdar och så nollan på den tredje. Om takfläkten är av den typ som har lampor så brukar man koppla så att man kan koppla in lampan och fläkten separat.

Färgerna kan variera i äldre hus så man skall inte lita på dem. Vanligast är dock att svart är återledare och här är nog grön samt gul ledare från resp strömställare på väggen. När det gäller lampan så är grön/gul helt klart skyddsjord. Vit är förmodligen återledare och svart samt blå går till lampa resp motor. Genom att sära på dem och ansluta till grön samt gul så kan du nog manövera fläkten och belysningen separat.

För att vara helt säker på inkopplingarna så bör man mäta först. Dessutom bör man kolla i lampan vart den svarta rep blåa ledaren går.

Tackar för svaret!
Det är ett gammalt hus (kring 40 år) så det stämmer nog.
Låter som det kanske blir att anlita en elektriker, blir nog inte så dyrt?!
Och då får man det rätt och dom har oftast utrustning för att fixa mitt problem!
Men stort tack till dig!
Citera
2006-12-09, 23:04
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daark_
Tackar för svaret!
Det är ett gammalt hus (kring 40 år) så det stämmer nog.
Låter som det kanske blir att anlita en elektriker, blir nog inte så dyrt?!
Och då får man det rätt och dom har oftast utrustning för att fixa mitt problem!
Men stort tack till dig!

Låter klokt om du är osäker. En elektriker är bra mycket billigare än ett nerbrunnet hus...
Citera
2008-06-06, 18:02
Medlem
KattenMyss avatar
Behöver också lite hjälp

Då ska vi se här. I taktet är det 2 kablar, en Svart och en grön (finns en blå men den vågar jag inte rycka allt förhårt i så den kanske inte behövs?

Nåväl såhär ser det ut i taket: Så hoppas bilderna fungerar.
http://static.pici.se/pictures/OPWnsSFId.jpg

Och i takfläktens kontakter är det
http://static.pici.se/pictures/OyWfiPIbC.jpg

L = Röd och brun
N = Blå
Jord = gulgrön

Då min gissning blir att BLå är minus och röd/brun är plus. Så den svarta borde ju då gå till L, gröna till jord och blåa till N (OM jag nu vågar dra i den lite mer)

Eller är det någon som känner att "vilken jävla idiot, sådär kan du ju inte koppla" skrik till
Citera
2008-06-06, 18:17
Medlem
actionbents avatar
Ring en elektriker, snälla. För någon plus och minus hittar du inte då du har växelström i huset.
Citera
2008-06-06, 18:23
Medlem
KattenMyss avatar
Men går det inte att mäta då? Vill ju lära mig nya saker.
Citera
2008-06-06, 18:27
Medlem
Montbarss avatar
Ringa en elektriker är nog bäst om du inte känner någon som kan el. Jag har själv en takfläckt. Jag ringde en elektriker och frågade om jag måste jorda elutagen i det rum som jag tänkte använda fläkten i eftersom fläkten hade gul&grön kabel. Jag fick svaret att jordning behövs endast i utrymmen där det finns fukt, dvs badrum och ev kök. Så jordkablarna som finns med behövs bara om du ska använda dom i ett rum med fukt, annars kan du strunta i dom.

Oj såg inte att starten på tråden var så gammal. TS har väl fixat allt redan.
Citera
2008-06-06, 18:29
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMys
Då ska vi se här. I taktet är det 2 kablar, en Svart och en grön (finns en blå men den vågar jag inte rycka allt förhårt i så den kanske inte behövs?

Nåväl såhär ser det ut i taket: Så hoppas bilderna fungerar.
http://static.pici.se/pictures/OPWnsSFId.jpg

Och i takfläktens kontakter är det
http://static.pici.se/pictures/OyWfiPIbC.jpg

L = Röd och brun
N = Blå
Jord = gulgrön

Då min gissning blir att BLå är minus och röd/brun är plus. Så den svarta borde ju då gå till L, gröna till jord och blåa till N (OM jag nu vågar dra i den lite mer)

Eller är det någon som känner att "vilken jävla idiot, sådär kan du ju inte koppla" skrik till
Kopplar du den gröna tråden till jorden på fläkten så blir du inte långlivad...
Citera
2008-06-06, 18:31
Medlem
KattenMyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wob
Kopplar du den gröna tråden till jorden på fläkten så blir du inte långlivad...

Jahopp. Då var det bara att ringa elektrikern då
Citera
2008-06-06, 21:30
Medlem
DennisOlofs avatar
KattenMys, ring någon el-firma kanske lika bra för att vara säker.

Sedan är det ju möjligt att du kan "spara pengar" om du själv sätter upp apparate och kopplar in den. Dom kan i alla fall mäta så dom kan konstatera vilka kablar som är vad och hur dom ska kopplas in i fläkten.

Sedan är det ju bara se till att strömen inte är på när man kopplar in och sedan sätter upp den, nu är det inte säkert att du sparar pengar på det men om arbetet skulle ta mer än 1h får du ju betala mera då dom tar betalt per timme.

När det gäller jord, det är faktiskt att rekomendera att man jordar en takfläkt då dom innehåller en MOTOR, det är inte bra att en elektriker påstår att man kan skita i det. Jorden gör ju att om en jordfelsbrytare finns så ökar den säkerheten mot att själva fläktens hölje kan bli strömförande. Det man kan göra är ju att koppla på jord någon annan stans för det finns oftast i närheten, det duger utmärkt.

Takfläkten är ju helt som den ska vara enligt standarden.

Grön/gul=jord
Blå=nollan
Röd=fas

Du skulle behöva fixa en bättre bild på alla kablar i bakom doslocket, ta en kniv (typ vanlig bordskniv man äter med) eller något annat och skrapa försiktigt bort den vita färgen på alla kablarna så man tydligt kan se vilka kablar som går vart osv. Ta även och dra ut kablarna lite eller vik ut dem så man ser bra.

Bilden säger mig följande:

Svart kabel plus grön kabel, då är någon av dem "nollan" eller att den går till en molex och dessa kablar är "nollan" i systemet, och den andra är fas. Färgerna ska man inte stirra sig blind på, dom säger inget med säkerhet. Man måste mäta.

Det går ju att vara ful och koppla lite som man vill så man kan bli lurad. Det går att använda jord för att driva en lampa (om jag inte minns fel) men det kan ställa till med problem och så ska inte några elsystem vara utförda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in