Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-16, 01:31
  #133
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Om vargen ska vara på djurpark vet jag inte. Men att de tar tamdjur är ett avsevärt problem för de som håller djur. Visserligen kan man ha vargstängsel, dock så är det omtvistat hur effektiva de är. När vargen bara äter ett djur och river hjäl en flertalet andra att dö utan nytta får många småbönder att lägga ner. När småbönderna lägger ner så växer markerna igen, vilket innebär att många många arters biotop försvinner, fast vem bryr som om det "insekter är ju äckliga, växter är tråkiga, fåglar är fula"? Bondens har en mycket viktig roll i sveriges ekosystem.

Lyssnar inte beslutfattarna på de som lever med vargen, så kommer bonden och öppet landskap förpassas till skåne med sina sterila monokulturer.


Själv så är jag kluven i rovdjurfrågan, vargen är ett facinerande djur, men man måste vara pragmastisk, inte låta känslorna bestämma.

Om du tycker att småbönderna och boskapsdjuren är viktigare än vargen så är det ju bara för att du känner så.

Dessutom finns det särskilda hundraser, herdehundar, som är avlade för att leva t ex bland får och vakta dem mot rovdjur.
2007-08-16, 08:42
  #134
Medlem
zorc7251s avatar
Finns väl ingen bonde eller renägare som går i kånken p.g.a. av vargar? Lite svinn får man väl räkna med.
Varför ska homo sapiens ha ensamrätt på naturen och låsa in övriga arter som inte direkt gynnar oss ekonomiskt? Jävligt bakåtsträvande tänk där alltså.
2007-08-16, 11:50
  #135
Medlem
Quantilhos avatar
Flyttad till Natur, miljö och klimat.
2007-08-16, 13:27
  #136
Medlem
Aardwolfs avatar
Artikel ang herdehundar i Sverige. Ska finnas på fler ställen än det nämnda ställer i länken.
http://www.kuvasz.se/artikel1.htm
2007-08-16, 15:41
  #137
Medlem
soulreapers avatar
Homo sapiens är väl det värsta rovdjuret vi dödar alla djur inkl. oss själva. Borde inte vi sitta på nån djurpark? Att ha ihjäl vargen är bara korkat den håller ner älgstammen alltså behöver inte vi lägga oss i! Att en varg går in i ett hängn och dödar allt är ett ganska så naturligt betende i skogen skulle inte fåren och korna och whatever vara ett lika lätt byte så därför dödar vargen allt den kan få tag på. Men visst vi måste ju tjäna pengar på våra djur därför ska bara vi få döda dem! Skyddsjakt av människa kanske vi kommer att ha om 100 år om det fortsätter i den här takten! Snart har vi ju inget annat att jaga!
2007-08-22, 21:50
  #138
Medlem
mtees avatar
Vi ska anpassa oss efter naturen inte tvärtom.
2009-04-07, 23:17
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Vist tycker ni vargen ska vara på djurpark?? o ingen annan stanns. Så inte vargen tar våra kor hästar o får m.m

vem normal menniska vill ha vargen???

Någon som tar den här babben på allvar?
2009-04-08, 14:02
  #140
Medlem
Bleksopps avatar
När ska vi lära oss att inte kriga mot naturen. Vi kommer aldrig att vinna den kampen, kanske i smått men inte i stort. Vi måste lära oss att leva med den och efter dess betingelser. Det har vi fått göra i tusentals år och måste så göra i fortsättningen också.

Bra inlägg mtee och soulreaper. Och du soulreaper; vi kanske ska införa skyddsjakt på människor redan nu? Ibland är man bra sugen på det iaf.
2009-04-08, 15:42
  #141
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Hmm. nej de ska vara fria.
2010-01-10, 03:21
  #142
Medlem
Gustavuss avatar
Förrymda vargar i Skåne

Hittade ingen bättre tråd än den här vad gäller de förrymda vargarna i Skåne.

Nu ska visst dessa vargar redan vara skjutna. Inte mig emot, men jag förstår debatten kring vargjakten delvis. Vargen är egentligen ett vilddjur som det anses vara brist på i de svenska skogarna utan att vara utrotningshotad. Och vargdödade får...

Jag tar inte ställning mot eller för i vargfrågan. Däremot hoppas jag att vargbeståndet växer. Låter motsägelsefullt, men nåväl, vargar hör hemma i skogen, där de får käka sorkar eller hoppa på älgar. Naturens gång helt enkelt.

Men hör vargar hemma i södra Sverige? Jag ser vargen som en del av faunan i skogarna i norra Sverige, och de passar inte riktigt in i södra Sverige.

Men Zeke Varg ftw!
2010-01-10, 10:33
  #143
Medlem
Jägare lär väl döda fler människor per år (i jaktolyckor) än vad vargar dödar människor. Det att de dödar våra husdjur (och kan anfalla småbarn) är förstås ett problem. Det kan dock minimeras genom att jaga dom som kommer för nära och lära dom vara rädda för människan. Det finns knappast nån enkel lösning, förutom då att utrota vargen..
2010-01-10, 22:52
  #144
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavus
Hittade ingen bättre tråd än den här vad gäller de förrymda vargarna i Skåne.

Nu ska visst dessa vargar redan vara skjutna. Inte mig emot, men jag förstår debatten kring vargjakten delvis. Vargen är egentligen ett vilddjur som det anses vara brist på i de svenska skogarna utan att vara utrotningshotad. Och vargdödade får...

Jag tar inte ställning mot eller för i vargfrågan. Däremot hoppas jag att vargbeståndet växer. Låter motsägelsefullt, men nåväl, vargar hör hemma i skogen, där de får käka sorkar eller hoppa på älgar. Naturens gång helt enkelt.

Men hör vargar hemma i södra Sverige? Jag ser vargen som en del av faunan i skogarna i norra Sverige, och de passar inte riktigt in i södra Sverige.

Men Zeke Varg ftw!

Vargens naturliga utbredningsgräns är hela norra halvklotet.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback