2006-12-18, 15:15
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Har precis gjort Matte B-provet. Är det bara jag som tycker att det är lite för hög svårighetsgrad på provet i förhållande till kursen? Sista uppgiften höll på att göra mig knäpp. Hur fan skulle sambandet se ut egentligen???

Jag tycker provet var av förväntningarna. Min lärare säger dock att dom gör provet svårare och svårare hela tiden men sänker dock G gränsen.

En annan sjuk uppgift var ju den om ekvations systemet, om hur många punkter som träffade varanda.
Citera
2006-12-18, 16:33
Medlem
Citat:
En annan sjuk uppgift var ju den om ekvations systemet, om hur många punkter som träffade varanda.

den där a och b ska vara konstanter?
Citera
2006-12-19, 20:40
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
den där a och b ska vara konstanter?

svar ja, om de har samma K-värde så ligger linjerna på varandra, svaret är alltså, oändligt många punker.

Edit: stavfel
Citera
2006-12-19, 21:18
Medlem
toomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
svar ja, om de har samma K-värde så ligger linjerna på varandra, svaret är alltså, oändligt många punker.

Edit: stavfel
Om två grafer har samma k-värde betyder det att: antingen ligger de på varandra eller så skär de aldrig i varandra.
Citera
2006-12-20, 10:17
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toomi
Om två grafer har samma k-värde betyder det att: antingen ligger de på varandra eller så skär de aldrig i varandra.

Jo precis, men i med att M värde var lika så blir det svaret som jag skrev tidigare.
Citera
2006-12-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Jo, det också. Var väl både a och b på den uppgiften? Men det borde väl bli:
Två märkta = (70/100)*(70/100) = 49/100
En märkt och en omärkt = (70/100)*(30/100) = 21/100

EDIT: Fan också! 42/100 blir det ju på b-uppgiften! Då hade man fel där!

Om 70/100 fåglar är märkta så blir det väl rimligtvis (70/100)*(69/99) Då du redan valt en fågel och måste bortse från denna? Beror väl på om det är med eller utan återläggning, men trots allt så finns ju chansen/risken att vid sådan liten mängd ta samma fågel två gånger vilket fördärvar resultatet en aning... Nåja.. Statistik är inte min starka sida..
Citera
2006-12-20, 14:47
Medlem
Citat:
Om 70/100 fåglar är märkta så blir det väl rimligtvis (70/100)*(69/99) Då du redan valt en fågel och måste bortse från denna? Beror väl på om det är med eller utan återläggning, men trots allt så finns ju chansen/risken att vid sådan liten mängd ta samma fågel två gånger vilket fördärvar resultatet en aning... Nåja.. Statistik är inte min starka sida..

Jag är inte heller så bra på sannolikheter, men du tror väl inte att så fort man tar en märkt fågel så miniskar antalet märkta fåglar med en hel procent?
Det handlar förståss inte om 100 fåglar, annars hade det varit rätt!
Citera
2006-12-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
Jag är inte heller så bra på sannolikheter, men du tror väl inte att så fort man tar en märkt fågel så miniskar antalet märkta fåglar med en hel procent?
Det handlar förståss inte om 100 fåglar, annars hade det varit rätt!

Sant, liten feltolkning från min sida
Citera
2006-12-30, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crt
110 km/h = 30,55 m/s
Tiden för hela inbromsningen: t = s/v => t = 1,97 s
Medelaccelerationen a blir: a = (0-30,55)/1,97=-15,5 m/s^2
Tiden t vid 20,3m från startpunkten: t = (1,97/60,2)*20,3 = 0,664 s

Hastighet v2 vid 20,3m: v2 = v1 + t*a => v2 = 30,55 m/s + 0,664 s * (-15,5) m/s^2 = 20,258 m/s

Svar: 20,258 m/s = 72,93 km/h

Det var längesen jag räknade nåt sånt här så det finns väl en viss risk för att det är fel men jag tror det stämmer.

Nu är jag rätt sliten för tillfället men som jag ser det har du räknat fel men fått rätt svar ändå här. Tiden för inbromsningen är inte 1,97 s utan dubbelt så stor 3,94 s. Medelaccelarationen(retardationen?) är hälften så stor. I detta fallet blir ju svaret samma ändå eftersom vi räknar med konstant acceleration.

Man måste ta hänsyn till att bilen bromsar in efter hand när man beräknar inbromsningstiden.
Citera
2006-12-30, 11:01
Medlem
Rois avatar
Angående sistauppgiften så tror jag faen att jag har gjort den för något år sedan. Kör de samma prov flera år i rad eller snackar ni om något repetitionsprov nu?

Slutklämmen var så vitt jag kan minnas att man kan räkna ut summan innervinklarna i alla månghörningar med formeln (n-2)*180, då n=antalet hörn, eftersom summan av yttervinklarna alltid är 360.
Citera
2006-12-30, 12:02
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Angående sistauppgiften så tror jag faen att jag har gjort den för något år sedan. Kör de samma prov flera år i rad eller snackar ni om något repetitionsprov nu?

Slutklämmen var så vitt jag kan minnas att man kan räkna ut summan innervinklarna i alla månghörningar med formeln (n-2)*180, då n=antalet hörn, eftersom summan av yttervinklarna alltid är 360.

mjah, den du snackar om nu är ett gammal nationellt prov, tror det var 2002, då var sista uppgiften en sådan uppgift, det var en "liknade" denna gång, dock var detta ett bevis. Men har gjort den du pratar om med
Citera
2006-12-30, 12:45
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
mjah, den du snackar om nu är ett gammal nationellt prov, tror det var 2002, då var sista uppgiften en sådan uppgift, det var en "liknade" denna gång, dock var detta ett bevis. Men har gjort den du pratar om med
Gillar när de tar upp uppgifter man sett förr i nationella prov. Vill minnas att det hände vid mitt fysik A slutprov. Då var det en uppgift som jag tror vi tidigare fått, antingen i ämnet konstruktion eller i någon slags övningsuppgifter i fysiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in