Själv äter jag med händerna för jag är värdelös med pinnar, och har för mig att jag har läst nånstans att Japaner äter oxå med händerna och pinnar används till annan mat.
Så hur gör ni och vad är rätt och fel, eller är det fritt fram hur man gör??
Jag använder pinnuschlingarna men jag har sett japaner äta med händerna vilket tydligen är helt ok, dessutom har jag sett "utbytesjapaner" som använder kniv o gaffel eftersom det är mest praktiskt.
Gör det du tycker passar dig bäst, bara idioter tar illa upp.
Händerna. Är imo jävligt svårt att doppa nigiri-bitar (man doppar inte riset, bara det som är på riset) utan att råka doppa riset eller tappa hela biten.
Du kan äta i princip hur du vill... de är bara wannabe-töntar som kommer tycka ditten och datten om ditt ätande. Japaner äter högst individuellt och det finns inga direkta regler förutom att aldrig sticka pinnarna i riset i "pauserna".
Pinnar. Det är skönt att kunna slappna av när man äter, och när man använder pinnar så äter man inte lika hetsigt. Sen tycker jag att kniv och gaffel är tråkigt och händerna kladdigt.
lånar tråden lite, är rätt ny på sushu, har bara ätit lax, tonfisk, räka eller kräfta eller nåt och kraba med gurka eller nåt, kan nån tipsa om nån god sushi?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!