• 1
  • 2
2006-12-07, 22:21
Medlem
No_fears avatar
Äter ni sushi med pinnar eller med händerna.

Själv äter jag med händerna för jag är värdelös med pinnar, och har för mig att jag har läst nånstans att Japaner äter oxå med händerna och pinnar används till annan mat.

Så hur gör ni och vad är rätt och fel, eller är det fritt fram hur man gör??

Edit: Äta med händerna ska det stå i rubriken
Citera
2006-12-07, 22:27
Medlem
snuffomans avatar
jag äter med pinnar, och jag har för mig att jappsarna gör likadant men det var ett tag sen jag var där så jag kan mycket väl minnas fel.
Citera
2006-12-07, 22:49
Medlem
Hardtails avatar
Åt sushi med händerna när jag var mindre, men bemästrar konsten att äta med pinnar sedan några år tillbaka och använder den flitigt
Citera
2006-12-07, 22:58
Medlem
Jag använder pinnuschlingarna men jag har sett japaner äta med händerna vilket tydligen är helt ok, dessutom har jag sett "utbytesjapaner" som använder kniv o gaffel eftersom det är mest praktiskt.
Gör det du tycker passar dig bäst, bara idioter tar illa upp.
Citera
2006-12-08, 00:56
Medlem
WaRs avatar
Händerna. Är imo jävligt svårt att doppa nigiri-bitar (man doppar inte riset, bara det som är på riset) utan att råka doppa riset eller tappa hela biten.
Citera
2006-12-08, 01:08
Medlem
boo!s avatar
Du kan äta i princip hur du vill... de är bara wannabe-töntar som kommer tycka ditten och datten om ditt ätande. Japaner äter högst individuellt och det finns inga direkta regler förutom att aldrig sticka pinnarna i riset i "pauserna".
Citera
2006-12-08, 01:12
Medlem
Psyko Dads avatar
Beroende på saké intaget innan så.......för de mesta pinnar.
Citera
2006-12-08, 03:01
Medlem
meeen, nu blev jag sugen på shushi >_<
Citera
2006-12-08, 03:11
Medlem
toMishs avatar
Pinnar. Det är skönt att kunna slappna av när man äter, och när man använder pinnar så äter man inte lika hetsigt. Sen tycker jag att kniv och gaffel är tråkigt och händerna kladdigt.
Citera
2006-12-08, 04:30
Medlem
Azraels avatar
Helst händerna men oftast pinnar eftersom man är på stan och inte har möjlighet att sanera händerna.
Citera
2006-12-08, 07:57
Medlem
lånar tråden lite, är rätt ny på sushu, har bara ätit lax, tonfisk, räka eller kräfta eller nåt och kraba med gurka eller nåt, kan nån tipsa om nån god sushi?
Citera
2006-12-08, 08:33
Medlem
MajorToms avatar
Allt som oftast händerna assisterat av pinnarna där det är lämpligt (oftast till riset).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in