• 1
  • 2
2006-12-07, 21:27
Medlem
Tja.

Funderar på att skaffa ett konto/kort hos icabanken pga att dom inte har något växlingspåslag, men har lite frågor.

1/ Först och främst, vad tycker ni som har ett konto hos dom? Känns lite knasigt att ha sina besparingar hos ICA, men tydligen ska dom ju vara bra. Ni som har konto där, vad är bra och vad är dåligt? Har dom några speciella regler man bör tänka på som "vanliga" banker inte har?

2/ Sen undrar jag över den där dosan man använder på deras internetbank. Jag vet att flera banken har liknande saker, men jag har själv aldrig använt någon sådan (har för tillfället skandiabanken). Finns det någon anledning att det inte skulle funka att använda den dosan om man är utomlands, eller spelar inte det någon roll?

3/ Tyvärr har dom ju bara mastercard och inte VISA, men det är väl inte så stor skillnad antar jag. Det jag däremot skulle vilja veta är hur man får reda på mastercards växlingskurser? Så vitt jag vet så är det ju mastercard som sätter kursen, och sedan lägger banken normalt på ca 1.5% (förutom ICA då). Jag har hittat växlingskursen för VISA på deras hemsida, men ej något liknande för mastercard. Om dom nu inte har något liknande, tror ni det skiljer något i kurserna mellan korten? Blir ju onödigt att börja byta bank om det visar sig att deras kurs är 1.5% sämre..

Tack!

EDIT
4/ Jag fattar inte riktigt vad dom menar med detta stycke:
"Betala på andra ställen
När du betalar på alla andra ställen dras pengarna från ditt Kortkreditkonto, sk fakturakontot. Du får en faktura i slutet av varje månad. Väljer du då att betala in hela fakturans belopp i tid så betalar du ingen ränta och inga avgifter. Väljer du att delbetala fakturan så tillkommer ränta för de dagar du utnyttjar krediten."
Dras pengarna på kredit även om jag har pengar på kontot? Jag fattar inte riktigt.. jag kommer ju inte bo i sverige, så om jag får en faktura med posten varje månad så är det ju katastrof. Eller vad menas?
Citera
2006-12-08, 00:09
Medlem
ICA Bank? hohohooo:character56:
Citera
2006-12-08, 00:13
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruxor
Tja.

Funderar på att skaffa ett konto/kort hos icabanken pga att dom inte har något växlingspåslag, men har lite frågor.

1/ Först och främst, vad tycker ni som har ett konto hos dom? Känns lite knasigt att ha sina besparingar hos ICA, men tydligen ska dom ju vara bra. Ni som har konto där, vad är bra och vad är dåligt? Har dom några speciella regler man bör tänka på som "vanliga" banker inte har?

Allt är bra. Inga mystiska regler. Allt finns redovisat på ica.se

Citat:

2/ Sen undrar jag över den där dosan man använder på deras internetbank. Jag vet att flera banken har liknande saker, men jag har själv aldrig använt någon sådan (har för tillfället skandiabanken). Finns det någon anledning att det inte skulle funka att använda den dosan om man är utomlands, eller spelar inte det någon roll?
Finns ingen anledning.

Citat:
3/ Tyvärr har dom ju bara mastercard och inte VISA, men det är väl inte så stor skillnad antar jag. Det jag däremot skulle vilja veta är hur man får reda på mastercards växlingskurser? Så vitt jag vet så är det ju mastercard som sätter kursen, och sedan lägger banken normalt på ca 1.5% (förutom ICA då). Jag har hittat växlingskursen för VISA på deras hemsida, men ej något liknande för mastercard. Om dom nu inte har något liknande, tror ni det skiljer något i kurserna mellan korten? Blir ju onödigt att börja byta bank om det visar sig att deras kurs är 1.5% sämre..

Tack!
Ingen direkt skillnad på mastercard och visa så du behöver inte oroa dig över det. Angående växlingskurs: betänk att mastercard och visa är konkurrenter - varför de lär ha väldigt liknande växlingskurser av konkurrensskäl.

Citat:
EDIT
4/ Jag fattar inte riktigt vad dom menar med detta stycke:
"Betala på andra ställen
När du betalar på alla andra ställen dras pengarna från ditt Kortkreditkonto, sk fakturakontot. Du får en faktura i slutet av varje månad. Väljer du då att betala in hela fakturans belopp i tid så betalar du ingen ränta och inga avgifter. Väljer du att delbetala fakturan så tillkommer ränta för de dagar du utnyttjar krediten."
Dras pengarna på kredit även om jag har pengar på kontot? Jag fattar inte riktigt.. jag kommer ju inte bo i sverige, så om jag får en faktura med posten varje månad så är det ju katastrof. Eller vad menas?

Nu pratar du om Bankkort Plus. Ska du ha kreditkort eller kontokort?

Jag har SEB, FSB/Swedbank och Ica-banken. Ica är den bank som känns ärligast och har fungerat bäst - samtidigt som den är billigast för mig ("normalkund").
Citera
2006-12-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Nu pratar du om Bankkort Plus. Ska du ha kreditkort eller kontokort?
Hmm, okej. Tycker det står lite konstigt på deras hemsida, rubriken där jag tog detta citat från är "ica bankkort - med eller utan plus".
Jag trodde man helt enkelt bara aktiverade om man ville ha kredit kopplat till kortet/kontot (vilket jag inte är intresserad av).
Så det där med fakturan gäller bara Bankkort plus?
Citera
2006-12-08, 00:31
Medlem
Läskigs avatar
Ska du ut och resa en längre tid så rekomenderar jag verkligen Ica Banken då du slipper en massa avgifter varje gång du tar ut vilket annars brukar kunna komma upp i ganska stora summor efter ett tag, använder själv deras kort, överlägset bäst och har fungerat för mig på alla ställen som tar kort i vanliga fall...

Dosan funkar f.ö. överallt, spelar ingen roll vars man är...
Citera
2006-12-08, 00:34
Medlem
flowss avatar
Citat:
Hmm, okej. Tycker det står lite konstigt på deras hemsida, rubriken där jag tog detta citat från är "ica bankkort - med eller utan plus".
Jag trodde man helt enkelt bara aktiverade om man ville ha kredit kopplat till kortet/kontot (vilket jag inte är intresserad av).
Så det där med fakturan gäller bara Bankkort plus?

Svaret är ja.

Bankkort plus = kreditkort (faktura etc)
Bankkort = kontokort (pengarna dras direkt från kort)
Citera
2006-12-08, 01:25
Medlem
Okey, slängde in en ansökan nu iaf. Får köra dubbla banker ett tag, och känner jag att saker funkar sämre än jag hade hoppats på så är det ju bara att jag avslutar kontot och fortsätter med skandiabanken. Nog för att jag är fatting, men 240spänn kan det ju vara värt kanske..

Åsikter mottages dock fortfarande gärna.

EDIT inte för att jag bryr mig speciellt mycket egentligen, men tråkigt att deras rosa kort är bland det fulaste jag sett, speciellt eftersom jag just fick ett nytt superfint kort från skandia..
Citera
2006-12-08, 02:13
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Hur fungerar det att överföra pengar till utländska konton, någon som har gjort det?

Samt har ica-banken några kontor eller är den helt internetbaserad?
Citera
2006-12-08, 10:09
Medlem
flowss avatar
Såg precis det här, kanske inte säger så mycket - men rätt kul ändå!

Citat:
I Svenskt Kvalitetsindex årliga bankundersökning visar det sig att
ICA Banken har nöjdast privatkunder i Sverige.

Undersökningen baseras på 17 000 intervjuer som genomförts mellan den 15 augusti och den 25 september 2006.

Läs hela undersökningen på www.kvalitetsindex.se

Citat:
Ursprungligen postat av OptikerBerglund
Hur fungerar det att överföra pengar till utländska konton, någon som har gjort det?

Samt har ica-banken några kontor eller är den helt internetbaserad?

Jag har ingen erfarenhet till att göra överföringar utomlands. Men jag antar att det bara är att skicka iväg ett meddelande till dem via deras meddelandesystem (som för övrigt fungerar bra).

Nej, de har inga fysiska kontor. Visserligen kan du ju ta ut och sätta in pengar i valfri ICA-butik.
Citera
2006-12-08, 17:50
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
EDIT inte för att jag bryr mig speciellt mycket egentligen, men tråkigt att deras rosa kort är bland det fulaste jag sett, speciellt eftersom jag just fick ett nytt superfint kort från skandia..

Du ska bara veta hur många det är utomlands som kommer undra vars man får tag i dom fina rosa "I see Ay"-korten...
Citera
2006-12-09, 15:49
Medlem
Dosan änvänds ju bara när man betalar inom Sverige, allt du behöver är internetuppkoppling, så det är ingen skillnad utomlands. Skall du betala utomlands får du snällt söka upp en bankomat eller bankkontor.
Citera
2006-12-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Dosan änvänds ju bara när man betalar inom Sverige, allt du behöver är internetuppkoppling, så det är ingen skillnad utomlands. Skall du betala utomlands får du snällt söka upp en bankomat eller bankkontor.

Dosan behövs ju även när man gör överföringar mellan konton, något som man definitivt gör även om man är utomlands. Men så länge dosan funkar att använda utomlads så är det ju lugnt, har som sagt aldrig använt en sån och vet inte riktigt vad den gör eller hur den funkar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in