2006-12-07, 19:51
Medlem
Idag när jag lovordade Milda på grund av att det alltid är mycket mjukare än Bregott (Bregott är så hård att mina mackor går sönder) fick jag höra "Men Bregott är mycket nyttigare, därför äter jag det".
Detta stämmer väl ändå inte? Jag har hört att Milda ska innehålla vegetabiliskt fett som är bra för kroppen, medan Bregott använder animaliskt fett som är dåligt för kroppen.

Någon som vet?
Citera
2006-12-07, 20:19
Medlem
Deannas avatar
Detta är visserligen en jämförelse mellan Becel och Bregott, och Becel har väl inte riktigt samma innehåll som Milda, men intressant läsning om blanad annat mjölkfett.

http://pagina.se/filer/becel.pdf
Citera
2006-12-07, 20:29
Medlem
Bregott är faktiskt det enda smöret (såvitt jag vet) som inte innehåller några konserveringsmedel.
Citera
2006-12-07, 21:04
Medlem
vad jag vet så är bregott det enda SMÖRET (dvs gjort av grädde) och det enda som jag tycker smakar gott. det andra som är baserade på vegetabiliskt fettsmälter inte i munnen och smaken ska vi inte ens tala om! inga smakförhöjande aromer där inte.

bara kletigt och smakar kemiskt.
Citera
2006-12-07, 23:57
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ta en titt på deras innehålls förtäckning, vill du ha i dig kärnad grädde eller en massa E-ämnen och kemiskt framställda fetter (aka. transfetter)?

För mig är det ett enkelt val. Håller mig till bregott och dess kärnade grädde.
Citera
2006-12-08, 00:05
Medlem
jokers avatar
Vissa forskare skulle föredra Milda pga lägre innehåll av animaliskt (Jättedåligt!) fett.
Andra forskare skulle föredra Bregott pga att Milda innehåller mer processade och behandlade fetter (Jättedåligt!)

Själv lägger jag bara en ostskiva på mackan utan klister. Men annars låter jag smaken avgöra och då blir det givetvis Bregott, det enda bredbara som innehåller smör!
Citera
2006-12-08, 00:13
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vissa forskare skulle föredra Milda pga lägre innehåll av animaliskt (Jättedåligt!) fett.
Andra forskare skulle föredra Bregott pga att Milda innehåller mer processade och behandlade fetter (Jättedåligt!)

Själv lägger jag bara en ostskiva på mackan utan klister. Men annars låter jag smaken avgöra och då blir det givetvis Bregott, det enda bredbara som innehåller smör!

Det är ganska omtvistat huruvida animaliskt fett verkligen är dåligt. För mycket fett är naturligtvis inte nyttigt, vare sig det är olivolja eller ister, men att just animaliskt fett skulle vara dåligt har jag lite svårt att tro på. Människor har ätit det i tusentals år, så någon anpassning borde rimligtvis ha skett under vår utveckling.

Transfetter däremot är ingenting som har i livsmedel att göra! Förhoppningsvis kommer margarin att försvinna från hyllorna inom en snar framtid.
Citera
2006-12-08, 01:25
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Danmark har ex förbjudit transfetter i sina livsmedel.

Hela lagen kan läsas här
http://www.tfx.org.uk/page116.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in