I vilken tecknad serie blir karaktärerna trä-vargar?
En familj åker ut i skogen och på en avvikande campingplats hittar en portalliknande passage som leder dom till en stad där alla invånare i alla samhällsklasser är trä-vargar.
I slutet av avsnittet kommer dom tillbaka till campingplatsen hittar dom en prius-bil och åker hem.
För närmare 30 år sedan i samband med EG-omröstningen så visade SVT en film, jag tror det var i någon tema-kväll där scener ur filmen varvades med diskussioner i studion. Hursomhelst så har jag för mig att flera skådisar från Lorry-gänget var med. Filmen visade flera alternativa framtidsscenarier som illustrerade hur det kunde se ut om vi röstade ja respektive nej till medlemskap.
Kom att tänka på det häromdagen för ett av scenarierna handlade om svenska soldater vid fronten i ett nytt storkrig mot Ryssland. Jag minns att jag då tyckte det verkade extremt långsökt men i själva verket var det en utmärkt framtidsspaning. Imponerande faktiskt med tanke på att det var flera decennier sedan.
Ett annat scenario beskrev en högerextrem terrorattack mot en flyktingförläggning någonstans i Europa.
Söker efter en serie som gick på tv4 nån gång mellan 2002 och 2005. Det hette på svenska Familjen B eller nåt liknande. Den är brittisk. Handlade om en familj. Tror det var nån stor lottvinst med i handlingen och det visade sig sen att ett barn skrapat lotten eller nåt sånt. Och de fick ev. inte behålla vinster för att spel och lotteri var förbjudet under 18 år..
Söker efter en serie som gick på tv4 nån gång mellan 2002 och 2005. Det hette på svenska Familjen B eller nåt liknande. Den är brittisk. Handlade om en familj. Tror det var nån stor lottvinst med i handlingen och det visade sig sen att ett barn skrapat lotten eller nåt sånt. Och de fick ev. inte behålla vinster för att spel och lotteri var förbjudet under 18 år..
Minns en tv-serie från slutet av 70-talet, med två homosexuella norrlänningar, båda valde att identifiera sig som män. En yngre mörkhårig med glasögon som bodde med en äldre gråhårig herre. Den yngre var "mannen" i relationen. Minns mest att avsnitten handlade om knep och knåp, det var före AIDS-epidemin.
Nämnde det för mina döttrar när vi pratade om gaykärlek i tv. Jag framhöll SVT som ett tidigt föredöme, men de trodde mig inte och hittade inget när de googlade.
Minns en tv-serie från slutet av 70-talet, med två homosexuella norrlänningar, båda valde att identifiera sig som män. En yngre mörkhårig med glasögon som bodde med en äldre gråhårig herre. Den yngre var "mannen" i relationen. Minns mest att avsnitten handlade om knep och knåp, det var före AIDS-epidemin.
Nämnde det för mina döttrar när vi pratade om gaykärlek i tv. Jag framhöll SVT som ett tidigt föredöme, men de trodde mig inte och hittade inget när de googlade.
Måste vara ”Bög & Båg” med Staffan & Bengt du tänker på men det var ju bara ett pilotavsnitt som tyvärr stoppades av SVT. Det reviderades kraftigt och släpptes sedan som det betydligt mindre homoerotiska ”Sant & Sånt” med Staffan & Bengt
Söker tips på realistiska serier om modern gängkriminalitet. Alltså inte sådana där en oproportionerligt stor del av skådespelarna är svenskar/europeer utan serier som representerar verkligheten som har mena skådisar som liknar verkligheten bra. Situationen ser liknande ut i resten av Västeuropa, så bara det är på svenska eller engelska, möjligen tyska, och annars om det finns svensk/engelsk text.
En film om en flicka i USA som med pappan hamnar hos sin nya familj. Styvmammans barn är elaka mot henne. I en scen handlar hon mat från affären och huset har träd och skor omkring sig. Filmen är från 80-90 talet.
En film om en flicka i USA som med pappan hamnar hos sin nya familj. Styvmammans barn är elaka mot henne. I en scen handlar hon mat från affären och huset har träd och skor omkring sig. Filmen är från 80-90 talet.
Jag gissar på filmen om Cinderella i tv-serie tråden.