2008-03-11, 15:22
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Söker ett gammalt tv program som gick på Tv4. Programledare tror jag var Lasse Kronér, fast är inte fullt säker. Det var iaf ett tävlingsprogram där ett barn i taget fick springa in i en grotta sprängfylld med godis, tv spel osv. Man fick då tid på sig att plocka så mckt man kunde och hinna ut. Allt man fick med sig fick man behålla. En till sak jag kommer ihåg är att man måste skrika "Sesam öppna dig!" eller liknande för att komma in.

Är inte helt hundra om det här var ett eget tv program eller om det var en del av ett annat program.
Det hette helt enkelt "Sesam".
Citera
2008-03-11, 17:28
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det hette helt enkelt "Sesam".

Tack! Men jag blir så förbannad, jag hittar ingen info någonstans om programmet!
Inte ens om ja söker på självaste Lasse Kronér och alla hans program han medverkat i så har han inte babblat ett skit om detta.
Var det helt enkelt en flopp och ingen bryr sig om det/kommer ihåg det??
Någonstans måste det ju stå, eller finnas lite klipp tycker man..
Citera
2008-03-11, 19:02
Medlem
KraftSheriffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Tack! Men jag blir så förbannad, jag hittar ingen info någonstans om programmet!
Inte ens om ja söker på självaste Lasse Kronér och alla hans program han medverkat i så har han inte babblat ett skit om detta.
Var det helt enkelt en flopp och ingen bryr sig om det/kommer ihåg det??
Någonstans måste det ju stå, eller finnas lite klipp tycker man..

Inte mycket info på denna men iaf:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zesam
Citera
2008-03-13, 00:33
Medlem
Pokerkids avatar
OK, här kommer en riktigt gammal och svår en...

Jag söker en tecknad långfilm som visades på SVT vid ett par tillfällen under sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal. Förmodligen engelskt- eller franskt ursprung, kändes i alla fall mer europeisk än amerikansk eller japansk i stilen. Rätt "vuxen" stil i teckningarna vill jag minnas. Hade sånginslag.

Bland huvudpersonerna ingick en sjöman som var mycket ful (inte Karl-Alfred, men lite samma typ). Det fanns även en dam som vill ta sig an och hjälpa fula typer, hon sökte aktivt upp de fulaste hon kunde hitta. I en scen försökte några skurkar lura sjömannen att dricka en frätande vätska genom att säga att det var ett botemedel mot hans fulhet, men han råkade spilla ut lite innan han drack och såg att det frätte sönder golvet (vilket räddade honom).

I en annan scen stod en kung och höll tal på en balkong (minns inga mer detaljer om det.)

Det fanns även ett tvillingpar, med en god version och en ond. Den goda ingick bland huvudpersonerna och den onda var med skurkarna. I slutet av filmen smälte tvillingarna på något magiskt sätt samman till en person med både bra och dåliga sidor.

Vad kan detta vara för film, tro...?
Citera
2008-03-13, 01:26
Medlem
RötLökens avatar
Jag är osäker på om det här är rätt tråd men jag provar iaf. I vilket avsnitt av Lyxfällan var Calle Schulman med i? Har det sänts än?
Citera
2008-03-13, 21:09
Medlem
iversen-s avatar
Detta blir inte lätt eftersom jag minns ytterst lite av vad serien handlade om. Det enda jag minns är att serien gick på kanal 1 eller 2 för ca 6-7 år sedan, kan varit längre bak i tiden. Det var en svensk serie och den handade om: Den handlar om några personer som är i något konstigt hus typ hotel eller något i den stilen. Sen minns jag något om att i slutet så börjar huset svämma över av vatten. Har något svagt minne av att dom pratar om att det luktar lavendel i huset eller nåt. Minns att det var några ungdomar med i serien också, tror det var en kille och en tjej som blev kära...Shit alltså, haha... Men det var iaf en "svensk skräck/rysare" som gick i typ 5-10 delar... någon där ute som kan luska ut detta med dom minimala ledtrådarna ni fått?
Citera
2008-03-13, 21:31
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
TV-serie eller möjligtvis en radioteater... jag hade i varje fall en ljudkassett när jag var liten - handlade om en delfin. Första avsnittet handlar om att några barn (?) dyker med en gammaldags dykardräkt med slang ner och en av händelserna är att någon av barnen i dykbåten häller ner juice i slangen. Huvudrollen innehas av en delfin, som jag tror antingen hette "Om" eller "Blå". Tror det handlar om en serie från 60-talet eller så.

Nån som vet vad det är?

/S

Det här var ett tag sedan, men jag har fortfarande inte kommit till klarhet. Är det någon som känner igen berättelsen? Inbillar mig att de letade efter en skatt, fastnade på botten och att en stingrocka var inblandat... Hjälp!

/S
Senast redigerad av SLOB 2008-03-13 kl. 21:34.
Citera
2008-03-13, 21:36
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iversen-
Detta blir inte lätt eftersom jag minns ytterst lite av vad serien handlade om. Det enda jag minns är att serien gick på kanal 1 eller 2 för ca 6-7 år sedan, kan varit längre bak i tiden. Det var en svensk serie och den handade om: Den handlar om några personer som är i något konstigt hus typ hotel eller något i den stilen. Sen minns jag något om att i slutet så börjar huset svämma över av vatten. Har något svagt minne av att dom pratar om att det luktar lavendel i huset eller nåt. Minns att det var några ungdomar med i serien också, tror det var en kille och en tjej som blev kära...Shit alltså, haha... Men det var iaf en "svensk skräck/rysare" som gick i typ 5-10 delar... någon där ute som kan luska ut detta med dom minimala ledtrådarna ni fått?

Har för mig att Gunilla Röör var med och då kan det ha varit Skuggornas hus.
Citera
2008-03-13, 22:33
Medlem
Cineastens avatar
Det inte bara kan ha varit Skuggornas Hus, det är Skuggornas Hus i regi av Mikael Håfström med Gustaf Skarsgård, Gunilla Röör, Stefan Sauk, Hanna Alström, Åke Lindman och Frejlindkvist i några av rollerna.
Citera
2008-03-13, 23:40
Medlem
mrvecks avatar
Spökserie

Jag funderar på en serie som gick på tv4/4+ för något år sen. Det var typ ett gäng ungdomar(20-25år) som typ fotade spöken. Kommer inte ihåg exakt hur det var om de fotade eller försökte driva bort dem etc.

Hursomhelst var den jäkligt bra!!!
Citera
2008-03-14, 00:06
Medlem
Tjena.
Jag söker efter en serie som gick på SVT för ca 10 år sedan.
Kommer inte ihåg handligen men det var en snubbe som klonade en flicka och höll den klonade flickan inlåst i nån sorts potatiskällare. Riktigt psykad serie.

Söker också en annan serie som också den gick på SVT för ca 10 år sedan:
Jacob Eklund spelar huvudrollen i serien, tyvärr minns jag inte så mycket, men det lilla jag minns är att han pappa hade ett äldreboende nånstans på västkusten, pappan spelas av han som spelar grannen i beck med nackragen.
Också riktigt psykad serie.
Citera
2008-03-14, 05:22
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann

Söker också en annan serie som också den gick på SVT för ca 10 år sedan:
Jacob Eklund spelar huvudrollen i serien, tyvärr minns jag inte så mycket, men det lilla jag minns är att han pappa hade ett äldreboende nånstans på västkusten, pappan spelas av han som spelar grannen i beck med nackragen.
Också riktigt psykad serie.

Grannen i Beck heter Ingvar Hirdwall. Borde inte finnas så många serier med båda dessa skådespelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in