• 1
  • 2
2006-12-07, 01:02
Medlem
Morientess avatar
Ja, hej alla.

Jag vikarierar högst tillfälligt just nu på en högstadieskola, i ämnena historia samt svenska. Saken är den att skolan har kommit på den goda (?) idén att utlysa en tävling där den bästa "diktarklassen" ska utses. Uppgiften är att antingen komponera en egen dikt, eller göra om en känd sådan. Nu är det så att den dikt som ska representera klass 8A (dvs min klass), är aningen antisemitisk och därför är jag tveksam till att om jag verkligen kan skicka in den till arrangörerna. Så här går dikten:

Nu tändas tusen judehus,
på jordens mörka grund.

Och tusen, tusen sparkar på
judens svaga kropp.

Och över stad och land ikväll
hörs Hitlers glada bud:
Att född är judens nemesis
vår führer, ack så kul

Du stjärna över judehem
och låt ditt onda ljus...

Visst kan jag hålla med om att den är vitsig, och det är ju trots allt demokrati som har rått då den blivit framröstad av en majoritet, men jag vill ju inte sätta mitt rykte och anställning på spel.

Vad ska man göra?

Edit: Kan tillägga att bidraget som fick näst flest röster handlar om en mördare som styckar småbarn
Citera
2006-12-07, 01:17
Medlem

Den där bör inte vara några problem att framföra.
Citera
2006-12-07, 01:52
Medlem
Jaha då vet man vad som står på löpet nästa vecka då
Citera
2006-12-07, 02:30
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Jaha då vet man vad som står på löpet nästa vecka då

Citera
2006-12-07, 02:32
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Ja, hej alla.

Jag vikarierar högst tillfälligt just nu på en högstadieskola, i ämnena historia samt svenska. Saken är den att skolan har kommit på den goda (?) idén att utlysa en tävling där den bästa "diktarklassen" ska utses. Uppgiften är att antingen komponera en egen dikt, eller göra om en känd sådan. Nu är det så att den dikt som ska representera klass 8A (dvs min klass), är aningen antisemitisk och därför är jag tveksam till att om jag verkligen kan skicka in den till arrangörerna. Så här går dikten:

Nu tändas tusen judehus,
på jordens mörka grund.

Och tusen, tusen sparkar på
judens svaga kropp.

Och över stad och land ikväll
hörs Hitlers glada bud:
Att född är judens nemesis
vår führer, ack så kul

Du stjärna över judehem
och låt ditt onda ljus...

Visst kan jag hålla med om att den är vitsig, och det är ju trots allt demokrati som har rått då den blivit framröstad av en majoritet, men jag vill ju inte sätta mitt rykte och anställning på spel.

Vad ska man göra?

Edit: Kan tillägga att bidraget som fick näst flest röster handlar om en mördare som styckar småbarn

en idé är väl att tala med dem som arrangerar... eller så får du prata med den som skrivit den och fråga om denne kan stå för sitt verk... i sådana fall kanske du kan komma undan med att låta ungen ta smällen? eller näää.... läraren är alltid den man pissar på...
Citera
2006-12-07, 02:34
Medlem
nokys avatar
Det är därför eleverna ska ha så lite att säga till om som möjligt i skolan. Då kan nämligen läraren välja någon politiskt korrekt dikt från en av pluggisarna som de alltid har gjort förr i tiden.
Citera
2006-12-07, 07:07
Medlem
kultingens avatar

Dagens pojkar

Skicka in den, någon censur vill vi inte ha
Citera
2006-12-07, 07:16
Medlem
Megalomanias avatar
Jag tycker att du ska kora pa. Om det kniper kan du alltid havda att du tolkade den som satir over 40-talets Tyskland.

Om klassen har rostat fram den har dikten sa vill de uppenbarligen att just den ska representera dem. Lat snorvalparna fa sin vilja fram med efterfoljande krissamtal, gruppmoten med foraldrar och allt som kommer att efterfolja.
Citera
2006-12-07, 07:47
Medlem
freakies avatar
Jag antar att skolan som du jobbar på har en policy mot främlingsfientlighet, och därför så blir det nog du som får den största smällen om du släpper igenom den här dikten.
Därför tycker jag att du ska ta upp det här med skolledningen, så att de får ta ett beslut. Så slipper du ta smällen om det går åt helvette.
Citera
2006-12-07, 08:02
Medlem
Tuesdays avatar
Har poeten gett dig tillstånd att lägga ut dikten på nätet?
Citera
2006-12-07, 08:15
Bannlyst
Vad tycker vi om censur? Tänkte väl det. Kör hårt!
Citera
2006-12-07, 08:54
Medlem
Capones avatar
Övrigt => Censur och yttrandefrihet

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto