• 2
  • 3
2008-12-30, 18:43
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
Denna menyn kör jag med iår, till mig och min flickvän

Förrätt: bouillabaisse, hummer, havskräfta och en pilgrimsmussle sallad

Huvudrätt: confiterat anklår, med rotselleri creme och en skånsk potatis, med surkål och socker, smör.

Efterett, ostar och en simpel lavendelsorbet..

Dryck, vet jag inte ännu.
Himmel, det där lät gott. Hur gör du lavendelsorbet? Har massor med hemodlad lavendel, men har aldrig tänkt att man skulle kunna göra sorbet på den?
Citera
2008-12-30, 19:10
Medlem
erlgs avatar
Förrätten i år blir svensk hummer med vitvinsbuerre blanc och svartrötter, och till det mangoldskott. Till detta en Riesling Sauvage från Georg Breuer. Huvudrätt blir älgfilé med kantareller, svart trumpetsvamp och trattkantareller med mandelpotatis. Till detta en Ch Mont-Redon från 2001. Avslutningsvis creme caramel och Castelnau de Suduiraut 2001.
Citera
2008-12-30, 19:55
Medlem
Polarna tog på sig uppgiften att köpa mat, jag gav dom ett enkelt recept på oxfilé provencale med potatisgratäng samt en förätt på löjrom, egengjord kräft/räkröra på ett västerbottenflarn.

Tro fan att dom köper fläskfilé . Vad kan jag hitta på för festligt med dessa 3 stora fläskfiléer?

Tack på förhand
Citera
2008-12-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Polarna tog på sig uppgiften att köpa mat, jag gav dom ett enkelt recept på oxfilé provencale med potatisgratäng samt en förätt på löjrom, egengjord kräft/räkröra på ett västerbottenflarn.

Tro fan att dom köper fläskfilé . Vad kan jag hitta på för festligt med dessa 3 stora fläskfiléer?

Tack på förhand

Fy tusan

Frys dom och köp kött själv.
Citera
2008-12-30, 22:29
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337

Tack på förhand

marinera i coca cola.

Skiva fläskfilén i lagom bitar att steka. Sen marinerar du dem i en blandning av coca cola, dijonsenap och färskpressad lime. 1 lime, 3 matskedar dijonsenap och 1,5 liter coca cola. Se till att röra ut senapen med limen först, sen höller du på c:a 1 dl cola, mixa blandningen och rör ut den försiktigt i resten av colan ( För att spara så mycket kolsyra som möjligt ).

Lägg köttet i marinaden, helst i en burk med åtsittande lock så att du kan skaka hela blandningen, kolsyran pressas då in i köttet, vilket gör det mycket mört!

Låt ligga i marinaden 2-3 timmar, stek sedan, gärna i grillpanna. Mycket gott och mört kött!
Citera
2008-12-30, 23:52
Medlem
SexyBeasts avatar
Nu är fallet som sådant att förutsättningarna har precis ändrats till det stundande nyåret och det verkar som om att den som står för bjudningen skall vara jag... Inte mig emot, även om det var väldigt sent påkommet.

Så nu behöver jag tips på nyårsrätter. P.g.a. allergi så är skaldjur eller fisk uteslutet. Med tillhörande vin som passar.
Citera
2008-12-31, 00:58
Medlem
Detta är planen:

Skaldjurssallad (curry, saffran, koriander) med syltad fänkål och grillad getostpolenta

Pepparstekt nötytterfilé med timjans- och persiljerostade rotfrukter (sötpotatis, palsternacka, gul morot), jordärtskockscréme, svartvinbärsspetsad rödvinssås

Panna cotta (vanilj, kardemumma, apelsin) med blåbärsgelé, äppelkompott och kanelflarn
Citera
2008-12-31, 01:39
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Nu är fallet som sådant att förutsättningarna har precis ändrats till det stundande nyåret och det verkar som om att den som står för bjudningen skall vara jag... Inte mig emot, även om det var väldigt sent påkommet.

Så nu behöver jag tips på nyårsrätter. P.g.a. allergi så är skaldjur eller fisk uteslutet. Med tillhörande vin som passar.

Sno mitt upplägg:

Mini-Club Sandwich till förrätt
Vitlöksspäckad oxfilé med potatisgratäng. Kirra en ruccolasallad + bröd som tillbehör. Jag skall köra en kantarellsås men det kanske blir knas när du är sent ute.
Som efterrätt ylar jag ihop en vanilj/ vit chokladpanacotta.

Till maten tänkte jag servera Brown Brother.
Ett finger mörk rom till efterrätten/kaffet

Inte spec. krångligt att ordna?
Citera
2008-12-31, 10:04
Bannlyst
mmmm mycket gott

Själv kör vi en gratinerad hummer till förrätt, som gratineras med pesto och parmesan ost, hoppas det blir gott...

Sen till varmrätt har jag marinerat en fläskfilé i soja, olja, taco kryddmix och honung och pressad vitlök. Och en god potatisgratänbg till de...

Och till efterätt....en klassiker, bannana split

ja de e va vi ska äta idag. hoppas ni får en trevlig dag och maten smakar
Citera
2008-12-31, 12:40
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeuffe
Sno mitt upplägg:

Mini-Club Sandwich till förrätt
Vitlöksspäckad oxfilé med potatisgratäng. Kirra en ruccolasallad + bröd som tillbehör. Jag skall köra en kantarellsås men det kanske blir knas när du är sent ute.
Som efterrätt ylar jag ihop en vanilj/ vit chokladpanacotta.

Till maten tänkte jag servera Brown Brother.
Ett finger mörk rom till efterrätten/kaffet

Inte spec. krångligt att ordna?

Taget!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in