• 1
  • 2
2006-12-06, 19:16
Medlem
Lite tidigt kanske, men jag sitter och funderar lite på hur årets nyårsmiddag skulle kunna se ut. Förrätt och efterrät har jag hyfsat med alternativ till, men när det kommer till huvudrätten så är det tomt. Den gamla hederliga oxfilén känns sååå uttjatad...Tips?
Citera
2006-12-06, 19:20
Medlem
Köp levande humrar som gästerna får koka själva.
Citera
2006-12-06, 20:51
Medlem
Haha, skulle vara coolt. Finns dock inga hummrar att tillgå här...
Citera
2006-12-06, 20:57
Medlem
davidoffs avatar
Du kan bestalla pa Ica

Ostron, Hummer vaniljglass med hjortron och 10g kokain da blir det bra.
Citera
2006-12-07, 13:56
Medlem
Bråkmakarns avatar
Vad vill du ha? Kött/fisk/veg?
Citera
2006-12-07, 15:22
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ankbröst är det allra godaste som finns... kul att laga också, man får använda mattkniven, bara en sån sak!
Citera
2006-12-07, 15:38
Medlem
Ordentlig founde funkar alltid. Går att variera efter alla möjliga smaker både gällande kött och såser. Funderar på att göra en själv till nyår men det är en jäkla massa jobb om man som jag gillar variation.
Citera
2006-12-07, 16:18
Medlem
Hinzs avatar
Kör smårätter

Rekommenderar lite blandade tapas
Citera
2006-12-07, 21:22
Medlem
Hinzs avatar
Eller varför inte kalkon tror jag kör på det iår igen alltid en höjdare.
http://www.ingelstakalkon.se/mall.asp?id=3294
Citera
2006-12-07, 21:35
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutpeddler
Lite tidigt kanske, men jag sitter och funderar lite på hur årets nyårsmiddag skulle kunna se ut. Förrätt och efterrät har jag hyfsat med alternativ till, men när det kommer till huvudrätten så är det tomt. Den gamla hederliga oxfilén känns sååå uttjatad...Tips?

Vad hade du tänkt dig till förrätt och efterrätt?

ett förslag är annars att du gör lax på saltbädd, gott, snabbt, enkelt och nyttigt...massor med Omega-3

Köp en bit laxfile. ta en långpanna eldyl. häll ut grovsalt och lägg laxfilen med köttsidan neråt. in i ungnen, ca 180-200 grader i ca 20 minute beroende på storlek på filen.

serevera med en romsås till, creme fraiche, ett par matskedar majonäs, röd stenbitsrom, klippt dill. Så tar du lite ris eller pressad potatis till det.

sen finns det också en suveränt god laxpirog du annars kan köra som huvudrätt, du gör en röra av rökt lax, schalottenlök, vitlök, några msk creme fraiche till, en eller ett par äggulor ( vitan gör du maränger på) fräser hela röran en stund, tar bladspenat, om den är fryst, pressa ur vatnet noga, läg spenaten på smördeg, fördela rörran över och vik ihop till en snygg pirog som du penslar med ett ägg, in i ugn 190 grader tills smördegen fått fin färg...

till det kör du en tomatsallad: skivad tomat och schalottenlök, lite salt och olivolja till det. Dryckesförslag ett rätt tempererat Riesling , tänk på att hålla tempraturen rätt! slarva inte med det!
Kör Goebelsburg eller kloster Eberbach 2004 spätlese ( viktigt med spätlese och 2004)

fördelen med laxpirogen är att den kan förbredas, röran kan du göra dan innan, pirogen kan du göra på förmiddagen timmar innan gästerna kommer.
Och du hinner med god marginla både umgås med gästerna och grädda klart pirogen i ungnen. om du är intresserad kan du få hela receptet på pirogen, den är en hit!
Citera
2006-12-07, 22:48
Medlem
pepparbiffar med rosépepparsås till detta äter man lämpligen färskpasta. svårslaget
Citera
2006-12-07, 23:04
Medlem
Ralfons avatar
Älg i ugn (älg lär bli bäst så) kanske skulle falla Er i smaken? Eller varför inte hjortfilé? Ta lite enbär och primörer (det vanliga till vilt) eller goggla fram nåt kul. Om nu inte dessa också räknas som uttjatade, men de är väl snäppet mer orginella än oxfilé iaf...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in