Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Det värsta med det är att jag har hamnat i destruktiva relationer; det har känts som om det varit bättre än ingen närhet alls, vilket ju förstås är helt fel och för det mesta bara lett till en nedbrytande process. Nu börjar jag bli stärkt i mig själv igen, men hur ska jag fortsätta att kunna bejaka min längtan utan att hamna i samma dåliga spiral ännu en gång? Det har känts som om att avskärma sig har hjälpt mig att inte söka upp de kassa relationerna igen, men på det sättet borde jag väl logiskt sett även undermedvetet avskärma mig från de potentiellt goda relationerna? Men kanske är det en process; först avskärma sig och klippa med det dåliga och sedan långsamt börja öppna upp igen och släppa in det goda?
Ah, äntligen en intressant frågeställning bland alla idiottrådar!
Carfergot, först och främst: det känns som att det här betyder väldigt mycket för dig; närhet och kärlek. Du skriver om hur du tycker det är jobbigt att se andra par ha det trevligt och liknande. Jag tolkar det som att du saknar det.
Min följande tanke blir således varför du inte ser till att skaffa dig det du saknar? Du nämner hur du har hamnat i destruktiva förhållanden - där du verkar ha intagit en väldigt otacksam position; den som bara ger och ger men inte får lika mycket. Din beskrivning: "det har känts som om det varit bättre än ingen närhet alls" tycker jag är mycket talande för hur "desperat" du har varit - och vad du har låtit dig utsättas för.
Jag resonerar som så att detta självklart sätter spår i dig. En person som du, som uppenbarligen söker känslor av kärlek och närhet, hamnar i en relation där hela situationen av givandet och tagandet av just kärlek och närhet är vridet. Hur ska du då kunna få uppleva det du söker "på riktigt"? Nej, det går ju inte.
Vidare funderar du kring om hur det kan tänkas fungera i framtiden; hur du undviker att ingå djupare relationer med personer som kan inbjuda till en destruktiv relation eller om det hela är någon slags "process" för att till slut hamna "rätt".
Som svar kommer jag att ge dig mina personliga funderingar kring det. Jag tror att du, Cafergot, har en förmåga - låt oss säga intuition för att förenkla - att "läsa av" människor. Jag tror att du vet innerst inne vad som är bra respektive dåligt för dig. Jag tror dock inte att du är särskilt säker på din intuition (=dig själv). Trots allt har den (du) hjälpt dig att inse det du har gjort just nu. Alltså har du den, och den verkar vara minst sagt bra att ha. Med detta som förord vill jag komma fram till att jag är helt övertygad om att du, med din intuition och dig själv, känner på dig vilka personer som kan ge dig något på ett ömsesidigt plan och vilka personer som verkar oförmögna att göra detsamma.
Så, för att sammanfatta det hela.
Jag tror att du kommer hitta rätt - absolut - så länge du vågar lita på dig själv och dina känslor. Vi alla begår misstag, det har du ju själv fått erfara - det viktiga är att vi lär av dem, så som du håller på att göra, och försöker igen med den nya kunskapen i bakhuvudet!