2006-12-05, 18:56
Medlem
aryan_utophias avatar
Hej

Jag har ätit sobril i några månader nu, ca 2 gånger i veckan. Äter 10 mg för det mesta, 5 mg ibland.

Saken är den att jag är jävligt rädd att bli beroende av dem, för det verkar som ett helvete.

Men mitt problem är också att jag har extrem ångest dygnet runt. Har haft en fruktansvärd barndom, mamma med borderlinepersonlighetsstörning, pappa med alkoholism och svåra tvångstankar o ritualer, en styvmamma som har psykopatiska drag enligt min terapeut och 1 halv o 2 styvsyskon som skiter fullständigt i mig och har behandlat mig illa. Lever tyvärr fortfarande hemma kvar i skiten än så länge, och det gör väl iofs inte saken bättre.

Jag går för närvande 2 gånger i veckan i terapi, har gjort det i 3 månader.

Av mitt snart 20 åriga liv har jag tidigare gått totalt 8 år i terapi och hos psykolog.

Men det känns som att inget hjälper mot min ångest förutom sobril, och jag blir tokig av att aldrig kunna sova och pinas av min ångest dygnet runt.

Hur mycket sobril kan man ta egentligen utan risk för beroende?
Om det inte fanns risk för beroende och det inte hade så många långsiktiga biverkningar skulle jag ville käka sobril flera gånger varje dag jämt för det är det enda som får mig att känna som att jag mår hyfsat bra, annars är det bara ångest dygnet runt.
Citera
2006-12-05, 19:53
Bannlyst
Vilka långsiktiga biverkningar tänker du på? Benzo är rätt så harmlöst.

Det enda rådet jag kan ge dig är att käka dom varje dag om det är det enda som hjälper mot din ångest, sobril är också den svagaste benzon i sverige.

Men visst efter ett tag blir du nog beroende av dom, men du får ändå dom utskrivet så du får väl väga att bli beroende av dom eller ha sån ångest som du har..
Citera
2006-12-05, 19:56
Bannlyst
om man efterlängtar en arisk utopi så rekommenderas ett dagligt intag av 200mg sobril kombinerat med 20cl starksprit.

Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
Hej

Jag har ätit sobril i några månader nu, ca 2 gånger i veckan. Äter 10 mg för det mesta, 5 mg ibland.

Saken är den att jag är jävligt rädd att bli beroende av dem, för det verkar som ett helvete.

Men mitt problem är också att jag har extrem ångest dygnet runt. Har haft en fruktansvärd barndom, mamma med borderlinepersonlighetsstörning, pappa med alkoholism och svåra tvångstankar o ritualer, en styvmamma som har psykopatiska drag enligt min terapeut och 1 halv o 2 styvsyskon som skiter fullständigt i mig och har behandlat mig illa. Lever tyvärr fortfarande hemma kvar i skiten än så länge, och det gör väl iofs inte saken bättre.

Av mitt snart 20 åriga liv har jag tidigare gått totalt 8 år i terapi och hos psykolog.

Men det känns som att inget hjälper mot min ångest förutom sobril, och jag blir tokig av att aldrig kunna sova och pinas av min ångest dygnet runt.

Om det inte fanns risk för beroende och det inte hade så många långsiktiga biverkningar skulle jag ville käka sobril flera gånger varje dag jämt för det är det enda som får mig att känna som att jag mår hyfsat bra, annars är det bara ångest dygnet runt.
Citera
2006-12-05, 20:09
Medlem
Istället för att oroa dej över benzo beroende just nuså borde du fundera på hur du ska ta dej bort från "skiten" , jag hade börjat med att flytta direkt o starta nytt liv. Fortsätta snacka me psykolog osv.. är inte så insatt i benzo men 5-10mg sobril låter som rätt mildt.. Just nu är väl de viktigaste att slippa ha konstant ångest än ett litet beroende. I takt med att du börjar må bättre så kommer du nog lätt kunna sluta me den
Citera
2006-12-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eearl
Istället för att oroa dej över benzo beroende just nuså borde du fundera på hur du ska ta dej bort från "skiten" , jag hade börjat med att flytta direkt o starta nytt liv. Fortsätta snacka me psykolog osv.. är inte så insatt i benzo men 5-10mg sobril låter som rätt mildt.. Just nu är väl de viktigaste att slippa ha konstant ångest än ett litet beroende. I takt med att du börjar må bättre så kommer du nog lätt kunna sluta me den

Håller du dig inom 2-3 o dagen kan du vara rätt lugn, det är som Oxascand svag benzo, men ökar du så får du problem efter ett tag
Citera
2006-12-05, 22:06
Medlem
lakritspipans avatar
Inte så mycket att tillägga förutom att jag käkat benso, oftast Iktorivil ca 2 ggr/veckan i ca ett halvår och jag har inte upplevt några som helst problem, tvärtom! Jag käkar bara typ 1-2mg åt gången vid behov eftersom jag precis som du inte är ute efter att flumma på det även om det vid enstaka tillfällen har slunkit ner en hel del mer tillsammans med alkohol men hur som helst, jag accepterar inget beroende. När det gäller att bli beroende så är det väl som med det mesta, ganska individuellt, men när en läkare snackade om Iktorivil så sa han att det är fysiskt omöjligt att bli beroende av det om du käkar låg dos 2 ggr/veckan...

Läkare kan ju ha fel eller till och med snacka skit ibland som många vet men i det här fallet lär det ju kunna stämma med tanke Iktorivlens halveringstid. Om jag förstått rätt så bör man kunna käka en benso med kortare halveringstid oftare än så utan att riskera fysiskt beroende. Ofta sägs det ju att typ Xanor och andra bensos med kort halveringstid är lättare att bli beroende av, fattar fan inte detta, de går ju snabbar ur kroppen? Eller tänker jag galet? Eller menar de kanske psykiskt beroende? Whatever, 2 ggr/veckan med Sobril lär vara lugnt...
Citera
2006-12-05, 23:59
Medlem
nynnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
Hej

Flytta och skaffa dig ett eget liv fritt från missbruk och tokigheter. Om din terapeut och Soc slår sig ihop kan de fixa en förtur i bostadskön åt dig. Alla behöver ett mål i tillvaron och ditt mål den närmsta tiden bör vara att flytta hemifrån. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in