• 1
  • 2
2006-12-05, 17:33
Medlem
Tiwazs avatar
Har köpt ett kilo chevreost som jag har i kylen, är lite osäker på vad jag ska göra med den. Nu vill jag höra lite förslag! Går och småäter på den men den är ju ganska stor och det lär ju finnas massa gott man kan göra med en sån ost.

I ugnen med honung läste jag om innan och ska testa ikväll!
Citera
2006-12-05, 17:38
Medlem
Tjohildas avatar
En klick på ett halvt färskt fikon är gott.

Eller smulad över färska kokta rödbetor, har jag läst nånstans.
Citera
2006-12-05, 17:42
Medlem
fraess avatar
En gång blandade jag chevre med lite fet turkjoghurt, bara tillräckligt för att den skulle bli krämig. Saltade och pepprade lite. Den geggan kunde jag sen ha till mycket. Jag fyllde paprikahalvor med sån gegga och strösslade över pinjenötter, och sen in i ugnen. Det var jättesmaskigt.
Citera
2006-12-05, 19:26
Medlem
Pratade just om det med min syrra idag och hon visste vad man kan göra med chèvreost. Man lägger en bit ost på en brödskiva och sedan in i ugnen. När osten har smält är det klart och till det har man ruccolasallad och pinjenötter.
Citera
2006-12-05, 20:03
Medlem
Kuggarns avatar
Jag brukar smörsteka små bitar av vitt formbröd sedan lägger jag på en klick av en blandning med chevré, creme fraiche och lite cayenne. Sen på med en valnöt och ringla lite flytande honung över. Jag och frugan brukar göra slut på ett fat sådana ibland på fredagkvällarna. Rekommenderas!
Citera
2006-12-05, 22:12
Medlem
Golonkas avatar
Lite mer pilleri, men jävligt gott!

Hos kinesbutiker kan man köpa vårrulledeg i frysta plattor. Fyll en sån platta med en lagom bit chevre. Vik ihop till en vårrulle och fritera. Servera med strimlade morötter, selleri och purjo som du hastigt slungat i lite smält honung med en svätt vittvin i. Garnera med fikon och hackade valnötter.
Citera
2006-12-06, 08:32
Medlem
Bondlurks avatar
Stek karljohan i smör och rör i chevre och vitlök. Bred ut röran på rostat bröd. Apgod förrätt!
Citera
2006-12-06, 10:02
Medlem
tuborgs avatar
Paj med riven chevre samt riven kokt potatis är även det sjukt gott bredvid gott kött.
Citera
2006-12-06, 10:03
Medlem
Linda in stavar av osten i bacon och kör i ugnen!
Citera
2006-12-06, 14:24
Medlem
Bråkmakarns avatar
Lamm och chevré fungerar bra ihop. Köp lammfilér och fyll dom med en creme av chevre, philadelphia och persilja (lite trixigt, men det går) och stek filéerna.
Citera
2006-12-06, 18:49
Medlem
Ninsos avatar
En gång gjorde jag en potatissallad med chevré i. Minns att jag hade i potatis, lite olja, balsamvinäger, avokado och sedan värmde jag chevrén i ugnen för att sedan ha i den. Väldigt gott, tyvärr har jag inte kvar receptet.
Citera
2006-12-06, 19:01
Medlem
ratboness avatar
lasagne med puylinser!

http://www.risenta.se/LyxLasagnemeds...rochgetost.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto