Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Tack för berömmet.
My pleasure, du är värd mer beröm än så, men hybris, du vet.....kan vara svårt att handskas med.
Citat:
Det finns flera problem i I&I. Detta vet du, och du gör ofta bra insatser för att göra någonting åt dem. Jag kan tänka mig att arbetet påminner lite om att ösa en eka med tesked. Men det primära problemet är inte att en grupp har väldigt fel och en annan väldigt rätt. Den handlar snarare om med vilken ambition och insikt som de olika debattörerna väljer att angripa ämnet.
Visst vet jag det, och du har alldeles rätt i vad du säger.
Citat:
Saken är ju nämligen den, att varken jag eller Evert (som nämns ovan) är speciellt invandringspositiva i egentlig mening. Sannolikt är vi snarare, i en mer balanserad församling, parkerade någonstans bland de moderata invandringskritikerna.
I varje fall jag, och jag tror även Evert, är fullt medvetna om att det finns stora invandringsproblem och ingången för mig i många trådar är att jag anser att den problembild som presenteras är alltför grovt förenklad och enbart ett uttryck för missnöje eller fördomar snarare än ett verkligt diskussionsinlägg där skribenten ansträngt sig för att framföra en ny infallsvinkel på en åsikt.
Tycker jag stämmer utmärkt väl med hur ni manifesterar er närvaro i I&I, jag har inget att erinra mot din beskrivning. Det var väl inte heller i första hand ditt och Dicke-Everts namn som jag tänkte på.
Citat:
Nu är ju det kanske inte någonting som är sådär jättenkelt att kräva alla gånger, och speciellt vad gäller Islam så har jag full förståelse för många av de åsikter som vädras på FB. Men det betyder inte att det inte blir problematiskt på ett debattforum om det finns en extrem likriktighet för många människors åsikter. Då blir trådarna sociala åsiktsyttringar snarare än debatter. Och även om det kan vara otroligt roligt vissa gånger, så är det inte alltid man känner sig motiverad att kasta sig i en tråd där man efter 5 minuter har 4 separata debatter med olika användare med olika grader av retorisk skärpa igång samtidigt.
Förståeligt det, men t ex ämnenas natur, invandring, den muslimska tron, integrering och liknande är ju en het potatis eftersom det inte är speciellt salongsfähigt att diskutera detta i öppna ordalag i det stora likriktningstemplet Sverige, där nomenklaturans ord är lag och traumatisering/stigmatisering av alla som inte stämmer in i mångkulturhyllningarna är legio. På Flashback kan
alla, inom lagar och reglers råmärken, uttala en åsikt som i förlängningen kanske kunde få dom sparkade från jobb, fackförening och liknande om det uttalades öppet. Samma sak kan säkerligen inträffa i det sociala livet.
Därför kan diskussion i dessa ämnen bli rörig, spretig och i värsta fall totalt urusel, vilket iofs inte bara gäller I&I. Kolla gärna in Politik Inrikes, det är lätt att dra en parallell med det forumet. Ibland helt lysande insatser, ibland så häpnadsväckande dumma så man bara tar sig för pannan. Finns också fler forum med samma "problem", om man nu vill använda det ordet.