Gillade the hobbit men blev ändå lite besviken när jag såg den. Som TS nämnde var filmen väldigt o-blodig och tyckte faktiskt att den innehöll lite väl mycke humor. Fick inte riktigt samma episka känsla som i de 3 första filmerna
Jag tycker att det är smakfullt att undvika att pissa på med massa gore-orgier. Hobbit ser man väl ändå för att ta del av ett äventyr och en intressant saga?
Tycker man blod och slafs är spännande kanske man ska se filmer avsedda för ändamålet?
Spana in Peter Jacksssons tidigare verk för lite skön blood-fest. :-D
Personligen blev jag snudd på uttråkad av att filmen innehöll så mycket våld kontra faktisk handling.
Har just läst boken en andra gång (första gången var en väldans massa år sedan), efter att ha sett filmen, och nu är jag lite förvirrad.
Det tycktes mig som att filmen/filmerna är baserade på flera böcker än "The hobbit", vilket är förståeligt. Nu är min fråga: Vilka andra böcker är den egentligen baserad på? Tänkte främst på sidospåret med "The Necromancer" (som visserligen nämns i boken). Jag fruktar att svaret är "Silmarillion", som jag har ett minne från min ungdom av att vara väldigt TUNG (var visserligen bara en parvel då jag försökte mig på den, men ändå).
Silmarillion har man inte rättigheter till så det finns bara lite vaga referenser till den (typ de blå trollkarlarna), mestadels är det väl Appendixet till Sagan om ringen man fallit tillbaka på, kanske det finns ngt annan kringlittertur också.
Va och kollade på hobbit filmen för två veckor sedan i 3D. Mycket bra film måste jag säga. Men till det tråkiga det fanns inget blod.! Alltså är det bara jag som är känslig och faktiskt tycker att det borde komma lite blod när dem hugger av huvuden m.m. Finns det någon annan variant på den här filmen där dem inte tagit bort blodet?
Jag stör mig mer på att det finns folk som har ett behov av att se blod när det går på bio.
Bara jag som ledsnat på den dödsdyrkande kulturen vi har här i världen?
Sagan om Ringen hade inte heller överdrivet mycket blod (den första i synnerhet). Kommer ihåg scener som när dom slogs mot trollet i moria, trots otaliga pilar, hugg och slag så blöder inte trollet det minsta, attackerna verkar inte gå igenom trollets hud och borde därför rimligen inte göra någon nämnvärd skada, men likväl segnar fanskapet ned efter att ha försökt spetsa Frodo.
En annan är scenen där Boromir blir genomborrad av pilar, endast mycket lite blod runt såren i den scenen.
Denna konsekventa avsaknaden av blod i stridsscenerna är väl ett sätt att hålla våldet på en mer barnvänlig nivå och minska den allmänna brutaliteten.
Inget blod och sen tyckte jag att den skulle vara lite mer mörkare.
Titta tex på striderna i the hobbit och sen i sagan om ringen, de i sagan om ringen var råare och mer närgångna.
Läser du boken så fattar du varför det är som det är.
Jag blev också besviken först men när du inser att boken är skriven på ett humoristiskt sätt så förstår man.
Jag som tyckte det var tillräckligt mörkt när Minas Tirith's försvarare slaktades i drivor under anfallet i slutscenen. Blod behövs fan inte för att det ska vara en morbid jävla film, hitta något annat då?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!