Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Saurons röst ändrar sig väl mellan de olika filmerna?
I första filmen är det ju en grym röst som talar med Frodo varje gång han har på sig ringen.
Men i sista filmen är det ju en viskande lockande röst som talar med Aragorn.
Tycker överhuvudtaget att porträtteringen av Sauron är väldigt märklig i LOTR-trilogin och en av de saker jag är mest missnöjd med i filmerna.
Varför ändras Sauron mellan varje film? I första filmen är han ett stort brinnande öga, i andra filmen ett elektriskt öga fäst i tornen och i sista filmen är han en jävla strålkastare. WTF liksom??
Undrar om Sauron kommer ha en del i handlingen i form av The Necromancer of Dol Goldur. De två filmerna ska ju inte bara handla om The Hobbit utan även allt annat som hände då och fram till Fellowship of the Ring.
Det var samma röstskådespelare bakom Saurons röst i hela trilogin.
Jag uppfattade det mer som att Sauron ändrade röstläge utefter situationen.
I första filmen så hade han som du bl.a skrev en kraftfull och grym röst, medan i trean en mer "viskande" och lockande röst.
Jag uppfattade den också väldigt "seductive" och manipulativ och just i den situationen passade en sådan röstton mer än en kraftfull och grym.
Sauron hade flera sätt han snärjde varelser kring sig, ett var genom ren skräck medan ett annat genom manipulation.
När han viskande talar i Aragorns sinne i trean är rösten just manipulativ eftersom situationen var som sådan och att Saurons baktanke var att snärja Aragorn.
Där hade helt enkelt inte en kraftfull och aggressiv röst passat så bra, som den visserligen gjorde i ettan när han snackade med Frodo i "Skuggvärlden" och Saruman i palantiren.
Eller vad tycker du?
Men sen angående ögat så retade jag mig också på den.
Sauron hade faktiskt en fysisk kropp som man för att ge en bättre förklaring motsvarade den skepnad man såg i början av filmen. Saurons fysiska form var inte ett "öga".
Han satt högst upp i tornet och styrde detta öga som snarare var ett magisk frammanat objekt under hans vilja.