• 1
  • 2
2006-12-03, 13:05
Medlem
Retrotardeds avatar
ok.. i denna djungel av antivirusprogram så är det ju svårt att veta vilket som e det bästa.. men jag kan iallafall berätta om "nutida" händelser.

För att "gardera" mig kör jag både NOD32 och F-Secure Anti-Virus Client Security samtidigt. Men vilket är egentligen bäst av dem?

MSN-skiten som alla känner till, försökte hälsa på hos mig häromdan. NOD32 reagerade inte ens, men det gjorde det andra (tack!)

I dagarna har det kommit en ny slags myspace-worm, som tydligen kör via nån quicktime-exploit.. tror det e nån phishing skit.. men iallafall.. återigen.. NOD32 ingen varning. F-Secure Anti-Virus Client Security varnade!

Kan någon då förklara varför NOD32 blivit så hyllat här på forumet?
Tänker fortsätta använda det självklart, ihopp om att det kanske kan upptäcka ngt som inte det andra kan, men chansen e väl rätt liten verkar det som..
Citera
2006-12-03, 13:07
Medlem
Z4Ws avatar
Man kan inte köra två anti-virus program tillsammans. Dina "undersökningar" visar ingenting då det kan ha varit f-secure som strulade till det för NOD32. Testa att köra med båda enskillt och trycka på den där länken.
Citera
2006-12-03, 13:10
Medlem
Retrotardeds avatar
kan du förklara lite mer om hur de kan strula för varandra? jag menar, om båda är igång så borde väl båda reagera om de finner nåt skit?
Citera
2006-12-03, 13:17
Medlem
mannenmedhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrotarded
kan du förklara lite mer om hur de kan strula för varandra? jag menar, om båda är igång så borde väl båda reagera om de finner nåt skit?

nej, det blir konflikt mellan proggen.
Citera
2006-12-03, 13:22
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Det strular till för varandra, när du installerade NOD32 så stog det "Please uninstall every other Antivirus program , or else it might cause a conflict".

Citat:
I dagarna har det kommit en ny slags myspace-worm, som tydligen kör via nån quicktime-exploit.. tror det e nån phishing skit..
Exploits har ingenting med phishing att göra.

Citat:
Kan någon då förklara varför NOD32 blivit så hyllat här på forumet?
NOD32 är väldigt resurssnålt och bra.
Citat:
Tänker fortsätta använda det självklart, ihopp om att det kanske kan upptäcka ngt som inte det andra kan, men chansen e väl rätt liten verkar det som..
Satsa på NOD32.
Citera
2006-12-03, 13:30
Medlem
Retrotardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Exploits har ingenting med phishing att göra.

http://www.f-secure.com/weblog/
http://blog.spywareguide.com/2006/12...leads_use.html

skiten kommer in via en film som ska laddas.. blir du väl infekterad så gör den om din sida (antar att du vet hur myspace fungerar) så att alla som besöker den också får skiten.. sen när de klickar på home t.ex så blir de hänvisade att logga in igen (om man nu e så dum) så lite har det väl ändå med varandra att göra..
Citera
2006-12-03, 13:34
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
skiten kommer in via en film som ska laddas.. blir du väl infekterad så gör den om din sida (antar att du vet hur myspace fungerar) så att alla som besöker den också får skiten.. sen när de klickar på home t.ex så blir de hänvisade att logga in igen (om man nu e så dum) så lite har det väl ändå med varandra att göra..
Exploits har fortfarande ingenting med phishing att göra.

Ta det här exemplet du har ett fiskespö och så dödar du någon med detta fiskespö har alla fiskespön då någonting att göra med mord?
Citera
2006-12-03, 13:39
Medlem
Retrotardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Exploits har fortfarande ingenting med phishing att göra.

Ta det här exemplet du har ett fiskespö och så dödar du någon med detta fiskespö har alla fiskespön då någonting att göra med mord?

nae.. men slutsats: du kan mörda med ett fiskespö också.. påstod aldrig att exploits alltid har med phishing att göra!
Citera
2006-12-03, 13:46
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Påstod aldrig att exploits alltid har med phishing att göra!
Okej, det lät som det men jaja. Har du testat att avinstallera F-Secure och gå in på den där msn länken?
Citera
2006-12-03, 14:06
Medlem
Retrotardeds avatar
lät det som det när jag skrev "kör via nån quicktime-exploit.. tror det e nån phishing skit"?

well.. nae..eftersom jag inte ens har kvar länken så har jag inte kunnat göra det, men om det e nån av er som kör nod32 o blivit varnade om msn-skiten så kan ni ju meddela det..

edit: iofs kanske det kommer/kommit någon uppdatering till nod32.. men någon som blev varnad av det för ca 1 v sen?
Citera
2006-12-03, 14:45
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
lät det som det när jag skrev "kör via nån quicktime-exploit.. tror det e nån phishing skit"?
Med tanke på hur extremt dåligt det är formulerat så ja.

Det låter som att du säger att exploiten är nån "phishing skit".
Citera
2006-12-03, 15:03
Medlem
nollans avatar
Imponerande korkat att köra två virusprogram samtidigt, det har väl inte förbigått någon trodde jag.

Och ja, NOD32 varnade för msn-skräpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in