2006-12-03, 12:55
Medlem
(Hoppas jag postat i rätt forum annars ber jag att bli flyttad)

Satt och tänkte lite på vilka problem man kan stöta på på arbetsplatser om man t,ex har ett speciellt utseende, synliga tatueringar, kanske slöja eller liknande. (Har själv inte dessa "problem").

Många arbetsplatser förbjuder nu de anställda att jobba med synliga tatueringar, stötande smycken eller att bära turban under arbetstid. Hur skall man se på detta? Vem har rätt och vems rättighet skall man se till? Den anställdes personliga integritet och rättighet att se ut som man vill, eller arbetsgivarens åsikt och bestämmanderätt? Kan berörda kunder, patienter eller klienter ha något att säga till om i detta fall?

Vore kul med lite SERIÖS argumentation för eller emot förbudet att ha viss klädsel eller andra tillbehör såsom ovan beskrivet. Kan båda parterna ha rätt?

Själv har jag svårt att bestämma mig, visst de känns inte rätt att neka någon ett jobb bara pga att han kanske har ett speciellt utseende eller piercings som han ej vill ta bort, men samtidigt om det är negativt utåt sätt, vilket är/kan vara ett problem på arbetsplatsen eller företaget.
Citera
2006-12-03, 12:58
Bannlyst
Självklart ska de nekas. Det är arbetsgivaren som bestämmer och upp till den anställde att följa den dresscode som finns för att få jobba. Bara att bita ihop eller söka nytt jobb. Börjar bli löjligt det här att alla tror dom har så jävla mycket rättigheter och arbetsgivaren ska ändra sig. Nej foten direkt tycker jag.
Citera
2006-12-03, 13:09
Medlem
Fruktpojkens avatar
Kan personen inte rå för ett visst utseende ska detta icke diskrimineras. Vill personen inte blocka bort piercingar är det dennes problem och ingen annans.
Citera
2006-12-03, 13:20
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpojken
Kan personen inte rå för ett visst utseende ska detta icke diskrimineras. Vill personen inte blocka bort piercingar är det dennes problem och ingen annans.

Ett lite knepigt ämne det där faktiskt. Håller med dig om att personen alltid bör ha möjligheten att "ordna" till sitt utseende för att uppfylla minimikraven. Men komplexiteten kommer med sådana jobb där utseendet har betydelse.

I extremfallet snackar vi modellyrken och där kan man inte direkt kräva att inte bli utseendediskriminerad. Frågan är dock var gränsen går för när utseendet inte längre har betydelse för jobbet. Inom exempelvis alla yrken som har någon form av kundkontakt så kan ju faktiskt utseendet ha en viss betydelse och man kan tänka sig att en arbetsgivare vill ha det på ett visst sätt. Den stora frågan är till vilken nivå av jobb detta ska vara tillåtet.

Ett liknande exempel är t ex ett jobb där man ska föra företagets talan utåt offentligt. Där skulle exempelvis personernas röster på samma grunder vara en faktor att diskriminera från, vilket ter sig ganska naturligt då den spelar in i kvaliteten på jobbet som utförs. På samma sätt kan ett utseende också spela in anser jag.
Citera
2006-12-03, 18:14
Medlem
hestors avatar
Självklart är det upp till varje arbetsplats och arbetsgivare att avgöra vilka restriktioner i personlig utsmyckning som gäller. Det vore konstigt om det inte finns en norm om hur ett neutralt utseende ser ut. Neonlila mohawk lär inte uppfattas som detta, eller om man har 10 nålar i ansiktet. En 'omodifierad', omålad och obesmyckad människa kan väl tänkas vara en acceptabel norm. Angående kläder så kan arbetsgivaren ha en rekommenderad klädkod. Varje arbetsplats har olika krav på vilka kläder som krävs. Naturligtvis ska det vara så neutralt och jämställt som möjligt.

Hår är däremot svårare! Både i ansikte och på hjässan. Vad anses vara en neutral frisyr? Här kan jag svårt att komma på något direkt bra förslag. Skulle vara om man införde en företags-frisyr. Men det hade säkert blivit på tok för mycket krångel. Men att det är praktiskt och inte påverkar arbetsförmågan är väl en bra början?
Citera
2006-12-03, 18:32
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestor
Hår är däremot svårare! Både i ansikte och på hjässan. Vad anses vara en neutral frisyr? Här kan jag svårt att komma på något direkt bra förslag. Skulle vara om man införde en företags-frisyr.

Haha! Underbart förslag. I värsta fall får de som absolut vägrar klippa sig eller de som saknar hår bära specialdesignade företagsperuker. Givetvis med avdrag på lönen då för tillverkningskostnaden.
Citera
2006-12-07, 15:34
Medlem
arbetsgivaren äger dig i mina ögon under den tid han betalar dig. Han väljer då hur du ska se ut för att matcha hans eventuella kundkrets eller verksamhetsområde.Sen hur du går klädd eller kammar dig efter arbetstidens slut är upp till dig.
Citera
2006-12-08, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengts_ grabb
arbetsgivaren äger dig i mina ögon under den tid han betalar dig. Han väljer då hur du ska se ut för att matcha hans eventuella kundkrets eller verksamhetsområde.Sen hur du går klädd eller kammar dig efter arbetstidens slut är upp till dig.

Nä, du är inte "ägd" av någon. Varje företag som vill gå bra för sig har gett upp de där idéerna för längesen, det är i princip bara i industrisektorn som såna idiotiska maktstrukturer finns kvar. I i princip alla moderna företag vill chefen mer se sig som en "polare" till arbetarna, för att uppnå högre arbetsmoral och då gör också arbetarna ett bättre jobb. Nåja, det var något OT.

Hur som, jag tycker också att man kan ställa det grundläggande kravet att man inte ska se alltför "udda" ut, om det handlar om ett serviceyrke, men ett ofog är "foto ska bifogas" i ansökningshandlingar, hur gick det med kompentensen? Även om det är trevligt när alla tjejer i kassan på ICA är extremsöta, men det känns så jäkla uppenbart vad det var som gav dem jobbet.

Fram för anonymiserade arbetsansökningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in