2008-02-06, 16:46
Medlem
dekiss avatar
förlåt förlåt förlåt om det här redan har tagits upp, orkade inte läsa igenom alla 200 sidor.

är det helt hopplöst att ha ett någorlunda fungerande vista med mindre än 2GB ramminne? jag har 1074 MB på min acer och den är djävulskt seg. förstår inte varför de säljer vista ihop med datorer som inte klarar av det... hursomhelst, måste jag köpa större ramminne och i så fall hur pass stort? ungefär vad kostar det och var är bäst att handla...?
2008-02-06, 20:48
Medlem
jag antar att du har en laptop? köp så du i alla fall har 2 gig ram. en 1 gig 667mhz sodimm ligger runt 250kr på netonnet.

annars om du har ett usb minne liggandes så kan du köra ready boost eller va de nu kallas. dvs att datorn använder usb minnet som ram. och om jag inte har fel så är det bara så att om ditt vista är 32bitars så är det inte lönt med mer än 3 gig ram?

anlednigen till varför vista är så segt i början är för att vista lär sig vilka program du använder dig av mest. tar ett tag innan de flyter på ordentligt.
2008-02-06, 20:50
Medlem
hajkuus avatar
Varför Vista?

Jag tänkte köpa en ny laptop, använder den för surfning samt office applikationer.
Finns det någon anledning att köpa den med vista förutom utseendet?
Jag har inte orkat läsa igenom tråden, men den laptoppen jag vill ha är Toshiba Protegé R500 och jag kan få den med engelsk XP, vilket inte spelar någon roll för mig.
Men ännu en gång varför Vista? För mig verkar det bara segt och med taskiga drivrutiner.
Tack på förhand
2008-02-06, 21:57
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
Jag tänkte köpa en ny laptop, använder den för surfning samt office applikationer.
Jag har inte orkat läsa igenom tråden, men den laptoppen jag vill ha är Toshiba Protegé R500 och jag kan få den med engelsk XP, vilket inte spelar någon roll för mig.
Men ännu en gång varför Vista? För mig verkar det bara segt och med taskiga drivrutiner.
Tack på förhand

Drivrutiner lär vara fixade, men för det du ska göra rekommenderar jag XP eller 2000 (!).
2008-02-06, 22:01
Medlem
Jag ska snart köpa en ny hårddisk, och då ska jag också installera om Vista. Nu har jag använt en nedladdad version av Vista Ultimate x64, en sådan Dell kopia som fungerar direkt. Vilken torrent ska jag ladda ned för att få en vanlig x86 version av Ultimate versionen, väldigt gärna en Dell kopia så man slipper krångel - jag vill absolut inte ha några crack eller hacks på datorn.
2008-02-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
jag antar att du har en laptop? köp så du i alla fall har 2 gig ram. en 1 gig 667mhz sodimm ligger runt 250kr på netonnet.

annars om du har ett usb minne liggandes så kan du köra ready boost eller va de nu kallas. dvs att datorn använder usb minnet som ram. och om jag inte har fel så är det bara så att om ditt vista är 32bitars så är det inte lönt med mer än 3 gig ram?

anlednigen till varför vista är så segt i början är för att vista lär sig vilka program du använder dig av mest. tar ett tag innan de flyter på ordentligt.
du kan alltid utnyttja upp till 4GB även med 32bitars OS.
Dock finns oftast en hårdvarubegränsning i bärbara maskiner så vill man vara säker köper man en dator med dedikerat grafikkort och testar i butik.
2008-02-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
Tack på förhand
Jag har kört skarpt med Vista x64 sedan i somras, har inga problem med dricvrutiner what so ever.
Som någon annan föreslog här med windows 2000, ja skaffa det om du inte tänker ansluta datorn mot nätet överhuvudtaget och särskilt om du aldrig vill ha en enda fungerande drivrutin till dina nya prylar.

Vista ska du eftersom det är:
säkert
smart (lär sig ditt betendemönster)
readyboostfunktionen som du inte finner i andra OS
och du har support på operativet klart mycket längre än XP.
2008-02-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekis
förlåt förlåt förlåt om det här redan har tagits upp, orkade inte läsa igenom alla 200 sidor.

är det helt hopplöst att ha ett någorlunda fungerande vista med mindre än 2GB ramminne? jag har 1074 MB på min acer och den är djävulskt seg. förstår inte varför de säljer vista ihop med datorer som inte klarar av det... hursomhelst, måste jag köpa större ramminne och i så fall hur pass stort? ungefär vad kostar det och var är bäst att handla...?
I början är Vista alltid segt, räkna med det de första veckorna.
Men som någon annan sa köp ett engibabytes minne, om du kan så köp 2 st 2GB RAM minnen, men kolla att hårvaran stödjer det först.
2008-02-07, 10:51
Medlem
dekiss avatar
tack för svar!

mitt vista har jag haft ett år nu och jag tycker tvärtom att det blir mer och mer segt så jag tror inte att det fortfarande håller på att "köra in sig".

okej verkar rätt billigt med nytt ramminne iaf, jag måste ju köpa två stavar men de är utbytbara mot vilken storlek som helst...? sen det där med ready boost på usb-minnet, är det något man kör genom datorn eller ska man installera det någonstans ifrån?
2008-02-07, 12:58
Medlem
du får kolla specsen på din dator frö att se vilka minneskonfigurationer om passar din burk. men jag tror att 2 x 1gb 667mhz skulle passa bra.

jag tror att när du stoppar in usb minnet så kommer det upp en automeny där man kan välja ready boost. vet dock inte om alla versioner av vista kan köra ready boost.
2008-02-07, 13:21
Medlem
Citat:
tack för svar!

mitt vista har jag haft ett år nu och jag tycker tvärtom att det blir mer och mer segt så jag tror inte att det fortfarande håller på att "köra in sig".

okej verkar rätt billigt med nytt ramminne iaf, jag måste ju köpa två stavar men de är utbytbara mot vilken storlek som helst...? sen det där med ready boost på usb-minnet, är det något man kör genom datorn eller ska man installera det någonstans ifrån?

Starta dit Windows Hjälp och Support och sök på "Readyboost". Där står hur du ska göra.

Har du städat din dator på sistonde? Både vad det gäller damm inne i maskinen och när det gäller mjukvaran.

Obs! Skapa återställningspunkt innan du börjar och kontinuerligt under din rensning.
1. Ta bort alla program, filer och windows-funktioner du inte använder.
2. Rensa skrivbordet.
3. Kör diskrensning + defragmentering.
4. Rensa och defragmentera registret.
5. Ta bort avinstallationsfiler för alla gamla windows uppdateringar som du vet funkar. Kopiera först till CD/DVD eller ext HD om du vill vara extra säker.
6. Ställ in virtuella minnet.
7. Ställ in datorn för bästa prestanda om du föredrar det framför att det ser flashigt ut.
8. Kolla vad som startas automatiskt, rensa.
9. Rensa historiken i Internet Explorer och ställ ner antalet sparade dagar till ett minimum.
10. Sök igenom datorn efter virus och annat otrevligt. Använd t.ex. Ad-aware och Spybot S&D som komplettering till ditt virusprogram.
11. Kolla på nätet efter andra tips på att snabba upp din dator.

Om datorn fortfarande är trög är det kanske dags för en ominstallation av windows.

Lycka till!
2008-02-07, 13:31
Medlem
Citat:
tack för svar!

Sätt i ett snabbt USB minne i datorn helt enkelt så får du upp ett val där du kan välja att köra som readyboost. Inga installationer krävs

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in