2007-01-17, 15:41
Medlem
barreths avatar
oem är olagligt att sälja till någon som inte säljer nya datorer som de förinstallerar operativet på. Men självklart är det fullt möjligt att köpa en sådan oem skiva om man känner någon återfärsäljare, liten som stor. Jag driver ett datorföretag och kan från mina leverantörer sköpa oem-versioner av alla möjliga typer av program, även om jag oftast inte behöver det.

Funderade på att ökpa vista på oem till min dator först, men sen fick jag reda på att jag får en 10-dators licens till både vista ultimate och fulla office07 för jag är med i partnerprogramet för några $100 om året.
2007-01-17, 19:28
Medlem
agatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
oem är olagligt att sälja till någon som inte säljer nya datorer som de förinstallerar operativet på. Men självklart är det fullt möjligt att köpa en sådan oem skiva om man känner någon återfärsäljare, liten som stor. Jag driver ett datorföretag och kan från mina leverantörer sköpa oem-versioner av alla möjliga typer av program, även om jag oftast inte behöver det.

Funderade på att ökpa vista på oem till min dator först, men sen fick jag reda på att jag får en 10-dators licens till både vista ultimate och fulla office07 för jag är med i partnerprogramet för några $100 om året.

oem vista basic säljs på dustin för typ 975

där står:

Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

Det jag undrar är om man ändå försöker installera på en dator med xp går det?
2007-01-18, 11:47
Medlem
barreths avatar
ja det fungerar utmärkt, bara det att du inte "får" göra det. Men finns inga tekniska hinder. bara att köra.
2007-01-18, 13:35
Medlem
hej jag har precis installerat vista på min andra dator, nu är det bara så att internet fungerar inte och ljudet fungerar inte heller. vad kan jag göra för att få det och funka?
2007-01-18, 15:04
Medlem
agatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornosterberg
hej jag har precis installerat vista på min andra dator, nu är det bara så att internet fungerar inte och ljudet fungerar inte heller. vad kan jag göra för att få det och funka?

drivrutiner till nätverk och ljud?
2007-01-18, 16:11
Medlem
Det stämmer säkert jag är inte så bra på datorer, vet nån var man kan hitta drivrutiner? vart hittar jag vad jag har för nätverkskort och ljudkort?
2007-01-18, 17:04
Medlem
milks avatar
Citat:
Det stämmer säkert jag är inte så bra på datorer, vet nån var man kan hitta drivrutiner? vart hittar jag vad jag har för nätverkskort och ljudkort?

Bara gå in på enhetshanteraren och sen välja att den ska söka efter drivisiar så ska det lösa sig!
2007-01-18, 17:06
Medlem
agatons avatar
Citat:

finns många olika program för att se exakt vad för grejjer man har. tex aida32, sisoft sandra, eversest mm
2007-01-18, 17:18
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agaton
oem vista basic säljs på dustin för typ 975

där står:

Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

Det jag undrar är om man ändå försöker installera på en dator med xp går det?

Det går utmärkt att installera OEM bara att formatera hhd innan så den är ren.
Hade beställt Vista Home Prem från Dustin först men ringde idag och tog samma fast OEM-versionen. Levereras 2 febr. fick jag mail om.
Lite skillnad på 1.185:- och 2.870:-
Fick min dator bygd i somras och har kört både XP, Xandros och Vista på den.
2007-01-18, 17:36
Medlem
agatons avatar
låter kalas, hur är det med 32 vs 64bit, vad är det för skillnad. vet att min dator klarar det men är inte insatt i begreppet. fördelar vs nackdelar?
2007-01-18, 17:41
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agaton
låter kalas, hur är det med 32 vs 64bit, vad är det för skillnad. vet att min dator klarar det men är inte insatt i begreppet. fördelar vs nackdelar?

Har testat både XP 32, 64 och Vista 32 och 64bit. Vissa av mina gamla program inte funkar så bra i 64bit. Beställde 32bit.
Fast det kommer vara många av mina gamla program som inte kommer att gå att köra i Vista.
2007-01-19, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrid
Har testat både XP 32, 64 och Vista 32 och 64bit. Vissa av mina gamla program inte funkar så bra i 64bit. Beställde 32bit.
Fast det kommer vara många av mina gamla program som inte kommer att gå att köra i Vista.

I XP finns ju möjligheten att köra äldre program genom att välja "kompabilitetsläge" och välja W95, W98, NT4 eller W2000.

Detta genom att (t.ex?) klicka på start/alla program/välja ett program i listan/högerklicka där du normalt klickar för att starta programmet ifråga och välja "egenskaper". Därefter välja fliken "kompabilitet" och välja Op-system, och ev.andra val...

Detta borde väl finnas i Vista med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in