2008-01-14, 12:06
Medlem
Dust0rs avatar
Jag skulle rekommendera dej att skaffa 1gb ram till minst iallafall.
Vista ÄR resurskrävande.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av att köra Vista med såpass lite ram, men enligt dem själva är 1gb rekommenderat.
http://www.microsoft.com/sverige/win...uirements.mspx

Sen om de snålar för att sälja mer eller för att det vekligen stämmer vet jag inte.

Nån annan som kör Vista med 1gb, samt kör många applikationer på samma gång?

Om du inte har betalat för Vista kan du ju prova och se om det funkar tillfredsställande. Blir ju lite pill, men har man inget annat för sej...
2008-01-14, 12:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Jag skulle rekommendera dej att skaffa 1gb ram till minst iallafall.
Vista ÄR resurskrävande.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av att köra Vista med såpass lite ram, men enligt dem själva är 1gb rekommenderat.
http://www.microsoft.com/sverige/win...uirements.mspx

Sen om de snålar för att sälja mer eller för att det vekligen stämmer vet jag inte.

Nån annan som kör Vista med 1gb, samt kör många applikationer på samma gång?

Om du inte har betalat för Vista kan du ju prova och se om det funkar tillfredsställande. Blir ju lite pill, men har man inget annat för sej...

Jag har kört Vista med 1 gb ram och även om det funkade med alla effekter på så märker man snabbt att Vista vill ha mer!
Köp en gb till!
Jag fick idag hem 512 x 2, för att kunna utnyttja Dual Channel, för 525 spänn och i XP märks en väsentlig skillnad.
Vilket det kommer att göra, fast kanske mer till och med, i Vista.
2008-01-14, 12:56
Medlem
ReAsOns avatar
Okej. Det lutar nog åt att jag får köpa 1gb till. Ingen idé att testa vista för att sedan installera xp o alla program igen.

Tack för svaren
2008-01-14, 14:45
Medlem
pajkens avatar
Installera vista, hur ska jag gå tillväga?

Fick låna en vista skiva av en polare, ultimate 64 bit. Men de verkar inte funka att installera? Jag körde in skivan i datorn och de kommer upp i Den här datorn men när jag trycker på ikonen så står det; Setup can not run on this version of the Operating System. To install Windows try booting from the install media. Kan någon hjälpa mig?
2008-01-14, 15:35
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajken
Fick låna en vista skiva av en polare, ultimate 64 bit. Men de verkar inte funka att installera? Jag körde in skivan i datorn och de kommer upp i Den här datorn men när jag trycker på ikonen så står det; Setup can not run on this version of the Operating System. To install Windows try booting from the install media. Kan någon hjälpa mig?

Starta om datorn med skivan i.

Se bara till att du har ett system som stöder x64. Dvs 64bit processor.
2008-01-14, 17:28
Medlem
pajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Starta om datorn med skivan i.

Se bara till att du har ett system som stöder x64. Dvs 64bit processor.

Det har jag med testat men det funkade inte, vet inte riktigt hur bios inställningarna ska vara för att den ska boota från cd;n. Jag har en c2d 6400 2,13 ghz och 2gb ram.
2008-01-14, 19:21
Medlem
Dust0rs avatar
Boot priority:

CDROM
HDD
FLOPPY

Sålänge CDROM står överst/först i listan så skall den boota ifrån den.
2008-01-14, 20:53
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok, denna fråga kan ha varit frågad, men måååånga sidor att gå igenom.

Varje gång jag startar vista så lägger sig Security ikonen och säger att jag slagit av "User Account Control" vilket jag självklart slagit av eftersom det är irriterande som fan. Något sätt i regedit eller liknande att få bort denna "varning"
Jag undrar också över detta. Har letat i tråden men inte hittat nånting.
Även testa tweakUAC grejen.
2008-01-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajken
Det har jag med testat men det funkade inte, vet inte riktigt hur bios inställningarna ska vara för att den ska boota från cd;n. Jag har en c2d 6400 2,13 ghz och 2gb ram.
Har du ett 32 bitars operativ idag så är du tvungen att installera om hela systemet du kan inte köra install innifrån windows. Om du säger din datormodell så kan vi dessutom ta reda på om din dator klarar 64 bitars operativ, för c2d innebär tyvärr inte det.
2008-01-14, 23:22
Medlem
pajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanAmex
Har du ett 32 bitars operativ idag så är du tvungen att installera om hela systemet du kan inte köra install innifrån windows. Om du säger din datormodell så kan vi dessutom ta reda på om din dator klarar 64 bitars operativ, för c2d innebär tyvärr inte det.

Vad menar du datormodell? Datorn har komplett byggt ihop till mig.
2008-01-15, 00:45
Medlem
Dust0rs avatar
c2d 6400 2.13ghz har stöd för 64bit.
2008-01-15, 15:41
Medlem
Visste egentligen inte vart jag skulle posta frågan, och såg det inte lämpligt att dra upp en helt ny tråd för en simpel fråga.

Ok, nu är det så att har tröttnat lite på MSN alltid samma visa, ser likadant ut etc.. söker en skin, eller annat program som ger samma funktioner, såg förra dagen på Die Hard 4.0 och i början när man ser "hackern" som är en utav huvudrollerna chatta med "skurken" så har han någon form av simplare program, eller om det är en skin för ett chat program, gillar mörka toner osv, ger ett lungnande sikte vid datorn tycker jag om någon förstår Skulle vilja veta om det fanns någon skin som såg ut liknande eller om det finns något alternativt program som har samma funktioner som MSN.

(Använder för tillfället version WLM 8.0)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in