2007-08-13, 13:18
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
"Framtidssäkra"

Kommer du att köpa Vista eller hitta det på annat sätt? Jag har själv precis bytt från XP till Vista i dagarna och är extremt nöjd med bytet, men ska jag vara riktigt ärlig så kan jag inte tala om fördelarna på "bits och bytes"-nivå... Men upplevelsen är bra.

Men den suger must ur burken... På jobbet kör jag en bärbar HP med Vista och det suger pung.. Då har den en Core 2 Duo Centrino (1.60 ghz) och 1 GB RAM och det fungerar skitdåligt.

Men hemma.. där fungerar vista finfint.

Det är till min nya dator jag funderar att ta med det. Tja, om jag inte är nöjd så är det väl inte svårare än att jag installerar xp istället.

Men, en viktig fråga, slöar vista ner spel?
2007-08-13, 13:33
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Det är till min nya dator jag funderar att ta med det. Tja, om jag inte är nöjd så är det väl inte svårare än att jag installerar xp istället.

Men, en viktig fråga, slöar vista ner spel?

Går nog inte att svara generellt på den frågan utan det är mer upp till varje spel och hur kompatibelt eller inte det är med Vista.

Vista v.s. Xp är lite som NT v.s. W95 v.s. W98 v.s. WME v.s. 2000 v.s. NT v.s. XP... och så vidare...

Hur många kör superoperativen 95, 98, NT eller Windows ME idag?

BTW, vad kör du för hårdvara (CPU, minneshastighet och grafikkort)?
2007-08-13, 14:29
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Går nog inte att svara generellt på den frågan utan det är mer upp till varje spel och hur kompatibelt eller inte det är med Vista.

Vista v.s. Xp är lite som NT v.s. W95 v.s. W98 v.s. WME v.s. 2000 v.s. NT v.s. XP... och så vidare...

Hur många kör superoperativen 95, 98, NT eller Windows ME idag?

BTW, vad kör du för hårdvara (CPU, minneshastighet och grafikkort)?

Datorn är helt okej.

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3

Men ja, det är en bra liknelse, det är inte så överdrivet många som kör NT idag.

Tror hursomhelst jag väntar till första servicepack kommer ut, för jag antar att det är massa buggar o skit, no? Eller det kanske redan kommit?
2007-08-13, 15:10
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Datorn är helt okej.

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3

Men ja, det är en bra liknelse, det är inte så överdrivet många som kör NT idag.

Tror hursomhelst jag väntar till första servicepack kommer ut, för jag antar att det är massa buggar o skit, no? Eller det kanske redan kommit?

Borde fungera.. Jag kör 4GB 800mhz minnen (1 x 4) och en Quad-propp. Jag förstod inte om du skulle köpa eller "hitta" på annat sätt... Själv köpte jag mitt som OEM-verison (lite tjat i kassan så fungerade det) för 1000 pix. Retailversionen kostar svinmycket mer... Typ 2900 SEK..

(OEM-Version = ingen lulllull-förpackning och skall säljas med nya datorer...Tolkningsfråga)

Det har kommit en hel drös med uppdateringar redan nu... Sedan måste du ju fråga dig själv, kommer Microsoft att fokusera på uppdateringar till XP lika mycket som till Vista...och kommer mjukvarutillverkarna göra lik så?
2007-08-13, 16:29
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Borde fungera.. Jag kör 4GB 800mhz minnen (1 x 4) och en Quad-propp. Jag förstod inte om du skulle köpa eller "hitta" på annat sätt... Själv köpte jag mitt som OEM-verison (lite tjat i kassan så fungerade det) för 1000 pix. Retailversionen kostar svinmycket mer... Typ 2900 SEK..

(OEM-Version = ingen lulllull-förpackning och skall säljas med nya datorer...Tolkningsfråga)

Det har kommit en hel drös med uppdateringar redan nu... Sedan måste du ju fråga dig själv, kommer Microsoft att fokusera på uppdateringar till XP lika mycket som till Vista...och kommer mjukvarutillverkarna göra lik så?

Tror jag köper. Just operativsystem är jag lite nojjig över, säkerligen felaktigt. Men det följer med datorn som jag har beställt nu så det blir vista.

4 gb. Är det ens nödvändigt? Eller håller du på med rendering o grejer. Det kanske är mer processorsugande iofs.
2007-08-13, 17:20
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Tror jag köper. Just operativsystem är jag lite nojjig över, säkerligen felaktigt. Men det följer med datorn som jag har beställt nu så det blir vista.

4 gb. Är det ens nödvändigt? Eller håller du på med rendering o grejer. Det kanske är mer processorsugande iofs.

Gott, ett köpt operativsystem är en bra investering.

4GB... kör det mest för att jag kan och inte så mycket för att jag behöver det, har aldrig kört 4GB förut så det känns lite geek-coolt att göra det nu
2007-08-13, 22:38
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
100 på att du även kan svara på hur man återansluter nätverksenheter också utan att behöva fylla i lösen/password varje gång man skall öppna dessa... eller?

Har du provat "connect using a different user name." när du mappar upp enheten?
2007-08-14, 08:40
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Har du provat "connect using a different user name." när du mappar upp enheten?

Det löste sig, tack i alla fall.
2007-08-14, 23:59
Medlem
krijgenics avatar
Kan man avinstallera windows-program (sidebar, calendar osv) på något sätt i Vista? Har letat och letat, men inte hittat.
2007-08-15, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Kan man avinstallera windows-program (sidebar, calendar osv) på något sätt i Vista? Har letat och letat, men inte hittat.
Avaktivera skiten bara..
2007-08-15, 00:39
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittlego
Avaktivera skiten bara..

Har jag gjort, men vill inte att det ska ligga och skräpa.
2007-08-15, 11:04
Medlem
Har ett problem som hittills gjort att jag inte kan gå över till Vista. När jag installerat Vista så är allt frid och fröjd, förutom att jag inte kan ansluta till internet. Vid anslutningen så står det "Endast lokal åtkomst". Jag ansluter direkt till mitt bredband utan router eller liknande och internet fungerar problemfritt i Windows XP. Provade att ansluta till ett trådlöst nätverk en gång, och då gick det utan problem. Vad kan problemet vara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in