2009-05-02, 23:50
Medlem
Adversariuss avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ShQYynwukmU
Citera
2009-05-03, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
http://www.youtube.com/watch?v=ShQYynwukmU
måste man på något sätt välja mellan venom-hellhammer-bathory blackmetalen och din blackmetal?
Citera
2009-05-03, 00:28
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666IKVSTR
måste man på något sätt välja mellan venom-hellhammer-bathory blackmetalen och din blackmetal?
Japp. Jag är sanningen.
Citera
2009-05-03, 00:29
Medlem
Adversariuss avatar
Nej, skämt åsido så har jag väldiga problem med folk som snackar skit och drar idiotiska slutsatser om musik de uppenbarligen inte är i närheten av att förstå. Om man inte kan förlika sig med det som framförs i musiken så skiter man helt enkelt i att lyssna på den och utlåta sig om den.

Jag har väldigt svårt att se problemet med att behandla ämnen som depression, sorg och utanförskap i black metal.
Citera
2009-05-03, 00:38
Medlem
Citat:
Jag har väldigt svårt att se problemet med att behandla ämnen som depression, sorg och utanförskap i black metal.
Jag har svårt att se problemet med att behandla ämnen som barnvåldtäkt, massmord och djävulen i black metal också. Det är inte meningen att det ska vara lättsmält.
Citera
2009-05-03, 00:48
Medlem
Adversariuss avatar
Det fascinerande med black metal är just att det är en så bred stil, och hur den utgör en utmärkt grund för att skildra precis vilka känslor eller företeelser som helst. Vad man ska ha i åtanke är att metaforer(för att Frank Friendly ska hänga med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Metafor) används friskt i texterna, och att man därför ska försöka läsa mellan raderna i den mån det går. I WoI's fall till exempel(nu ska jag försöka prata barnspråk här så att alla hänger med denna gång) så skriver Daniel om pedofili, våldtäkter och liknande enbart för att behandla ämnen som i vanliga människors ögon är förbjudna och farliga, och det ska då vara en symbol för den utanförskap han känner och hur svårt han har att känna igen sig i vad vanliga människor finner tillfredsställelse, glädje och fascination i.
Citera
2009-05-03, 02:25
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Jag ser inte heller något problem med att behandla de ämnena, det är bara det att jag tycker att WoI gör det på ett så uruselt och infantilt sätt att jag bara blir helt matt.

Niklas Kvarforth, där har du en kille som kan skildra depression och sorg på ett sätt som känns äkta och högst påtagligt. Det gör inte Woods of Infinity. Där känns det mer som en gimmick, något de kommit på för att de tror att det ska sälja, eller nåt sånt.

"Det som hände" ser för mig ut som en dålig Nietzsche-pastisch. Så där skrev jag när jag var 15 år och hade förläst mig på Nietzsche.

"Excrucior" är Peter Sotos i ett nötskal, filtrerat genom lite ond djävulssymbolik.

"Kedjad vid kommande år" är ytterligare en text som ser ut att vara skriven av nån Helgon-emotjej. Samma sak med "Stilla".
Citera
2009-05-03, 02:41
Medlem
Adversariuss avatar
Men varför insisterar du på att skämma ut dig själv så? Du vill alltså mena att WoI är sellouts medan Shining är äkta vara? Vilket band skulle du påstå försöker rikta sig till en större publik? Varenda "Helgon-emo" jag någonsin stött på dyrkar Shining och har inte en suck om vilka WoI är. Vad är genuint med att hyra in sig i Sveriges bästa studio och spela in den mest överproducerade och finslipade black 'n' roll-platta som någonsin skådats? Jag vet inte vilka kriterier du går efter, men jag personligen likställer inte känsla i musiken med hur många tjocka gitarrlager och samplingar från Hollywood-filmer om depression musiken har. Kvarforth har ju dessutom själv erkänt sig vara internetberoende och har i flera år friskt brukat alla internetcommunities som existerar i självframhävande syfte. En vän till mig som brukade Helgon för flera år sedan har berättat hur Kvarforth på den tiden fullkomligt spammade sin dagbok på sidan med utläggningar om hur rysligt deprimerad han är och hur pissigt hans liv är. Och du sitter och beskyller WoI för att vara metal för Helgon-emos? Bedrövligt. WoIs texter och teman är alltså försäljningsgimmicks, medan Shinings musik är genuin och äkta? Daniel befattar sig inte med datorer över huvud taget bortsett från att kolla mailen någon gång i månaden, och han lämnar aldrig Norrland. Niklas spenderar större delen av sin tid på internet. WoIs musik är gravt underproducerad, det hör du själv - de lägger vikt vid uttrycket och skiter i hur det låter. Daniel skriver texter i självterapeutiskt syfte, Niklas i bekräftelsesyfte. Ta och intervjua ett par tusen "alternativa" tonåringar i landet och granska resultatet - vi behöver knappast spekulera i vilket band som kommer nämnas flest gånger.

Värt att notera är att du bara tar dina textexempel från Förintelse & Libido, en halvtaskig debutplatta de spelade in utan att ha hittat någon konkret uttrycksmässig riktning. Läs några texter från exempelvis Ljuset, begrunda det jag just skrev, och kom tillbaka när du har en jävla aning om vad du snackar om.
Citera
2009-05-03, 09:06
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Men varför insisterar du på att skämma ut dig själv så? Du vill alltså mena att WoI är sellouts medan Shining är äkta vara? Vilket band skulle du påstå försöker rikta sig till en större publik? Varenda "Helgon-emo" jag någonsin stött på dyrkar Shining och har inte en suck om vilka WoI är. Vad är genuint med att hyra in sig i Sveriges bästa studio och spela in den mest överproducerade och finslipade black 'n' roll-platta som någonsin skådats? Jag vet inte vilka kriterier du går efter, men jag personligen likställer inte känsla i musiken med hur många tjocka gitarrlager och samplingar från Hollywood-filmer om depression musiken har. Kvarforth har ju dessutom själv erkänt sig vara internetberoende och har i flera år friskt brukat alla internetcommunities som existerar i självframhävande syfte. En vän till mig som brukade Helgon för flera år sedan har berättat hur Kvarforth på den tiden fullkomligt spammade sin dagbok på sidan med utläggningar om hur rysligt deprimerad han är och hur pissigt hans liv är. Och du sitter och beskyller WoI för att vara metal för Helgon-emos? Bedrövligt. WoIs texter och teman är alltså försäljningsgimmicks, medan Shinings musik är genuin och äkta? Daniel befattar sig inte med datorer över huvud taget bortsett från att kolla mailen någon gång i månaden, och han lämnar aldrig Norrland. Niklas spenderar större delen av sin tid på internet. WoIs musik är gravt underproducerad, det hör du själv - de lägger vikt vid uttrycket och skiter i hur det låter. Daniel skriver texter i självterapeutiskt syfte, Niklas i bekräftelsesyfte. Ta och intervjua ett par tusen "alternativa" tonåringar i landet och granska resultatet - vi behöver knappast spekulera i vilket band som kommer nämnas flest gånger.

Värt att notera är att du bara tar dina textexempel från Förintelse & Libido, en halvtaskig debutplatta de spelade in utan att ha hittat någon konkret uttrycksmässig riktning. Läs några texter från exempelvis Ljuset, begrunda det jag just skrev, och kom tillbaka när du har en jävla aning om vad du snackar om.
Jag sade aldrig att WoI lyckats i sin föresats att sälja genom att skriva emotexter. Vi kan alltså lägga det misslyckandet till listan av skäl till varför de är så urusla. Hade WoI blivit stora så hade det ju åtminstone funnits något man kunde ge dem cred för, ungefär som Cradle of Filth. Deras senaste tre-fyra plattor har varit skit, men nog säljer de en massa i alla fall.

Du snackar om att WoI "lägger vikt vid uttrycket och skiter i hur det låter". Ja, det brukar låta så när man varken har kunskap eller skicklighet att spela in något som låter vettigt. Då hoppar man på bandvagnen som tycker att det bästa är om musiken låter som en gammal Sarcofago-kassettdemon som kopierats tolv gånger och sen dragits genom ett grustag. Det är ju ondast så, liksom. Är man riktigt bra på att lura sig själv så kan man spela in musik som låter som Nortt, till och med.

Det är naturligtvis skitsnack. Jämför Emperors första demo, som låter som om man kör en katt och en silverservis i en torktumlare, med "In the Nightside Eclipse" och säg sen att demon är bättre.

Nå, hör har du lite tr00 black metal - de är så tr00 att de inte ens brytt sig om att lära sig spela sina instrument. Så jävla ondskefullt: http://www.youtube.com/watch?v=1gchAfaqB1s
Citera
2009-05-03, 09:37
Medlem
Frank Friendlys avatar
Woi är fortfarande stora på helgon.nets bm forum och lifelover låter stundtals som kent, du kan göra dig löjlig över mig hur mycket du vill det ändrar inte fakta.

Stick iväg o idiotförklara någon som gillat anaal nathrakh nu istället.
Citera
2009-05-03, 12:45
Medlem
Adversariuss avatar
Men vad f... Det är ju fullkomligt komiskt hur hela Flashback tycks hålla på att förvandlas till en omfattande version av "Tråden där vi missförstår varandra" i Laidback. Man skriver ett inlägg och får svar på någonting helt annat.

Nu tar vi det här styckvis, for the sake of coherency.
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Jag sade aldrig att WoI lyckats i sin föresats att sälja genom att skriva emotexter. Vi kan alltså lägga det misslyckandet till listan av skäl till varför de är så urusla. Hade WoI blivit stora så hade det ju åtminstone funnits något man kunde ge dem cred för, ungefär som Cradle of Filth. Deras senaste tre-fyra plattor har varit skit, men nog säljer de en massa i alla fall.
Återigen, hur drar du slutsatsen att WoI är ute efter försäljningssiffror? Tror du på fullaste allvar att deras musik skulle låta som den gjorde om de var ute efter att hamna på Billboard-listan? Och hur kan du använda kommersiell framgång som ett mått för kvalité(för black metal, dessutom)? Ger du T-Pain och Katy Perry creds för att de blivit stora, tyder det på ett mått av kvalité och äkthet i musiken? Varför du i slutet av meningen påstår att de skulle sälja en massa, vilket är tvärtemot vad du inleder med att säga, förstår jag inte heller. Om ett band säljer få skivor så kan det aldrig ha att göra med att få personer ser kvalitéerna i deras musik, utan då beror det alltid på att musiken suger? Försäljningssiffror är ett objektivt mått för bandets trovärdighet?

Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Du snackar om att WoI "lägger vikt vid uttrycket och skiter i hur det låter". Ja, det brukar låta så när man varken har kunskap eller skicklighet att spela in något som låter vettigt. Då hoppar man på bandvagnen som tycker att det bästa är om musiken låter som en gammal Sarcofago-kassettdemon som kopierats tolv gånger och sen dragits genom ett grustag. Det är ju ondast så, liksom. Är man riktigt bra på att lura sig själv så kan man spela in musik som låter som Nortt, till och med.
Och nu är det borderline-varning, återigen. Jag vet inte hur länge du har lyssnat på black, men jag har i alla fall lyssnat länge nog för att förstå att det är lite mer komplicerat än att alla välproducerade band är seriösa och äkta och alla underproducerade band är visionslösa och pseudo-onda Hellhammer-kopior. Det går faktiskt att urskilja om ett band har något att tillföra ÄVEN om musiken är underproducerad. Alla band med visioner väljer inte att hyra in en armada av studiomusiker och spela in en skiva som kan användas som ett textbook example för producenter. Musiken måste inte vara fullkomligt fläckfri för att det ska finnas charm i den. Särskilt inte black metal, en stor del av charmen i den ligger ju i just att det är en väldigt rå och okonstlad uttrycksform. De åsikter du framför är så förtorkade och stereotypa att det är löjligt, och brukar i vanliga fall anammas av folk som har en enormt ytlig koll på black metal, eller för all del inte lyssnar alls. Hur i helvete har du fått för dig att WoI försöker vara "onda"? Har du ens läst texterna, förstår du vad som skrivs? SÅ jävla svårt är det inte. Hade du gjort det hade du märkt att ett av de dilemman Daniel behandlar i sina texter är huruvida ondska över huvud taget finns. Och kommer du nu dragandes med någon pseudo-satanistisk text från Förintelse & Libido igen så bara skämmer du ut dig ännu mer. Läs - mellan - raderna.
Citera
2009-05-03, 12:46
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Woi är fortfarande stora på helgon.nets bm forum
Och?
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
och lifelover låter stundtals som kent
Och?