2006-12-01, 14:54
Medlem
Fick mig en Canon EOS 400D här om dagen, och nu äre så att den funkar kanon osv, men utan blixt blir korten riktigt mörka och jag behöver lite hjälp med mitt problem, så om någon snäll själv känner att han / hon kan offra en rad med text vore det guld! tack på förhand!
Citera
2006-12-01, 16:55
Medlem
Pallemans avatar
Läs och begrunda. http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Citera
2006-12-04, 19:25
Medlem
Mindbullets avatar
ISO -> 1600
bländare -> 4
slutartid -> 2 sekunder...

det borde väl ta hand om en del?
Citera
2006-12-04, 19:46
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaellarn
Fick mig en Canon EOS 400D här om dagen, och nu äre så att den funkar kanon osv, men utan blixt blir korten riktigt mörka och jag behöver lite hjälp med mitt problem, så om någon snäll själv känner att han / hon kan offra en rad med text vore det guld! tack på förhand!
Vad fotograferar du och var? Om det är mörkt brukar man ofta använda blixt?

Prova med att använda de helautomatiska lägena först innan du börjar experimentera med de mer avancerade funktionerna. Den gröna rutan på ratten på ovansidan borde nog betyda att du har den i helautmatiskt läge och den ska nog vridas så att den står på "kvart i" om du håller den som på bilden.

http://www.dpreview.com/reviews/Cano...s/inhand02.jpg
Citera
2006-12-04, 19:51
Medlem
Protagonistens avatar
Är det inte P:et (Program) på Canon kameror som är helautomatik?
Citera
2006-12-04, 20:08
Medlem
tyrolerhattens avatar
Den gröna rutan innebär helautomatik, du kan inte ställa in någonting alls själv. Den inbyggda Blixten poppar upp om kameran tycker att det behövs, och den går inte att koppla ur.

Fotar du med P kan du själv bestämma vissa parametrar, tex exp.komp, vitbalans, om du vill fota med eller utan blixt, etc. Dock är det fortfarande kameran själv som bestämmer bländaröppning och slutartid.

Med reservation för småfel, jag inte sitter med näsan i instuktionsboken och använder väldigt sällan ovanstående lägen..
Citera
2006-12-05, 13:18
Medlem
tack för svaren!

Jodå självklart brukar jag använda blixt när det är mörkt, men satt i skolan och tänkte testa ta lite kort på folk, vart så gott som kolsvarta bilder om man inte använde blixten och d är det bra belysning dock inomhus men, aa. vill inte heller visa att jag tar kort alla gånger :P

Ska testa lite olika inställningar ikväll när jag har tid!

Hade bra!
Citera
2006-12-07, 07:27
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaellarn
tack för svaren!

Jodå självklart brukar jag använda blixt när det är mörkt, men satt i skolan och tänkte testa ta lite kort på folk, vart så gott som kolsvarta bilder om man inte använde blixten och d är det bra belysning dock inomhus men, aa. vill inte heller visa att jag tar kort alla gånger :P

Ska testa lite olika inställningar ikväll när jag har tid!

Hade bra!
kanske om du skriver vad du har för inställningar så kanske man kan lista ut nåt...
Citera
2006-12-10, 00:55
Medlem
Eelss avatar
Alt. läsa instruktionsboken och lära dig lite mera om kameran och fotografi i allmänhet.

Äger själv en sådan och tycker att den fungerar kanon, bara att pilla lite med ISO och bländartid m.m.
Citera
2006-12-10, 11:28
Medlem
samsung digitalcamera digimax 200

Har blivit erbjuden att köpa en digitalkamera av en bekant...men jag hittar inte nån information om den någonstans. Vet någon vilken sida jag kan gå in på för att få information om pris mm av denna kamera
Citera
2006-12-10, 16:36
Medlem
tyrolerhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantastika
Har blivit erbjuden att köpa en digitalkamera av en bekant...men jag hittar inte nån information om den någonstans. Vet någon vilken sida jag kan gå in på för att få information om pris mm av denna kamera
Resultat 1 - 10 av ungefär 1 770 000 vid sökning efter samsung digimax 200 . (0,18 sekunder)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in