2006-12-14, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Det är väl ytterst ovanligt, och bör knappt räknas, eller? Är det ortodox eller katolik det rör sig om då?

Ortodoxa, nej faktiskt är det inte så ovanligt som det kan tyckas. Finns många kyrkor i kurdistan,

http://www.haruth.com/JewsKurdistan.html

http://www.cogsci.ed.ac.uk/~siamakr/...Kurdistan.html
Citat:
there were also thousands of Jews living in Kurdistan, spread out in approximately 200 different settlements, including towns and villages such as Mosul, Erbil, Amadiya, Zakho, and Dihok.1 Most scholarly accounts date the Jewish presence in the area to biblical times.2

Detta är bara Kurdistan Irak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Mordechai

Ett tips till dig cleopatra, är att citera i en och samma inlägg så det inte blir en massa inlägg.
Citera
2006-12-14, 20:29
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Ortodoxa, nej faktiskt r det inte s ovanligt som det kan tyckas. Finns mnga kyrkor i kurdistan,

http://www.haruth.com/JewsKurdistan.html

http://www.cogsci.ed.ac.uk/~siamakr/...Kurdistan.html

Detta r bara Kurdistan Irak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Mordechai

Ett tips till dig cleopatra, r att citera i en och samma inlgg s det inte blir en massa inlgg.

Massmrdade ni de kristna kurderna ocks under 1915-17? Jag har lite svrt med att kristna kallas kurder. Om de r kristna, kallar de sig fr kerboranier, eftersom de knappast gifter sig med muslimska kurder?
Citera
2006-12-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Massmördade ni de kristna kurderna också under 1915-17? Jag har lite svårt med att kristna kallas kurder. Om de är kristna, kallar de sig för kerboranier, eftersom de knappast gifter sig med muslimska kurder?

Det var folkmord på kristna, under 1900-talet. Men har absolut inget med om vi har rättighet till vårat land eller inte. Hela Europa har begått massmord men de har rätt till deras länder. Du kanske har svårt för det men sanningen är att det finns kristna kurder. Har du svårt att tänka dig att det finns muslimer när det också inte gifter sig med kristna, judar eller ateister? Kerboraner är Syrianer som kommer från en stad (by) som ligger i Turkiet. Det är inte kristna kurder, de kristna kurderna är kurder. Sen finns det kaldeer i Irak som är ett annat folk men inte kurder och även de är kristna.

Klart det finns kristna kurder likaväl som det finns kristna araber. Klart en kristen kan gifta sig med en muslim. Handlar om individen och det kan inte generaliseras.

Btw: Kerboran betyder åsnan gick förbi.
Citera
2006-12-14, 20:47
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Det var folkmord p kristna, under 1900-talet. Men har absolut inget med om vi har rttighet till vrat land eller inte. Hela Europa har begtt massmord men de har rtt till deras lnder. Du kanske har svrt fr det men sanningen r att det finns kristna kurder. Har du svrt att tnka dig att det finns muslimer nr det ocks inte gifter sig med kristna, judar eller ateister? Kerboraner r Syrianer som kommer frn en stad (by) som ligger i Irak eller Turkiet. Det r inte kristna kurder, de kristna kurderna r kurder. Sen finns det kaldeer i Irak som r ett annat folk men inte kurder och ven de r kristna.

Klart det finns kristna kurder likavl som det finns kristna araber.

Btw: Kerboran betyder snan gick frbi.

Jag r syrian, Partizan, jag br vl veta vad jag talar om. De enda kristna som talar kurdiska som modersml r kerboranierna. De r faktiskt mrkare n genomsnitts-syrianen. Vi kallar dem fr kerboranier fr att srskilja dem frn kurderna, som vi vet r muslimer till 80% och till 20% mndyrkare. De kanske en gng i tiden varit kurder, vet inte, men du vet vl likavl som jag att har man bytt religion, byter man identitet. En syrian som blir muslim, upphr att vara syrian. Syrian r synonymt med kristen. I mellanstern r religis identitet a och o och betyder allt.
Citera
2006-12-14, 21:20
Bannlyst
Citat:
Jag är syrian, Partizan, jag bör väl veta vad jag talar om. De enda kristna som talar kurdiska som modersmål är kerboranierna. De är faktiskt mörkare än genomsnitts-syrianen. Vi kallar dem för kerboranier för att särskilja dem från kurderna, som vi vet är muslimer till 80% och till 20% måndyrkare. De kanske en gång i tiden varit kurder, vet inte,

Nej dessa är inte kurder, vet du varför dom här är mörkar och även pratar kurdiska? Det är den negativa spår som de bär av folkmordet på er Syrianer och Armenier b la. För att Turkar och Kurder våldtog Syrianer för att deras barn skulle bli halv kurder/Turkar för att på det sättet utrota/förvirra folket om vilken nationalitet de tillhör. Kurdiska pratar de för att kerboran ligger i kurdistan Turkiet. Jag känner många kerboraner och de kallar sig Syrianer.

Citat:
men du vet väl likaväl som jag att har man bytt religion, byter man identitet. En syrian som blir muslim, upphör att vara syrian. Syrian är synonymt med kristen. I mellanöstern är religiös identitet a och o och betyder allt.

Nej religion har inget med nationalitet att göra. Om jag är muslim betyder det inte att jag inte är kurd. I mellanöstern betyder religion för mycket det kan du bara se på hur mellansötern ser ut idag. Kolla t ex å Irak där folk mördas för att de tillhör en annan religiös grupp som Sunni, Shia, Kurder eller kristna sånt ska inte behöva hända för att man tillhör en annan grupp.
Citera
2006-12-14, 22:01
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Nej dessa r inte kurder, vet du varfr dom hr r mrkar och ven pratar kurdiska? Det r den negativa spr som de br av folkmordet p er Syrianer och Armenier b la. Fr att Turkar och Kurder vldtog Syrianer fr att deras barn skulle bli halv kurder/Turkar fr att p det sttet utrota/frvirra folket om vilken nationalitet de tillhr. Kurdiska pratar de fr att kerboran ligger i kurdistan Turkiet. Jag knner mnga kerboraner och de kallar sig Syrianer.

Nej, jag tror inte att det var s. Du ser, vad jag lst och hrt, lade de turkiska och frmodligen ven de kurdiska officerarna beslag p de vackraste kristna kvinnorna och frmodligen sm tjejer. De nst vackraste sldes till arabiska harem. Resten mrdades. Gravida kvinnor fick sina magar uppsprtta. Mnnen hgg man huvuden av. Min fars morbror - som d var 3 r - tog muslimerna till sig sjlva. Hans syster, min farmor, skalperades. Hon var d runt 11 r. Nr de gick runt bland liken, ltsades hon vara dd. Det var s hon verlevde. Hennes bror blev senare mullah. Han var tydligen medveten om sitt arv, men lmnade aldrig sin nya identitet. Han dog fr ngra r sedan i Turkiet.

Citat:
Nej religion har inget med nationalitet att gra. Om jag r muslim betyder det inte att jag inte r kurd. I mellanstern betyder religion fr mycket det kan du bara se p hur mellanstern ser ut idag. Kolla t ex Irak dr folk mrdas fr att de tillhr en annan religis grupp som Sunni, Shia, Kurder eller kristna snt ska inte behva hnda fr att man tillhr en annan grupp.

Fr oss har den religisa identiteten stor betydelse. Vi r inte s multi-religisa som ni kurder. Vi r alla kristna. Men sedan att vrt blod rinner i en massa muslimer, r en annan trkig verklighet.
Citera
2006-12-14, 22:09
Bannlyst
Vad r en "mndyrkare"?
Citera
2006-12-14, 22:15
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Vad r en "mndyrkare"?

En naturreligion som har med mndyrkande och elddyrkande att gra. Fadime skall t ex ha tillhrt denna gren kurder.
Citera
2006-12-14, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Vad r en "mndyrkare"?

Ett av jordens ldsta religioner, de tro p de 4 elementen sol, vind, vatten och eld.
Citera
2006-12-14, 22:29
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tror inte att det var s. Du ser, vad jag lst och hrt, lade de turkiska och frmodligen ven de kurdiska officerarna beslag p de vackraste kristna kvinnorna och frmodligen sm tjejer.

Precis vad jag hrt, men dessa fick vl barn? Och de blev vl halv Syrianer? Drfr kan man se mnga bl gda och ljusa Turkar.

Citat:
De nst vackraste sldes till arabiska harem. Resten mrdades. Gravida kvinnor fick sina magar uppsprtta. Mnnen hgg man huvuden av. Min fars morbror - som d var 3 r - tog muslimerna till sig sjlva. Hans syster, min farmor, skalperades. Hon var d runt 11 r. Nr de gick runt bland liken, ltsades hon vara dd. Det var s hon verlevde. Hennes bror blev senare mullah. Han var tydligen medveten om sitt arv, men lmnade aldrig sin nya identitet. Han dog fr ngra r sedan i Turkiet.

Jag vet hur det gick till, var faktiskt p en minnes stund fr offren nr jag var i Usa.

Citat:
Fr oss har den religisa identiteten stor betydelse. Vi r inte s multi-religisa som ni kurder. Vi r alla kristna. Men sedan att vrt blod rinner i en massa muslimer, r en annan trkig verklighet.

Min familj och slkts blod har runnit i Islams namn ocks. De har t ex fngslat mina slktingar dragit ut alla deras naglar, slpat dom levande efter bilar. Men nd hatar jag inte muslimer eller Islam.
Citera
2006-12-14, 22:38
Medlem
pnoshts avatar
Behöver de ett land? Vad skulle bli bättre om kurderna fick sitt land? inte fan skulle det bli lugnare där nere i alla fall. Nu vet jag inte om det någonsin har funnits ett kurdistan, har det inte det ska det heller inte finnas ett. Eftersom "kurdistan" ligger i 5(?) olika länder så betyder det att 5 andra folkgrupper skulle förlora delar av sina länder.
Kurder är elaka i vilket fall, de sparkar min 2 månader gamla border terrier för att de av någon anledning är sjukligt rädda för hundar.

palestinierna ska däremot ha tillbaka sitt land, men det ska jag nog ta någon annan stans.
Citera
2006-12-14, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
Behver de ett land? Vad skulle bli bttre om kurderna fick sitt land? inte fan skulle det bli lugnare dr nere i alla fall. Nu vet jag inte om det ngonsin har funnits ett kurdistan, har det inte det ska det heller inte finnas ett. Eftersom "kurdistan" ligger i 5(?) olika lnder s betyder det att 5 andra folkgrupper skulle frlora delar av sina lnder.
Kurder r elaka i vilket fall, de sparkar min 2 mnader gamla border terrier fr att de av ngon anledning r sjukligt rdda fr hundar.

palestinierna ska dremot ha tillbaka sitt land, men det ska jag nog ta ngon annan stans.

Det har det senast 1946 i Kurdistan Iran http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Mahabad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in