• 1
  • 2
2006-11-30, 17:19
Medlem
Tjenare!!

Nyss fick jag ett allmnt hubbmeddelande (frn DC allts) dr det stod fjande

"#[Hub-Security]> to our swedish users only VARNING! Aftonbladet levereras denna dag filmen Noll Tolerans med sin kvllstidning. DVD-skivan innehller 2 virus och 1 "backdoor" som hamnar i document and settings. Spela inte skivan utan att frst viruskolla den Koden i innerkant p dvd'n kan skrivas ver med en svart tuchpenna varvid viruset blev synligt Har ni kpt Aftonbladet idag s kasta skivan, eller lmna tillbaks den och krv pengarna i retur. Skriv eller ring till tidningen och protestera mot vad som verkar vara ett uppenbart samarbete mellan APB och tidningen."

r detta ett skmt eller serist? "svart tuschpenna" !?
Om detta stmmer, r det moraliskt rtt att gra p det hr sttet?
Str det nnstans i det finstilta vad som "ingr" nr man drar igng skivan?

Nn som har en skiva som kanske kan kolla upp detta?
Citera
2006-11-30, 21:45
Medlem
Har ocks ftt det meddelandet. Men vad jag har fr mig s r det inte den filmen man fr med. Men r inte sker. Igr nr jag sg vilken film det var s var det gra kanal iallafall. S jag vet inte om det r fejk eller inte. Skulle inte frvna att apb gr ntt snt. Ponten hller ju p med hitlerfasoner.
Citera
2006-11-30, 22:04
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan1
Har också fått det meddelandet. Men vad jag har för mig så är det inte den filmen man får med. Men är inte säker. Igår när jag såg vilken film det var så var det göra kanal iallafall. Så jag vet inte om det är fejk eller inte. Skulle inte förvåna att apb gör nått sånt. Ponten håller ju på med hitlerfasoner.

Expressen skickade med Göta kanal...
Citera
2006-12-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
Expressen skickade med Gta kanal...

Ok. Sg i dag p affren att det var med noll tolerans.
Men hade inte koll p det dra.
Nn som kan bekrfta om det r med virus eller inte? inte fr att jag r rdd att f virus i dvdspelaren
Citera
2006-12-02, 02:56
Medlem
Cleopatras avatar
Lste tidigare att det finns virus i vissa annonser p deras sajt. Verkar vara bad guys.
Citera
2006-12-02, 03:05
Medlem
Squalos avatar
Ja, det hr var d intressant. Ngon borde ha skivan och kan ska med antivirusprogram och se ifall det ligger ngot i det hela.

Citat:
Koden i innerkant p dvd'n kan skrivas ver med en svart tuchpenna varvid viruset blev synligt

Detta lter, hmm.., inte normalt.

Viruset syns allts inte om man bara stoppar i skivan och sker, men syns om man gr brjan av skivan olslig?
Citera
2006-12-02, 04:13
Medlem
Not_mes avatar
Haha... Men snlla nn. Tuschpenna? Skulle viruset bli synligt fr att man ritar med tuschpenna p skivan?
Citera
2006-12-02, 04:26
Medlem
seattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Haha... Men snlla nn. Tuschpenna? Skulle viruset bli synligt fr att man ritar med tuschpenna p skivan?

Det gr ju att mla ver kopieringsskyddet p CD-skivor med tuschpenna s varfr inte? Dessutom fr man skylla sig lite sjlv om man kper sna skitfilmer som Noll Tollerans och frivilligt stdjer Aftonhoran med pengar....
Citera
2006-12-02, 07:50
Medlem
Carradines avatar
Suck - hur gamla är ni i tråden som går på detta?
Låter det logiskt att Aftonbladet skulle skicka ut en skiva med virus och backdoors.
Citat:
Ursprungligen postat av seattle
Det går ju att måla över kopieringsskyddet på CD-skivor med tuschpenna så varför inte?
Och du har en källa för det där påståendet antar jag?
Citera
2006-12-02, 09:46
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Suck - hur gamla är ni i tråden som går på detta?
Låter det logiskt att Aftonbladet skulle skicka ut en skiva med virus och backdoors.

Och du har en källa för det där påståendet antar jag?
Du har aldrig hört talas om det gamla Key2Audio-skyddet?
En gammal beprövad metod är just att använda penna för att kringgå detta. Men att det skulle vara ett virus kanske är att ta i...
Det finns även andra skydd som kan kringgås med samma metod, som till exempel "Cactus Data Shield". Vad det är på just den där skivan vet vi ju dock inte. Farsan brukar tydligen köpa tidningen för att just få dessa filmer och vad jag har hört från honom så har inte han haft några problem, men som sagt, den där skivan vet vi ju inget om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Key2Audio
Citera
2006-12-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Suck - hur gamla r ni i trden som gr p detta?
Lter det logiskt att Aftonbladet skulle skicka ut en skiva med virus och backdoors.
varfr inte? eftersom virus i stort sett inte finns lngre, s r nog "virus och backdoors" dom egna ordvalen frn den som skrev den urpsrungliga varningen, men rimligtvis borde trojaner och rootkit vara det som syftas p

och som vi alla har frskt i minnet s var det inte lnge sedan sonybmg togs p bar grning nr dom skickade med rootkit p sina cd-skivor som installerades i smyg p anvndarnas datorer fr att hlla koll p vad dom hade fr sig

aftonbladet r utan tvekan den stora svenska tidningen som r minst kritisk till upphovsrttsorganisationernas antipirataktiviteter och rttsvergrepp, aftonbladet vgar mycket sllan kritisera dess sjuka metoder, men dom r snabba att vldigt vinklat och sensationslystet rapportera nr pirater har ngot fr sig

aftonbladet r den enda tidningen dr antipiratbyrn och pontn fr publicera sina skrnor oemotsagda utan en mjlighet att kommentera, medans i synnerhet expressen och sydsvenskan, men ven DN, Svd och GP mer och mer upplter bde ledare fr upphovsrttskritik och publicerar kritiska artiklar om hur upphovsrtten har sprat ur och unyttjas

s nej, att aftonbladet i samarbete med antipiratbyrn skulle lgga in ett rootkit p deras dvd-filmer ser jag tyvrr inte alls som orimligt

jag sger inte att jag tror att det r s i detta fallet, isnafall borde det kommit fram mer rapporter om det under dom senaste dagarna, d ngon datorkunnig borde ftt hra om varningen och kollat upp den aktuella dvd-filmens innehll, men orimligt per automatik r det sannerligen inte, snarare tvrtom
Citera
2006-12-02, 20:52
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Du har aldrig hrt talas om det gamla Key2Audio-skyddet?
En gammal beprvad metod r just att anvnda penna fr att kringg detta. Men att det skulle vara ett virus kanske r att ta i...
Det finns ven andra skydd som kan kringgs med samma metod, som till exempel "Cactus Data Shield". Vad det r p just den dr skivan vet vi ju dock inte. Farsan brukar tydligen kpa tidningen fr att just f dessa filmer och vad jag har hrt frn honom s har inte han haft ngra problem, men som sagt, den dr skivan vet vi ju inget om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Key2Audio
Jo - men nu snackar vi 2006 och inga buggiga beta-versioner frn 1997.
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
varfr inte? eftersom virus i stort sett inte finns lngre, s r nog "virus och backdoors" dom egna ordvalen frn den som skrev den urpsrungliga varningen, men rimligtvis borde trojaner och rootkit vara det som syftas p

och som vi alla har frskt i minnet s var det inte lnge sedan sonybmg togs p bar grning nr dom skickade med rootkit p sina cd-skivor som installerades i smyg p anvndarnas datorer fr att hlla koll p vad dom hade fr sig

aftonbladet r utan tvekan den stora svenska tidningen som r minst kritisk till upphovsrttsorganisationernas antipirataktiviteter och rttsvergrepp, aftonbladet vgar mycket sllan kritisera dess sjuka metoder, men dom r snabba att vldigt vinklat och sensationslystet rapportera nr pirater har ngot fr sig

aftonbladet r den enda tidningen dr antipiratbyrn och pontn fr publicera sina skrnor oemotsagda utan en mjlighet att kommentera, medans i synnerhet expressen och sydsvenskan, men ven DN, Svd och GP mer och mer upplter bde ledare fr upphovsrttskritik och publicerar kritiska artiklar om hur upphovsrtten har sprat ur och unyttjas

s nej, att aftonbladet i samarbete med antipiratbyrn skulle lgga in ett rootkit p deras dvd-filmer ser jag tyvrr inte alls som orimligt

jag sger inte att jag tror att det r s i detta fallet, isnafall borde det kommit fram mer rapporter om det under dom senaste dagarna, d ngon datorkunnig borde ftt hra om varningen och kollat upp den aktuella dvd-filmens innehll, men orimligt per automatik r det sannerligen inte, snarare tvrtom
Du har inte funderat p vilken kostnad det skulle bli fr en tidning som knappt klarar av att st p egna ben (presstd) att trycka upp ca 2 miljoner DVD-skivor?

Historien om SonyBMG:s rootkit var vl lite verdriven men visst r den valid, men det r inte troligt att APB skulle gra ngot sdant och knappast i samrre med Aftonbladet.

Tnk lite logiskt - din slutsats r lika logisk som att det skulle finnas krkmedel i alkoholen som sljs p Systembolaget, samma sak dr, ingen verkar tnka p att Systembolaget d skulle vara tvugna att ppna och frsluta varenda icke svensktillverkad vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in