2006-11-30, 09:50
Medlem
Wooly Bullys avatar
Har två funderingar kring trösklar:

I min lägenhet har jag trösklar som är i något slags lackat trä och som är väldigt fula efter flera års förslitning. Funderar därför på vad jag ska göra med dem. Att byta dem är inget alternativ ska tilläggas.

Funkar det att slipa dem helt rena och olja dem månntro- eller är det bästa alternativet att lacka igen?

En av trösklarna är dessutom väldigt knarrig och lite instabil. Skulle det funka att dra ner två- tre feta skruvar i betongen för att stadga upp den, eller vad har jag för alternativ?
Citera
2006-11-30, 11:12
Medlem
ChristianXs avatar
Att slipa dem och lacka med en halvmatt lack brukar bli bra. Att olja blir svårt eftersom det nog är svårt att få dem helt trärena.
Citera
2006-11-30, 11:50
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooly Bully

En av trösklarna är dessutom väldigt knarrig och lite instabil. Skulle det funka att dra ner två- tre feta skruvar i betongen för att stadga upp den, eller vad har jag för alternativ?

Brukar vara att golvet är klämt i dörröppningen alt att båda golven sitter i tröskeln.
Citera
2006-11-30, 13:37
Medlem
Wooly Bullys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Brukar vara att golvet är klämt i dörröppningen alt att båda golven sitter i tröskeln.

Har nytt golv i hallen som inte ligger för nära tröskeln (har list mellan golv och tröskel), samt att det är plastgolv i det angränsande rummet. Ska lägga nytt golv därinne inom kort iofs. Tröskeln är riktigt "vrickig".
Citera
2006-11-30, 16:20
Medlem
tjaboooos avatar
beroende på väggar och golv kan en vitmålad tröskel passa.
Citera
2006-11-30, 21:25
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooly Bully
Har två funderingar kring trösklar:

I min lägenhet har jag trösklar som är i något slags lackat trä och som är väldigt fula efter flera års förslitning. Funderar därför på vad jag ska göra med dem. Att byta dem är inget alternativ ska tilläggas.

Funkar det att slipa dem helt rena och olja dem månntro- eller är det bästa alternativet att lacka igen?

Själv skulle jag ha slipat och sedan lackat dom. Det är lättare att få snyggt än att olja.

Är det när du trampar på själva tröskeln som det knarrar? Då kan det vara så att någon del av tröskeln ligger an mot dörrkarmen. När du går på tröskeln sjunker den ner och gnider då mot karmen och det knarrar.
Citera
2006-12-01, 10:50
Medlem
Wooly Bullys avatar
Slipning och ny lack blir det nog för att fräscha upp trösklarna. Tack för hjälpen.

Angående den lösa och knarriga tröskeln:
I förhållande till parketten i hallen ligger den stabilt, men i förhållande till plastgolvet i det andra rummer så är den lös och vrickig. Den går liksom att "luta" in i rummet med plastmattan. Känns väldigt instabil. Det är mest därför som jag tänkte att ett par välplacerade skruvar skulle kunna avhjälpa en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in