Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-11-29, 23:40
Bannlyst
Hej, Jag undrar om man kan spåra nya datorer t.ex. snodda

En kille som ja känner säger att det fins sändare i datorer som polisen kan kolla upp o få adress var den befiner sig?

Är det så eller är det skit snack??
Citera
2006-11-29, 23:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
skitsnack..

(möjligt att det existerar i praktiken i någon enstaka modell, har ivarjefall sett "nyheter" på t.ex. /. om att tekniken existerar.)
Citera
2006-11-30, 07:13
Medlem
Att det är möjligt att spåra en dator som blivit stulen?
Svaret är ja, om man tex har lagt in ett program där en epost klient försöker skicka ett mail till dig sjäv och där igenom få tag på IP nummer.

Det fanns ett sådant här program i en PC Hemma tidning för några år sedan....hadde den CD'n som följde med men kastade den för någon vecka sen.

Men visst går det att spåra.

Man skulle tex kunna ha en slags GSM modul i datorn och på så sätt lokalisera vart datorn befiner sig med hjälp från 3 mastar

Att polisen kan kolla vart en dator finns är ju skitsnack!!
Tänk på att alla har inte internet bara för dom har en dator
Citera
2006-11-30, 07:18
Bannlyst
Jajamän.
I alla datorer sitter ett litet chip som kallas GT654HJ.
Knycker du en dator - kan polisen via GPS se exakt var datorn befinner sig.
Inte bara det - via HJY76HY66 kan dom dessutom få fram ditt namn - telnr - din mammas namn och en hel del annat.
Så akta dig.
Tomten.
Citera
2006-11-30, 08:05
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [b][O][T]
Man skulle tex kunna ha en slags GSM modul i datorn och på så sätt lokalisera vart datorn befiner sig med hjälp från 3 mastar

Triangulation kallas det.

Har bara hört om att det funkar med mobiler, som faktiskt sänder ut signaler.

Det finns definitivt ingen sändare i varje dator där ute som går att spåra upp bara sådär.
Citera
2006-11-30, 09:29
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanen
Jajamän.
I alla datorer sitter ett litet chip som kallas GT654HJ.
Knycker du en dator - kan polisen via GPS se exakt var datorn befinner sig.
Inte bara det - via HJY76HY66 kan dom dessutom få fram ditt namn - telnr - din mammas namn och en hel del annat.
Så akta dig.
Tomten.

Skål!
Citera
2006-11-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Triangulation kallas det.

Har bara hört om att det funkar med mobiler, som faktiskt sänder ut signaler.

Det finns definitivt ingen sändare i varje dator där ute som går att spåra upp bara sådär.

Tänk om nu någon moderkortstillverkare faktiskt monterar in ett GSM-chip på sina moderkort?
Citera
2006-11-30, 13:02
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Tänk om nu någon moderkortstillverkare faktiskt monterar in ett GSM-chip på sina moderkort?

Så skulle man se det... Dem är ju inte precis små, sen skulle ju dem insatta teknikerna läcka, om någon tillverkare mot all förmodan skulle försöka skicka ut det hemligt...

Persnoligen tror jag det kommer, till en början i dem högre prissegmenten, som ett extra tillbehör. Sen bärbara datorer kommer nog att ha en sån standard, förhoppningsvis...
Citera
2006-11-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kikkomani
Så skulle man se det... Dem är ju inte precis små, sen skulle ju dem insatta teknikerna läcka, om någon tillverkare mot all förmodan skulle försöka skicka ut det hemligt...

Persnoligen tror jag det kommer, till en början i dem högre prissegmenten, som ett extra tillbehör. Sen bärbara datorer kommer nog att ha en sån standard, förhoppningsvis...

Det märks att du inte har pillat isär en mobiltelefon... :-) Det har iofs inte jag heller gjort men bara genom att titta på en vanlig mobiltelefon så kan man på ett ungefär ana hur stor kretsen är som innehåler både elektronik och sändare... tänk på att den kretsen får plats i överdelen av telefonen...
Citera
2006-11-30, 21:49
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Det märks att du inte har pillat isär en mobiltelefon... :-) Det har iofs inte jag heller gjort men bara genom att titta på en vanlig mobiltelefon så kan man på ett ungefär ana hur stor kretsen är som innehåler både elektronik och sändare... tänk på att den kretsen får plats i överdelen av telefonen...

Jo, det har jag faktiskt... Men en mobil har ju flera kretsar ihop, och sen skulle det krävas en rejäl antenn. Om man skulle sätta det på ett moderkort och jämföra mot en tidigare modell skulle man ana en stor skillnad...
Citera
2006-11-30, 21:58
Medlem
Splinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kikkomani
Jo, det har jag faktiskt... Men en mobil har ju flera kretsar ihop, och sen skulle det krävas en rejäl antenn. Om man skulle sätta det på ett moderkort och jämföra mot en tidigare modell skulle man ana en stor skillnad...

Du behöver inte vara en större antenn än att den räcker till närmaste GSM/3G-AP/KP. Vilket inte är så långt bort i de flesta fall. Och med spatiell fördelning av antennelementen (MIMO) kan man placera ut en matris av mycket små sändare över en större yta, så man ska aldrig säga aldrig.... Nog finns det en marknad för detta?
Citera
2006-11-30, 22:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
det finns ju redan bärbara med inbyggd hsdpa, så rent teoretiskt lär det ju inte vara en omöjlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in